ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Hoe kunnen mensen gestraft worden voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Open-up / over de streep
Plaatje vrienden op een bank
Filosofie Op HAVO en VWO.
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
“Een reis naar Licht”.
Waarom ben ik hier op aarde?
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
solidariteit en moreel wangedrag
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Profielwerkstuk maken
September 2013 Woord van Leven “We moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden.” 1 Johannes 3,18.
EMEG-lijst ENTERTAINMENT -Entourage seizoen een gekeken -Minder erg dan verwacht, werd leuker naar het einde toe -Geen behoefte om de vervolgseizoenen.
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Anne-Frank.
Woord van Leven November 2009.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Het Potlood.
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
…..overrompeld door verdriet
Europa wordt christelijk
Wetenschappelijke revolutie
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Academische vaardigheden - C1.5
Leesvoorkeurenonderzoek
We hebben dit onderwerp gekozen omdat we willekeurig om ons heen keken en we bomen zagen, waardoor we ons gingen afvragen waarom bomen zo groot zijn en.
Interpreteren van data
Quiz Start.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Verlangen naar licht.
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Module 2: Heelal Door: Annemarie Leunissen, Roxane Giuntoni, Sinduja Sivapathasundaralingam en Stan Knoops.
ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Voorbereiding SE 1 Aardrijkskunde 2015.
Sophie Albert, Donnée Frielink en Emmy Ratering
Uitleg persoonsvorm (pv)
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Volksuniversiteit Zwolle
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
De geheimen van het bos Thema Groep 5/6 Pinguïns.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Transcript van de presentatie:

ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com

Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Hoe kunnen mensen gestraft worden voor daden waar zij zelf niet bewust van zijn? Deelvraag 1 Op basis van welke aspecten worden mensen veroordeeld, wordt er gekeken naar beide psychisch en mentaal gebied? Deelvraag 2 Wat is de connectie tussen het brein en verantwoordelijkheid?

Probleemstelling Na het lezen van het artikel ‘Het ongrijpbare pedobrein’, waarin wordt verteld dat pedofilie waarschijnlijk een ziekte is, kwamen er vragen in ons op over verantwoordelijkheid. Het zette ons aan het denken over in hoeverre je mensen kan straffen voor iets waar ze zich niet bewust van zijn of waar ze niets aan kunnen doen. Naar de gedachtegang van pedofielen is nu onderzoek gedaan. Wat als het werkelijk een ziekte is? Is het dan terecht dat we de verantwoordelijkheid in hun schoenen schuiven? Mogen we mensen dan wel veroordelen voor iets wat zij onbewust hebben gedaan? Dit zette ons aan het denken over de grens tussen verantwoordelijkheid en het bewust zijn van wat zij doen. Maar wat is verantwoordelijkheid dan? Is het de verplichting om ervoor te zorgen dat iets goed verloopt? Wat als je geen invloed hebt op hoe een situatie gaat verlopen omdat je lijdt aan een ziekte.

Hypothese Nadat we onze probleemstelling hebben geformuleerd waren we het erover eens dat veel mensen nog steeds onterecht veroordeeld worden op basis van de omstandigheden waarin ze dingen hebben gedaan. Dit komt mede doordat we niet veel inzicht hebben in het brein die in verband staat met de wetgeving. Mensen zijn niet bewust van hun daden en hier wordt niet goed mee omgegaan. Wij denken daarom dus dat er onterecht wordt gestraft op basis van een gebrek aan gegevens.

Bronnenlijst PGO 1: Buijs, M. (2005). Het ongrijpbare pedobrein. NWT Magazine, 80. pagina ? tot ? PGO 2: Broeke, A. ten (2011). De zwarte doos van de grijze massa. NWT Magazine, 53, pagina ? tot ? PGO 3: Buijs, M (2011, 12 oktober). Afwijkende hersenactiviteit pedofiel [7 paragrafen]. NWT [online tijdschrift]. Beschikbaar: PGO 4: Broeke, A. ten (2008, 16 april). Vrije wil bestaat niet echt [7 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 5: Broeke, A. ten (2007, 6 decemer). Psychopaat: slachtoffer van zijn eigen brein [20 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 6: Meester, M. (2007, 31 oktober). De rol van het geweten [15 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 7: Broeke, A. ten (2011, 1 juli). Hersenen in de rechtzaal [8 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 8: Broeke, A. ten (2009, 7 juli). De vijfde revolutie [13 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 9: Veldhuizen, R. (2012, 7 juni). De principes die je niet hebt [16 paragrafen]. Kennislink [online artikel]. Beschikbaar: PGO 10: Broeke, A. ten en Visscher, T. (2007, 7 november). Herinneren: je brein weet het beter [6 paragrafen]. Beschikbaar:

PGO 1 – Het ongrijpbare brein We hebben onze onderzoeksvraag eigenlijk gebaseerd op dit artikel. Na het lezen over de ‘afwijkingen’ in het pedobrein gingen wij ons afvragen of deze ‘afwijkingen’ vaker voorkwamen bij verdachten, en hoe rechters daar dan mee omgingen. PGO Modellen PGO 2 –De zwarte dood van de grijze massa Naar aanleiding van ons leerdoel ‘hoe zitten je hersenen en emoties in elkaar’ zijn we bij dit artikel beland. We merkten dat dit artikel behoorlijk wetenschappelijk gericht was en dit was niet de richten die wij in wilden met onze onderzoeksvraag. Het artikel hielp bij het beter begrijpen van onze emoties, daarom vonden we het wel belangrijk om het toch te verwerken. PGO 3 – Afwijkende hersenactiviteit pedofiel We zijn op dit artikel uitgekomen omdat we nieuwsgierig waren naar soortgelijke onderzoeken over pedofielen zoals het onderzoek in artikel 1. We vonden het belangrijk om dit artikel te verwerken omdat de therapieën die beschikbaar zijn voor mensen met een ‘afwijking’ waarschijnlijk het aller belangrijkste zijn. Je moet tenslotte behandeld worden. We denken dat dit ook invloed heeft op de uitspraken van rechters in dergelijke rechtszaken. PGO 4 – Vrije wil bestaat niet echt Met dit artikel zijn we terecht gekomen op het pad naar het antwoord op onze onderzoeksvraag. Dit artikel verdiept zich met name in de psychologische kant van het probleem. In dit artikel werden tevens resultaten uit een onderzoek van de Amerikaanse wetenschapper Haynes. Toen we verder zochten op deze resultaten kwamen we uit bij dit onderzoek: van Prof. Dr. A. Dijksterhuis. We hebben toen besloten dat Prof. Dr. A. Dijksterhuis de beste wetenschapper voor ons was op dit gebied, omdat hij ook de psychologische kant achter de vrije wil van ons brein bestudeerd.van Prof. Dr. A. Dijksterhuis.

PGO 5 – Psychopaat slachtoffer van zijn eigen brein We vonden dit artikel met name interessant omdat het lijkt op ons eerste artikel waarmee alles begon maar in plaats van pedofilie is er voor psychopaten gekozen. Zo konden we de verschillende ‘afwijkingen’ goed met elkaar vergelijken. Ook kregen we hierdoor interesse in het feit waarom nog lang niet alle hersenstoornissen officieel erkent zijn als een ziekte? PGO 6 – De rol van het geweten Opnieuw verdiepen we ons in de termen ‘verantwoordelijkheid’ en ‘geweten’. Dit artikel hielp ons zelf bij het begrijpen van de daden die sommige mensen verrichtten. We zijn door dit artikelen gaan kijken naar moreel en probeerden onszelf in situaties te plaatsen waar je moest kiezen tussen iets denken en iets daadwerkelijk doen. PGO 7 – Hersenen in de rechtzaal Dit artikel verdiept zich verder in de veroordelingen en eventuele straffen die worden opgelegd door rechters. Er word ook de optie hersenscans in de rechtszaal genoemd. We denken dat dit een goede oplossing zou zijn in bijzondere gevallen van mensen met een hersen ‘afwijking’. Toch mankeren er verschillende dingen nog aan deze hersenscans waardoor ze nog niet bruikbaar zijn. PGO 8 - De vijfde revolutie Dit artikel gaat in op de vijfde revolutie die te danken is aan de technologie die het mogelijk maakt om het brein van gezonde, levende mensen te bestuderen. Zo kunnen we de verschillende kenmerken van het brein vergelijken met het brein van mensen met een afwijking. PGO 9 –De principes die je niet hebt We zijn gaan uitzoeken hoe ons brein staat tegenover goed en kwaad. Dit is van belang voor ons onderzoek omdat het wellicht de vraag beantwoord of mensen iets onbewust of toch expres doen. Dit artikel is een onderzoek naar het feit dat je echte en valse herinneringen niet kunt onderscheiden, wat er op wijst dat we ons eigen brein niet altijd zelf in de hand hebben. PGO 10 – Herinneren: je brein weet het beter De kern van dit artikel is in principe precies waar ons onderzoek over gaat, namelijk: hersenscans kunnen in de toekomst wellicht uitkomst bieden in rechtszaken. Aan ons brein is immers te zien of een herinnering echt is of niet. Wat als je aan je geweten werkelijk niets kunt doen. Is het dan terecht mensen te straffen voor een valse verklaring?

Rode draad