Operationeel personeelsmanagement: outplacement Laure Louage BaTPA3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de workshop Loopbaanoriëntatie!
Advertisements

Onze kernwaarden.
Centrale werkwinkel D:
De medewerker van de toekomst Paul Raaijmakers April 2012.
Professioneel sturen.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De nieuwe werkelijkheid
IPV 2012 Van opleidingsadviseur naar personeelsadviseur
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Werk(ver)Delen NovaWork
De werkgever als klant Workshop Effectief samenspel tussen gemeenten en werkgevers rondom participatie 13 maart 2013 Erwin Schut.
Bijeenkomst FNV Bondgenoten voor medewerkers van Hans Textiel 7 februari 2011 Bewerkte presentatie met toelichting voor op de website.
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Visie op ons loopbaanbeleid
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Vitale en weerbare medewerkers
Project NAC KWARTIER. Agenda -Welkom -Samenwerkende partners -Doel Project -Resultaat -Planning -Rondleiding -Afsluiting.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
Randstad Outplacement VG 460/BO
Regionale samenwerking in Groot-Amsterdam
Aanbodgerichte arbeidsbemiddeling
Gold Colfield Traineeship Presentatie ideeënwedstrijd Koen van den Berk Management trainee Young Colfield traineeship Den Bosch, 2013.
Opleiden van medewerkers
STAGE Voorlichting april 2013 Instituut CMI - Opleiding CMD.
6. Personeelsbeleid en leidinggeven1 6 Personeel en leidinggeven Bestuursproces (p. 35) 1.doelstellingwat wil je bereiken? 2.beleidsbepalinghoe ga je dat.
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Presentatie Mobiliteitscentrum West Brabant
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Van werk naar werk trajecten
Conny Schiere Landelijk adviseur werkgevers Agrarische Sector Samenwerking in de regio nader belicht De toekomstige arbeidsmarkt en rol van.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
4.4 Is alles goed geregeld? Als je een nieuwe baan hebt dan sluit je een contract af met je nieuwe werkgever. Dit heet een arbeidsovereenkomst. Hierin.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Outplacement in de praktijk Sarah Leplat 1BaTPA3.
14 november SBCM Opleidingen- & Leermiddelendag 2 juli 2014 Antropia - Driebergen 2 juli 2014 #SBCM.
ELISABETH BAGUE 1 BaTP A3 Informatievaardigheden.
5.3 Heb je werk? De arbeidsmarkt is het geheel van vraag en aanbod naar werk. De vraag van arbeid komt van werkgevers. Het aanbod komt van de beroepsbevolking.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
De meerwaarde van de TMA methode bij outplacementtrajecten
Organisatie analyse en concrete vervolgstappen
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Casus ‘ziekmelding’  Medewerker belt op om 8.15 uur en wil zich ziek melden met vage klachten (buikpijn, verkouden, keelpijn, etc.)  Functie is facilitair.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Richtlijnen voor professionele begeleiders
In samenwerking met:.
Voor u en uw medewerkers!
Les 1: Brainstorm en kennismaken

Sterke FNV: Zichtbaar betrokken wervend hoe doe jij dat?
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Kracht van mensen opzet pilot 13 maart 2014
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Operationeel personeelsmanagement: outplacement Laure Louage BaTPA3

Outplacement Wat is outplacement? ontstaan ± 30 j geleden (VS) Thomas B. Hubbard (1960): begeleiden bij het zoeken van een nieuwe werkkring 1969: oprichten outplacementbureau Wat? Zacht afscheid werkgever-werknemer Samen op zoek naar gepaste werkkring: aansluitend bij ervaring, competenties, ambities, verlangens  Via outplacementbureau

Outplacement Voordelen Minimale verstoring van de relatie tussen werkgever en werknemer Juridisch: Termijn voor verlening ontslagvergunning beperkt Kleinere kans op juridische ontslagprocedure Nette ontslagprocedure = positief voor imago bedrijf + werksfeer

Outplacement Wanneer relevant? Beste oplossing = nieuwe, externe baan; nog geen sprake van ontslag Werknemer voelt ontslag aankomen: op zoek naar nieuwe werkkring (+ begeleiding) Ontslag bekend: outplacement deel van uitvloeiingstraject Figuur 1

Outplacement Soorten outplacementbureaus Psychologisch bureau: psychologische analyse Zakelijk bureau: adviseurs, efficiënte bijstand bij het zoeken naar een nieuwe baan Bureaus met varia diensten Figuur 2

Outplacement Begeleiding (verschilt per bureau) Morele en psychologische ondersteuning Loopbaananalyse Hulp bij het zoeken van een loopbaanstrategie Hulp bij het zoeken van potentiële werkplekken Kantoorfaciliteiten Documentatie, ondersteuning bij arbeidsvoorwaarden en arbeidsovereenkomst Begeleiding bij het opstarten van een eigen bedrijf

Outplacement Eisen voor een outplacementbureau Goede verstandhouding tussen medewerker en bureau: betrokkenheid, goede aanpak… Integriteit: Reputatie? Ervaringen? Continuïteit: Bestaansgeschiedenis? Aantal medewerkers? Professionaliteit: Aantal opdrachten in de sector? Functieniveau van interesse? Privacy beleid? Methoden: Hoe wordt te werk gegaan? Stappenplan? Faciliteiten: Bereikbaarheid contactpersonen/secretariaat

Outplacement Fasen in het outplacementproces Fase 1: balans opmaken Verwerking ontslag Bewust afscheid nemen Nieuwe kansen zien: uit de slachtofferrol komen Fase 2: zelfanalyse Ontwikkelen van een adequaat zelfbeeld: drijfveren, verlangens, vaardigheden Fase 3: psychologische onderzoek Deskundig psychologisch onderzoek Ondersteuning In beeld brengen van persoonlijkheid, capaciteiten, motivatie, bijzondere vaardigheden

Outplacement Fasen in het outplacementproces Fase 4: oriëntatie op de arbeidsmarkt Persoonsprofiel + individuele verlangens  zoekprofiel: passende functies + organisaties Zoekprofiel  mogelijkheden op de arbeidsmarkt Fase 5: coaching en training Zelfanalyse + psychologisch onderzoek  individuele training in verband met persoonlijke leerdoelen Fase 6: sollicitatiebegeleiding Coaching + begeleiding bij solliciteren

Outplacement Fasen in het outplacementproces Fase 7: marktbewerking Opbouwen van netwerken Fase 8: coaching in de nieuwe baan Begeleiding tot eerste 8j bij nieuwe werkgever Afronding Figuur 3

Outplacement bronnenlijst KOOPMANS, F. & SCHOEMAKERS, I. (2008) Operationeel personeelsmanagement. Een praktische handleiding. Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff Figuur 1. OUTPLACING, What are Outplacement Services? (2014) (http://www.outplacing.com/outplacing-services/outplacement-services/) Figuur 2. MATTHEWS PSYCHOLOGY SERVICES, Outplacement Services: career coaching. (2013) (http://www.matthews-ps.co.uk/Outplacement.htm) Figuur 3. WIDI FAJAR BELAJAR, Improve Employees Happiness with Extraordinary Office Design and Unique Organization Culture (2014) (http://widifajarbelajar.wordpress.com/2011/09/02/improve-employees-happiness- with-extraordinary-office-design-and-unique-organization-culture/)