“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Differentiatie in de klas
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Differentiëren naar leerwegen
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Workshop OGW in de klas..
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Begeleiden van het B-leerproces
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
First ID project Huygens College
Werken met ontwikkelingsplannen
Flow als sturingsprincipe
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Jeannette van Nieuwkoop
Het motiveren van leerlingen in het VO
Identiteit MedMec02 les 6 (8) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
ICT vaardigheden voor docenten en leerlingen
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Als je nog geen idee hebt …
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Welke verdieping geeft assessments? beeld over startsituatie capaciteiten, competenties, motivatie, achtergond aandachtspunten op papier voorafgaand aan.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
KENNISATELIER: MOTIVATIE Bijeenkomst
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
WELKOM Wil je kinderen gelijke kansen geven, dan moet je ongelijk onderwijs aanbieden.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Coaching in regioleren
Motiveren: de ins en outs!
De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’
Snappet.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Trauma sensitief lesgeven
Voorlichtingsavond ouders van
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leerling- kenmerken Motivatie
Product van TU Delft, SEC
Zelfregulatie op Cartesius2
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Feedback Reinier Geurts.
Product van TU Delft, SEC
31 maart: symposium 1 april: GRENSWERK
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg

Opbouw Voorstellen Opzet onderzoek Enquête Opbrengsten Dilemma’s

Voorstellen Nynke Hettinga Corry van den Berg

Opzet onderzoek Globale vraagstelling Hoe kunnen docenten zo effectief mogelijk differentiëren in de klas, waardoor de leeropbrengsten van de leerlingen groter worden ?

Leerlijn voor docenten

Hoe en wat Volgens de stappen van het actieonderzoek van Ponte (2012) 7 docenten 120 leerlingen van Gemengde leerweg 4 leerjaren 4 maanden

Proces actie-onderzoek Van globale vraagstelling van onderzoeker naar hypothese van docenten. Hypothese: motivatie omhoog door beter omgaan met verschillen.

Checken hypothese Op drie motivatieaspecten meten bij leerlingen Autonomie Relatie Competentie

Welk cijfer geef je je zelf

In deze les vinden andere leerlingen mij aardig

In deze les leer ik interessante nieuwe dingen

In deze les kan ik mezelf zijn

Deze docent neemt mij serieus

Als we samenwerken hoort iedereen erbij

Als we samenwerken leren we van elkaar

Als we samenwerken bereiken we veel

Deze docent geeft mij het gevoel dat ik het goed kan

Opbrengsten actieonderzoek Docenten gemotiveerd om samen te werken aan praktijkprobleem. Docenten zetten onderzoek in om praktijk te verbeteren. Opbrengstverhoging door differentiatie? Niet gemeten in motivatieaspecten bij leerlingen Wel gemeten in cijfers (bij enkele vakken)

Dilemma’s en mogelijkheden Organisatie (waan van de dag, roosters, parttimers) Verdere training nodig ( inhoudelijk) Motivatie van docenten aanwezig voor vervolg.