“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg
Opbouw Voorstellen Opzet onderzoek Enquête Opbrengsten Dilemma’s
Voorstellen Nynke Hettinga Corry van den Berg
Opzet onderzoek Globale vraagstelling Hoe kunnen docenten zo effectief mogelijk differentiëren in de klas, waardoor de leeropbrengsten van de leerlingen groter worden ?
Leerlijn voor docenten
Hoe en wat Volgens de stappen van het actieonderzoek van Ponte (2012) 7 docenten 120 leerlingen van Gemengde leerweg 4 leerjaren 4 maanden
Proces actie-onderzoek Van globale vraagstelling van onderzoeker naar hypothese van docenten. Hypothese: motivatie omhoog door beter omgaan met verschillen.
Checken hypothese Op drie motivatieaspecten meten bij leerlingen Autonomie Relatie Competentie
Welk cijfer geef je je zelf
In deze les vinden andere leerlingen mij aardig
In deze les leer ik interessante nieuwe dingen
In deze les kan ik mezelf zijn
Deze docent neemt mij serieus
Als we samenwerken hoort iedereen erbij
Als we samenwerken leren we van elkaar
Als we samenwerken bereiken we veel
Deze docent geeft mij het gevoel dat ik het goed kan
Opbrengsten actieonderzoek Docenten gemotiveerd om samen te werken aan praktijkprobleem. Docenten zetten onderzoek in om praktijk te verbeteren. Opbrengstverhoging door differentiatie? Niet gemeten in motivatieaspecten bij leerlingen Wel gemeten in cijfers (bij enkele vakken)
Dilemma’s en mogelijkheden Organisatie (waan van de dag, roosters, parttimers) Verdere training nodig ( inhoudelijk) Motivatie van docenten aanwezig voor vervolg.