Vroegsignalering van psychosociale problemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe blik op publieksagressie
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
1 UITGAAN VAN POTENTIES WERKEN AAN EXCELLENTE KINDEROPVANG.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
E-learning module Palliatieve zorg
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Competentiecatalogus Mechatronica
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Reflector graden feedbackvragenlijst
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Best practice Doel: voorlichting team
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Landelijke werkgroep, met adviseurs: S. v. d. Pal (TNO) en M
Samen signaleren rond de geboorte
ActPlan DoCheck DD JGZ: rapportages, controlelijsten Scholing, ICT, intervisie Jaar- en beoordelingsgesprekken Evaluatie nieuwe werkwijzen Klein-maar-fijn.
Workshop 3 Hoe signaleert u depressie?
Reflectie op de eigen praktijk
Veilig drinken op leeftijd Screening en behandeling van alcoholproblematiek bij ouderen in de huisartsenpraktijk Anneke Risselada, Marloes Kleinjan 12.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Transformatieplan Sociaal Domein Rheden Een toelichting op hoofdlijnen voor de Adviesraad Sociaal Domein 2 november 2015.
Afstuderen Woensdag
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
ETNISCHE VERSCHILLEN IN RISICOFACTOREN VERSCHILLEN TUSSEN NEDERLANDSE, MAROKKAANSE, SURINAAMSE, TURKSE EN ANTILLIAANSE JONGEREN IN RISICOFACTOREN VOOR.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
ALGEMENE VISIE ROND KINDEREN ALS GETUIGE VAN GEWELD VICKY DUYTSCHAEVER 1BATP A3.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Ervaringen uit verleden. De verandering is de enige constante.
JGZ-richtlijn psychosociale problemen
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Drs Loes Meijer, huisarts, Medisch Coördinator MCCE
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

Vroegsignalering van psychosociale problemen Vroegsignalering psychosociale problemen is één van de speerpunten van het jeugdbeleid. Dit is niet verwonderlijk, want het is een veel voorkomend probleem. De prevalentie is aanzienlijk: Bij 11% tot 28% van de 0-12 jarigen komen psychosociale problemen in meer of mindere mate voor. In het Voortgezet Onderwijs komen psychosociale problemen ook veel voor: een kwart van de VMBO-b leerlingen kampt met dergelijke problemen. Onderzoek levert steeds meer kennis op over de manier waarop ernstige problemen in de ontwikkeling van kinderen ontstaan. Deze kennis maakt het wellicht mogelijk te voorkomen dat psychosociale problemen ontstaan of in ieder geval zo vroeg mogelijk in te grijpen om problemen minder ernstig te laten worden. Een voorwaarde is dan wel dat deze problemen vroegtijdig en systematisch worden gesignaleerd.Zinvol om al zo vroeg mogelijk te signaleren. Probleemgedrag ontstaat vaak al vroeg in een mensenleven (zie § 2.4). Opdracht van Ministerie voor Jeugd en Gezin: Schrijf een richtlijn zodat JGZ uniform signaleert (opdracht van VWS). Werkwijze van de JGZ is zo duidelijk voor de hele jeugdsector. Uitgangspunt hierbij is het rapport van de Inventgroep en commentaren van AJN en V&VN. Genoemde signaleringsinstrumenten dienen evidence based te zijn. Wike Lijs-Spek

Inhoud richtlijn Inleiding (aanleiding, werkwijze etc.) Vroegsignalering van psychosociale problemen (definities, prevalentie, het belang van vroeg signaleren) De signaleringsinstrumenten Van signaal naar interventie Randvoorwaarden Conclusies en aanbevelingen Alle punten even benoemen. In deze richtlijn wordt aanbevolen bewezen effectieve signaleringsinstrumenten te gebruiken bij de signalering van psychosociale problemen en het inschatten van benodigde zorg of hulp. Alleen de SDQ 7-12 jaar is bewezen effectief voor de Nederlandse situatie. Er worden daarom in de richtlijn signaleringsinstrumenten genoemd die veelbelovend zijn en waar verder onderzoek naar plaats vindt. Benadrukt wordt dat daarnaast tevens de deskundigheid en de competenties van de professionals van groot belang zijn. Zij moeten in staat zijn een goede inschatting te maken van de risico´s op basis van onder andere de uitkomsten van het instrument. Ook is het van belang dat er structuren zijn waarin de signalen besproken en beoordeeld kunnen worden en dat er samenwerkingsafspraken gemaakt worden, zodat de juiste interventies ingezet kunnen worden. Een voorwaarde is dan wel dat er voldoende effectieve interventies beschikbaar te zijn. Maar nu zijn we al bij de randvoorwaarden beland.

Gehanteerde definities: Psychosociale problemen: - emotionele ( internaliserend):angst,depresieve gevoelenspsychosaomatischeklachten - gedrags- (externaliserend):agressie, onrust,delinquent - sociale: maken en onderhouden van conracten Vroegsignalering: Vroeg in levensloop en vroeg in ontwikkeling van probleem Psychosociale problemen Onder psychosociale problemen worden in dit document verstaan: Emotionele problemen (oftewel internaliserende problemen) zoals angst, teruggetrokkenheid, depressieve gevoelens, psychosomatische klachten; Gedragsproblemen (oftewel externaliserende problemen) zoals agressief gedrag, onrustig gedrag en delinquent gedrag, Sociale problemen. Dit zijn problemen die het kind heeft in het maken en onderhouden van het contact met anderen. Deze definitie wordt eveneens gehanteerd binnen de Lokale en Nationale Monitor Jeugdgezondheid (zie ook Zeijl et al. 2005: 66). Vroegsignalering Onder vroegsignalering wordt hier verstaan: het vroeg en tijdig signaleren. Vroeg in de levensloop van een mens, maar ook vroeg in het ontwikkelingsproces van het probleem zelf (Hermanns et al. 2005).

Belangrijk uitgangspunt: Een signaleringsinstrument is slechts een hulpmiddel bij vroegsignalering. Competenties van de professionals zijn van cruciaal belang.

Conclusies Focus bij vroegsignalering op risicoproces. Risicofactoren dienen in hun context te worden beoordeeld. Altijd gebruik maken van een signaleringsinstrument. Voor de leeftijdsgroep 7-12 jaar: SDQ Overige leeftijdsgroepen: doorgaan met instrument dat nu wordt gebruikt totdat meer onderzoeksgegevens bekend zijn. Geen zelf ontwikkelde vragenlijsten meer gebruiken.

De aanbevolen signaleringsinstrumenten (wanneer op dit moment nog geen signaleringsinstrument wordt gebruikt) Prenatale fase: Moet nog worden ontwikkeld. Er komt een gestandaardiseerd landelijk overdrachtsprotocol. 0-4 jaar:SDQ 3 jaar, KIPPPI, DMO-protocol van samen Starten, BITSEA, ASQ, VOBO Groep 2: SDQ 5 jaar Groep 6/7: SDQ 7-12 jaar Klas 2: SDQ 13/14 jaar Hier duidelijk vermelden, dat een organisatie door kan gaan met het gebruik van het signaleringsmoment wat op dit moment wordt gebruikt, tot dat meer onderzoeksresultaten bekend zijn. Zelf ontwikkelde vragen lijsten mogen niet meer.

Randvoorwaarden Competente professionals Scholing gebruik signaleringsinstrumenten Samenwerkingsafspraken (o.a. wat betreft verantwoordelijkheden) Duidelijke juridische kaders Kwaliteitsbeleid De randvoorwaarden komen ook terug in de aanbevelingen: Kwaliteitsbeleid (dit betekent ruimte voor permanente educatie, en ruimte om samen te werken met ketenpartners; dit kan onder meer worden vorm gegeven door een coördinator binnen elke organisatie aan te stellen die de zorg rond psychosociale problemen begeleidt.)) Samenwerkingsafspraken (hieronder valt ook het overdrachtsprotocol. Daarnaast worden in de aanbevelingen genoemd: Ontwikkeling van signaleringsinstrumenten psychosociale problemen voort zetten (o.a. ook signalering van Post Partum depressies) Extra contactmoment 16 jaar Lijsten opnemen in BDS Interventies moeten voldoende beschikbaar zijn Landelijk vaststellen aan welke criteria signaleringsinstrumenten moeten voldoen wat betreft betrouwbaarheid, voorspelbaarheid en validiteit.

Competenties professionals Methodisch kunnen werken Analytisch vermogen Observerend vermogen Gespreksvaardigheden Samenwerken met ketenpartners (dit betekent onder meer: voor eigen deskundigheid instaan, eigen grenzen niet overschrijden) Kennis (van o.a. fasegebonden ontwikkelingskenmerken van kinderen, juridische kaders)

Vragen Voldoende aandacht in organisatie Verandering werkwijze Gebruik instrument ( welk) Ervaringen, samenwerking met andere zorgverleners Aanpassing nodig Meer aandacht implementatie …