De organisatie van het P&O beleid voor de Vlaamse Overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Medezeggenschap en de Benchmark
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
netwerk organisatiebeheersing
COMPETENTIEONTWIKKELING
Theo Bovens voorzitter CvB - Open Universiteit Nederland & Steven Verjans docent/projectleider - Open Universiteit Nederland & Thijs Habets projectleider.
Competentiemanagement bij de Vlaamse overheid Marleen Roggeman Ministerie van de Vlaamse gemeenschap 17 juni 2003.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Basisinstrumenten competentiemanagement Ministerie Vlaamse gemeenschap
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Project competentiemanagement Vlaamse overheid stand van zaken
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Agentschap voor Natuur en Bos
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Laat je netwerk werken.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Onderwijsconferentie
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Wat is een communicatieplan?
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Vragenlijst ketencoördinatoren
Opleiden van medewerkers
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Vormgeven van de HRM-functie
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AZF/APO/HRM/CDC/IntroP3 HRM Netwerk 27MAY05 1 Informatie proces- en personeelsplanning  bevraging stand van zaken.
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Functiefamilies Vlaamse overheid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Projectmanagement in de Vo
Human Resources Accounting
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

De organisatie van het P&O beleid voor de Vlaamse Overheid Terugkoppeling project P&O-rollen 28 januari 2005 Rudy Vansevenant

Inhoud presentatie Inleiding: de wijzigende rol van P&O in organisaties Samenvatting van de opdracht van de verschillende P&O-entiteiten (conform het voorontwerp van besluit van de Vlaamse regering van 7 mei 2004) Vragen/bedenkingen bij deze voorgestelde taakverdeling Advies ter aanvulling of verbetering de voorgestelde taakverdeling De werking van de P&O-organisatie(s) & de samenwerkingsverbanden Drie generieke processen De werking van de P&O organisatie-entiteiten De overlegstructuren De generieke functie(familie)beschrijvingen & competentieprofielen Loopbaanpaden

Inleiding: evolutie in de wijzigende rol van P&O in organisaties Personeel-en loonadministratie Human Resources Management: functiebeschrijving, competentiemanagement, evaluatie, assessment, vorming & ontwikkeling, … (‘transactioneel HRM’) ‘Strategisch’ of ‘Transformationeel’ HRM: Focus op ‘organisatie-ontwikkeling’, op het transformeren van de organisatie met het oog op het realiseren van de doelstellingen Topics: bedrijfscultuur, organisatie-effectiviteit, leiderschap-en competentieontwikkeling, veranderingsmanagement, … HR Manager als ‘business partner’ van het lijnmanagement

De organisatie van het P&O beleid voor de Vlaamse Overheid Missie/opdracht van de P&O-entiteiten (samenvatting, conform het voorontwerp van besluit van de Vlaamse regering van 7 mei 2004)

Missie/opdracht beleidscel dpt. Algemeen P&O-beleid Vlaamse overheid Managementcode Regelgeving (arbeidsvoorwaarden) Strategische planning P&O Vlaamse overheid Beleidsvoorbereiding voor de minister Interactie met het lijnmanagement en met de P&O-professionals Personeelsbeheerssystemen (beleidsindicatoren en rapporteringsystemen) Beheersovereenkomsten Interne en externe communicatie (P&O) Sociaal overleg Welzijn op het werk, gender en diversiteit Studie Modern Beloningsbeleid

Missie/opdracht agentschap Overheidspersoneel Generieke activiteiten: Beleidsvoorbereiding Detectie P&O-noden Processen, methodieken, instrumenten P&O-projecten (op vraag, op maat) Vorming P&O-personeel Op een aantal specifieke domeinen: Prestatiemanagement Competentiemanagement & loopbaanbeleid Personeelstevredenheid & arbeidsklimaat Corporate organisatieontwikkeling Vorming, Training, ontwikkeling Anders werkenbeleid Stafplanning topkader (doen) & middenkader (steun) Hulpverlening en welzijn op het werk Personeelsbeheersystemen (ontwikkelen en beheren) Partnerships

Missie/opdracht EVA Sel. & Rekr. Ondersteunen (vrije afname) van de S&R van de medewerkers van de entiteiten: Aanbod typefunctiebeschrijvingen Arbeidsmarktonderzoek Aanbod selectiesystemen en testbatterijen Raamcontracten met bureaus Advies bij rekrutering van medewerkers < middenkader S&R van het top- en middenkader: Organisatie & uitvoering van de S&R van topkader Ondersteuning topkader bij S&R van middenkader (testen vd generieke competenties)

Missie/opdracht decentrale P&O (MOD) Opzetten eigen P&O-beleid van de entiteit / beleidsdomein Implementeren van het P&O-beleid (*) Personeelsbeheer & personeelsadministratie Relatie met Corporate P&O (input & terugkoppeling) ivm het globale Vlaamse P&O-beleid Ondersteuning van het lijnmanagement op vlak van rapportering (opvolgen van P&O-beleid, P&O-budget, …) (*) Staat niet expliciet in het voorontwerp van decreet

De organisatie van het P&O beleid voor de Vlaamse Overheid Onduidelijkheden en bedenkingen bij de voorgestelde organisatiestructuur & adviezen ter aanvulling

Onduidelijkheden / bedenkingen Organisatie interne arbeidsmarkt Beleidsdomeinoverschrijdende arbeidsmarkt? (‘Arbeidsmarktbureau’ = EVA) Hulpverlening en welzijn op het werk Expertise mbt S&R enkel binnen de EVA? Plaats in de organisatie van de cel ‘Beloningsbeleid’ en van de cel ‘Regelgeving’? De opdracht ivm ‘Sociale Relaties’? Organisatie arbeidsmarktcommunicatie & campusrecruitment? Taakverdeling en plaats van ‘Beleidsinformatie’ en ‘Personeelsbeheersystemen’ Decentrale P&O Interne coördinatie tussen de MOD’s Waar zit ‘strategisch, transformationeel’ P&O? Aanspreekpunt(en) met Corporate P&O?

Advies: decentrale P&O: per beleids-domein een P&O-coördinator ? (1) Rol: de “business partner” van het managementcomité & van de beleidsraad, verantwoordelijk voor de organisatieontwikkeling i.h. beleidsdomein Algemene P&O strategie van het beleidsdomein Ondersteuning entiteiten (management & MOD’s) bij het definiëren van hun specifiek P&O-beleid Respect managementcode (challengen topmanagement) Organisatie-ontwikkeling: structuur en processen, veranderingsmanagement, competentiemangement (top & LT) Samen met MOD’s waken over correcte uitvoering van het P&O-beleid Link met Corporate P&O

Advies: decentrale P&O: per beleids-domein een P&O-coördinator ? (2) Profiel: ‘Business’ profiel (lijnmanager, eerder dan HR professional) Ervaring organisatie-ontwikkeling en veranderingsmanagement Brede, niet diepe kennis HR-domeinen (eerder ‘affiniteit’) Gedragscompetenties: toekomstgericht, communicatief, overtuigingskracht, resultaatgericht (focus op de ‘business’), conceptueel denken, waardengericht

Advies: decentrale P&O: per beleids-domein een P&O-coördinator ? (3) Plaats in de organisatie: Rapporteert hiërarchisch aan het managementcomité (en aan de beleidsraad) (dit is een onafhankelijke positie tov de LA van het dpt. die hij/zij ook moet kunnen ‘challengen’, een positie vergelijkbaar met bijv. een ‘interne audit’ functie) Alternatieven: ‘meer’: organisatie-ontwikkeling voor alle MOD-domeinen, (ICT, Facility, …), maar steeds met focus op ‘personeel & organisatie’ ‘minder’: beperkt tot coördinatie binnen beleidsdomein en met corporate P&O, indien meerdere MOD’s (dan wordt dit een ‘rol’, niet meer een ‘functie’ die door (één van) de MOD-manager(s) kan opgenomen worden)

Advies P&O-structuren binnen de beleidsdomeinen Na start BBB, opzetten of herzien van de organisatiestructuur ifv aantal principes: Basisprincipe: subsidiariteit Maar taakverdeling ook ifv het type activiteit of het P&O-domein bijv: indien algemeen P&O-beleid: = dpt BZ vb: beloningsbeleid indien materie zeer specifiek is aan het werkdomein: = entiteit vb: ‘technische vorming’, S&R van uitvoerend personeel, specifiek P&O-beleid bepalen, ... domein dat diepe expertise vergt en/of synergetisch is: = ondersteuning door de IVA vb: VTO middenkader, prestatiemanagement op maat, … domein waar schaalvoordelen spelen: = via “Shared Service Center” met SLA vb: personeels- en salarisadministratie Opties: specialisatie van de verschillende MOD’s in het beleidsdomein ifv eigen sterktes of uitbesteding?

De organisatie van het P&O beleid voor de Vlaamse Overheid Het generieke P&O-proces, uitgangspunt voor de werking van P&O-centraal en - decentraal uitgangspunt voor de functiebeschrijvingen

De organisatie van het P&O beleid voor de Vlaamse Overheid Werking van de Corporate P&O entiteiten

Werking van de Corporate P&O-entiteiten: overzicht Het departement BZ: Directeur P&O-beleid Vlaamse overheid Cel P&O-beleid Cel P&O beleidsinformatie Cel Interne/Externe Communicatie P&O Directeur Sociale Relaties Het agentschap Overheidspersoneel

Werking departement Cel P&O beleid Werkwijze: Zeer kleine cel van HR-generalisten die nauw samenwerken met de experten in de IVA & EVA en met de P&O-coördinatoren in de beleidsdomeinen Vooral: luisteren, juiste noden detecteren, tot synthese en concepten komen Typische functie: ‘beleidsadviseur P&O’ (zie FB verder) Profiel: Samenwerking, Conceptueel denken, sterk communicatief, organisatiesensitiviteit, 360° inlevingsvermogen, overtuigingskracht

Werking departement Cel P&O-beleidsinformatie Werkwijze Werkt als een klassieke ‘controller’-functie op vlak van P&O die instaat voor het ontwikkelen, coördineren en analyseren van de rapporteringen, interne en externe ‘benchmarks’, ... om hieruit adviezen te distilleren voor de minister van BZ en voor het management van de beleidsdomeinen Typische functie: De verantwoordelijke P&O beleidsinformatie Profiel: Analytisch denken, synthetisch denken, conceptueel denken, voortdurend verbeteren

Werking departement Cel interne/externe communicatie Werkwijze: Deze cel bepaalt het interne en externe communicatiebeleid en beheert ook de verschillende P&O communicatie-instrumenten en ondersteunt de andere P&O-entiteiten op dit vlak. Deze cel werkt binnen het departement eigenlijk als een expertisecel en voor de generieke functie en het algemeen profiel verwijzen we dan ook naar de beschrijving van de P&O-expert in het IVA.

Werking van het agentschap Overheidspersoneel Werkwijze: Dit agentschap werkt als een intern adviesbureau dat eigen initiatieven kan (moet?) nemen of, op vraag van zowel het departement als van de beleidsdomeinen en entiteiten, opdrachten kan uitvoeren. Het telt een aantal senior, professional en junior adviseurs die elk een eigen diepe expertise hebben opgebouwd in een specifiek P&O-domein, maar die ook een voldoende brede P&O-kennis bezitten om breed inzetbaar te kunnen zijn in verschillende projecten en te kunnen inspelen op diverse vragen van klanten Typische functie: de P&O-adviseur Profiel: Voortdurende verbeteren, organisatiesensitiviteit, klantgerichtheid, samenwerking, initiatief, ondernemingszin, innovatie,

Werking van het agentschap Overheidspersoneel (2) Tweede functie: De P&O Expert regelgeving (eveneens drie niveaus) Profiel: Juridische vorming met zeer goede kennis van de regelgeving in de overheid (Vlaanderen, Federaal, Europa, …) Gedragscompetenties: Samenwerken, analytisch en synthetisch denken, nauwgezetheid, organisatiesensitiviteit, klantgerichtheid

De organisatie van het P&O beleid voor de Vlaamse Overheid De overlegstructuren en de samenwerkingsverbanden tussen P&O-centraal en -decentraal

De overlegstructuren en de samenwerkingsverbanden Een regelmatig formeel overleg tussen P&O -centraal en -decentraal: met alle P&O-coördinatoren van de beleidsdomeinen, het departement BZ, de IVA Personeelszaken, de EVA S&R, de directeur Sociale Relaties, … over alle ‘strategische’ P&O-onderwerpen De projectmatige samenwerking cfr. de beschreven generieke processen centraal: vraagt input en toetsing decentraal: verleent hiertoe zijn medewerking De informele overlegstructuren cfr. beschrijving in de P&O-nota van de ambtelijke werkgroep

De organisatie van het P&O beleid voor de Vlaamse Overheid De functiebeschrijvingen & competentieprofielen

De generieke functies: Het departement: De directeur Sociale Relaties De directeur P&O-beleid Vlaamse overheid De P&0-beleidsadviseur De verantwoordelijke P&O-beheersinformatie Het agentschap Overheidspersoneel De P&O-adviseur De adviseur P&O-regelgeving Het beleidsdomein De P&O-coördinator van een beleidsdomein De P&O functies binnen de MOD: voorbeeld uit het project MOD/BZ P&O Manager Adviseur S&R Opleidingsadviseur Teamleider Sociaal Secretariaat

De directeur P&O-beleid Vlaamse overheid Doel van de functie: De minister van BZ bijstaan bij de beleidsvoorbereiding, teneinde een coherent, doelmatig en duurzaam P&O-beleid te ontwikkelen dat bijdraagt tot het realiseren van de (strategische) doelstellingen van de Vlaamse overheid en de medewerkers maximale kansen tot zelfontplooiing biedt. Resultaatgebieden: Algemeen P&O-beleid & de managementcode Strategische planning P&O voor de Vlaamse overheid Organiseren van de beleidsvoorbereiding voor de minister (beleidsnota, beleidsbrieven, …) Strategisch overleg met de beleidsdomeinen Organisatie interne & externe communicatie (P&O-vlak) Organisatie personeelsbeheersinformatie Inhoudelijk advies beheersovereenkomsten binnen het beleidsdomein Voorbereiden van de toekomst (aansturing beleidsgericht wetenschappelijk onderzoek, ...)

De directeur P&O-beleid Vlaamse overheid Competentieprofiel: Waardengebonden: Voortdurend verbeteren 4 Klantgerichtheid 3 Samenwerken 4 Betrouwbaarheid 3 Functiegebonden: Conceptueel denken 3 Organisatiesensitiviteit 3 Overtuigingskracht 3 360° inlevingsvermogen 3 Netwerken 3

De P&O-beleidsadviseur Doel van de functie: In overleg met de beleidsdomeinen, ten behoeve van de minister van BZ, opmaken van beleidsnota’s, beleidsbrieven, beleidsvoorstellen op vlak van P&O, teneinde een coherent, doelmatig en duurzaam P&O-beleid te ontwikkelen dat bijdraagt tot het realiseren van de (strategische) doelstellingen van de Vlaamse overheid en de medewerkers maximale kansen tot zelfontplooiing biedt. Resultaatgebieden/ Trends en ontwikkelingen Studies en wetenschappelijk onderzoek Behoeftendetectie Proces van beleidsvoorbereiding Opmaak beleidsnota’s, beleidsbrieven, beleidsvoorstellen, ad hoc adviezen Netwerking Eigen expertise

De P&O-beleidsadviseur Competentieprofiel: Waardengebonden: niv 1 niv 2 niv 3 Voortdurend verbeteren 2 2 3 Klantgerichtheid 2 2 3 Samenwerken 2 3 4 Betrouwbaarheid 1 2 2 Functiegebonden: Conceptueel denken 1 2 3 Organisatiesensitiviteit 1 2 3 360° inlevingsvermogen 1 2 3 Overtuigingskracht 1 2 3 Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid 2 2 /

De verantwoordelijke P&O-beleidsinformatie Doel van de functie: De minister, de beleidsraad van het departement BZ en de beleidsraad van de verschillende beleidsdomeinen inzicht geven in welke mate het gewenste P&O-beleid door deze beleidsdomeinen gerealiseerd wordt en advies tot bijsturing verlenen. Resultaatgebieden: Opzetten & actualiseren van een set beleidsindicatoren Rapporteringsmethodiek Coördinatie rapporteringen Analyse en advies op basis van de rapporteringen P&O-audits adviseren (*) Advies verlenen bij de beheerscontracten voor de agentschappen (*) P&O audits kunnen - heel algemeen - uitgevoerd worden door de centrale auditcel; meer diepgaande analyses kunnen eventueel op vraag uitgevoerd worden via een soort visitatieopdracht (door IVA + externen)

De verantwoordelijke P&O-beheersinformatie Competentieprofiel: Waardengebonden: Voortdurend verbeteren 2 Klantgerichtheid 3 Samenwerken 4 Betrouwbaarheid 2 Functiegebonden: Analytisch denken 3 Synthetisch denken 3 Conceptueel denken 2

De P&O-adviseur Doel van de functie: Vanuit een eigen specialisatie en/of vanuit een brede P&O-kennis, zelfstandig of in teamverband, professioneel advies verlenen aan het departement en aan de decentrale P&O-entiteiten of hen in projecten begeleiden, om bij te dragen tot het ontwikkelen en implementeren van het algemeen P&O-beleid van de Vlaamse overheid Resultaatgebieden: Detectie van de noden, prospectie, promotie Beleidsvoorbereiding voor het departement BZ Ondersteuning van de beleidsdomeinen (beleidsvoorbereiding & uitvoering) Programma’s, processen, methodieken, instrumenten Communicatie Partnerships & raamcontracten met externen vakkennis (eigen expertise) Coördinatie, planning, begeleiding, coaching van collega’s (Sr) Bijdrage tot de werking van het agentschap (Sr)

De P&O-adviseur Competentieprofiel: Waardengebonden: niv 1 niv 2 niv 3 Voortdurend verbeteren 1 2 3 Klantgerichtheid 1 2 3 Samenwerken 1 2 3 Betrouwbaarheid 1 2 2 Functiegebonden: Conceptueel denken 1 2 2 Organisatiesensitiviteit 1 2 3 360° inlevingsvermogen 1 2 3 Initiatief 1 2 3 Organiseren 1 2 3 Coaching / / 2

De adviseur P&O-regelgeving Doel van de functie: Vanuit een eigen specialisatie en/of vanuit een brede kennis van de relevante regelgeving, zelfstandig of in teamverband, de Vlaamse regelgeving m.b.t. P&O uitwerken en hierover professioneel advies verlenen aan het departement en aan de decentrale P&O-entiteiten, om bij te dragen tot het ontwikkelen, het correct interpreteren en toepassen van deze regelgeving. Resultaatgebieden: Beleidsnota’s of -voorstellen in conceptnota vertalen Conceptnota vertalen in regelgeving Op eigen initiatief beleidsvoorstellen doen EVA’s Rp ondersteunen bij specifieke regelgeving Communicatie en toelichting geven Evaluatie van de bestaande regelgeving + voorstellen tot bijsturing Vakkennis (eigen expertise) Coördinatie, planning, begeleiding, coaching van collega’s (Sr) Bijdrage tot de werking van het agentschap als geheel (Sr) Administrat. ondersteuning beroepscommissie, sectorcomité, comité A (Jr)

De adviseur P&O-regelgeving Competentieprofiel: Waardengebonden: niv 1 niv 2 niv 3 Voortdurend verbeteren 1 3 3 Klantgerichtheid 1 2 3 Samenwerken 1 2 3 Betrouwbaarheid 1 2 2 Functiegebonden: Analytisch denken 1 2 2 Synthetisch denken 1 2 3 Organisatiesensitiviteit 1 2 2 Coaching / / 2

De P&O-coördinator Beleidsdomein Doel van de functie: Binnen het kader van het centrale P&0-beleid en in overleg met de P&O-functie in de MOD(‘s), instaan voor de organisatie-ontwikkeling binnen het beleidsdomein, teneinde de functionele minister, de beleidsraad en het managementcomité te ondersteunen bij het realiseren van hun strategie. Resultaatgebieden: Algemene strategie P&O beleidsdomein Ondersteuning bij P&O-strategie van de entiteiten Organisatiestructuur en processen Veranderingsmanagement Ondersteuning topmanagement (challenge, advies, coaching, …) Competentiemanagement lange termijn Stafplanning middenkader Met MOD, implementatie algemeen P&O-beleid Vlaamse overheid Relatie met corporate P&0 Rapportering Bijdrage tot het algemeen P&O-beleid vlaamse overheid Bijdrage tot Corporate P&O projecten

De P&O-coördinator Beleidsdomein Competentieprofiel: Waardengebonden: Voortdurend verbeteren 4 Klantgerichtheid 3 Samenwerken 4 Betrouwbaarheid 3 Functiegebonden: Conceptueel denken 2 Overtuigingskracht 3 Organisatiesensitiviteit 3 360° inlevingsvermogen 3 Initiatief 3

P&O Manager (MOD) Doel van de functie: Vertalen van de MOD-strategie in doelstellingen voor de cel en aansturen en coördineren van alle middelen binnen de cel teneinde een optimale werking te garanderen en te verzekeren dat de cel de klant maximaal ondersteunt bij het uitvoeren van zijn/haar beleid. Resultaatgebieden: Jaardoelstellingen voor de cel Input strategie & beleid MOD & corporate P&O Implementeren van een effectief personeelsbeleid voor de cel P&O Verzekeren van de nodige competentie (vorming, rekrutering) Kostenbewaking & kosten efficiëntie Kwaliteit, klantentevredenheid Periodieke rapportering Detecteren behoeften aan rapportering

P&O Manager (MOD) Competentieprofiel: Waardengebonden: Voortdurend verbeteren 3 Klantgerichtheid 3 Samenwerken 3 Betrouwbaarheid 3 Functiegebonden: Conceptueel denken 2 Overtuigingskracht 2 360° inlevingsvermogen 3 Richting geven 2 Ontwikkelen van anderen 3

MOD - adviseur S&R (‘personeelsinvulling’) Doel van de functie: De klant ondersteunen in het formuleren en implementeren van een rekrutering- en selectiestrategie voor alle aanwervingen, behalve top- en middenkader, om ervoor te zorgen dat op zo efficiënt mogelijke wijze de juiste profielen worden geselecteerd voor de juiste posities, met naleving van het diversiteitbeleid. Resultaatgebieden: In kaart brengen van de behoeften (met VTO & HRM-advies) Kostenefficiënte keuze van het proces Uitvoeren van het selectieproces Advies over potentieel, loopbaanplanning, ontwikkeling (met VTO) Trends binnen en buiten de organisatie (arbeidsmarkt, …) Afhandelen meest complexe dossiers Leiding eigen medewerkers Vertrouwenspersoon (*) Input leveren voor de managementrapporteringen (*) Dit is een ‘rol’ die door iemand met een P&O-functie wordt opgenomen

MOD - adviseur S&R (‘personeelsinvulling’) Competentieprofiel: Waardengebonden: Voortdurend verbeteren 2 Klantgerichtheid 3 Samenwerken 2 Betrouwbaarheid 2 Functiegebonden: Overtuigingskracht 2 360° inlevingsvermogen 2 Synthetisch denken 1 Organisatiesensitiviteit 1 Organiseren 1

MOD - Verantwoordelijke ‘personeelsontwikkeling’ Doel van de functie: De klant ondersteunen in het formuleren en implementeren van een opleidings- en organisatiestrategie om ervoor te zorgen dat op zo efficiënt mogelijke wijze de competenties worden ontwikkeld en de processen en structuren worden geoptimaliseerd, met naleving van het diversiteitbeleid. Resultaatgebieden: Identificeren van de behoeften Loopbaanplanning & ontwikkeling (met S&R) Invullen van de vormingsbehoefte (kwaliteit/prijs) Detecteren van trends binnen & buiten de organisatie (optimalisatie) Afhandelen meest complexe dossiers Leiding eigen medewerkers Prestatiemanagement proces Verbeteringsprojecten, oa interne organisatie Input leveren voor de managementrapporteringen

MOD - Verantwoordelijke ‘personeelsontwikkeling’ Competentieprofiel: Waardengebonden: Voortdurend verbeteren 2 Klantgerichtheid 3 Samenwerken 2 Betrouwbaarheid 2 Functiegebonden: Overtuigingskracht 2 Analytisch denken 3 Synthetisch denken 3 Organisatiesensitiviteit 2 Organiseren 1

Teamleider Sociaal Secretariaat Doel van de functie: Het geheel van alle middelen binnen het team coördineren alsmede toezien op de kwaliteit en correctheid van het Sociaal Secretariaat teneinde optimaal verloop en naleving van wet- en regelgeving en procedures te garanderen en de klantentevredenheid te verzekeren. Resultaatgebieden: Opleiding, coaching van de medewerkers Voldoende competentie verzekeren in het team (S&R, opleiding) Periodieke rapportering Werkverdeling binnen het team Zelf afhandelen meest complexe dossiers, geëscaleerde klachten Verzekeren naleving wet- en regelgeving (kwaliteit van de output) Samenwerking met collega’s binnen en buiten het team (synergie) Consolideren van rapporten ten behoeve van het lijnmanagement

Teamleider Sociaal Secretariaat Competentieprofiel: Waardengebonden: Voortdurend verbeteren 2 Klantgerichtheid 3 Samenwerken 2 Betrouwbaarheid 2 Functiegebonden: Synthetisch denken 1 Organiseren 2 Voortgangscontrole 2 Richting geven 1 Ontwikkelen van anderen 1

De organisatie van het P&O beleid voor de Vlaamse Overheid Voorbeelden van mogelijke loopbaanpaden