Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten Lezen is leuk! Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Een test voor jouw (stage)school www.leesklimaatmeter.nl
Het schoolontwikkelthema Leesmotivatie vergroten met als uiteindelijke doel dat het niveau van het technisch lezen omhoog gaat Wij moesten opdrachtenkaarten maken op het gebied van lezen en leesmotivatie Kinderen moeten lezen leuk of nog leuker gaan vinden
Dit wilde de school nog meer Graag zelfstandige kaarten. Kinderen moeten zelf aan de slag kunnen als ze klaar zijn met werken Een paar groepjes kaarten en klassikale kaarten Graag verschillende soorten teksten, (poëzie, kranten, internet, boeken, strips)
Literatuur Beter leren lezen kan niet zonder leesmotivatie (De Haan & Kok, 1990). Volgens Chambers is het belangrijk om met kinderen in gesprek te gaan over boeken en teksten. “ “Door kinderen aan te moedigen goed over hun leeservaringen te praten, help je hen zicht te krijgen op wat zij met hun leven willen en kunnen” (Chambers, 1993) Van Coillie (2007) benadrukt in zijn boek dat een enthousiaste begeleider de belangrijkste factor is voor kinderen. Een leerkracht die met veel enthousiasme boeken voorleest en promoot, zorgt ervoor dat de kinderen gemotiveerd raken om te gaan lezen.
Tellegen en Catsburg (1987)
Kerndoel voor jeugdliteratuur Kerndoel 9: de leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Activiteiten rond boeken, verhalen, poëzie: de kinderen praten met groepsgenoten over gelezen boeken en maken elkaar enthousiast, ze schrijven naar aanleiding van een boek, bijvoorbeeld een (ander) slot voor het verhaal bedenken, De kinderen schrijven veel verschillende soorten teksten met verschillende doelen en voor een divers publiek.
Coillie (2007), Walta (2003) ■ Realisme: hier-en-nu verhalen, historische verhalen, oorlogsverhalen, verhalen over andere culturen, ■ Fantasie: sprookjes, fantasieverhalen, griezelverhalen, sciencefiction, dierenverhalen ■ Woord en beeld: prentenboeken, stripverhalen ■ Informatieve bronnen: informatieboeken, tijdschriften, brochures ■ Poëzie
Kaarten uitgeprobeerd Kinderen kaarten laten testen, observeren en reflectieformulier laten invullen Hier en daar aangepast Positieve reacties
De kaarten Blauw - groep 4 (makkelijk/gemiddelde kaarten) Geel - groep 4 (gemiddelde/ moeilijke kaarten) Groen - groep 5 (makkelijk/gemiddelde kaarten) Rood - groep 5 (gemiddelde/ moeilijke kaarten) Blauw - groep 6 (makkelijk/gemiddelde kaarten) Geel - groep 6 (gemiddelde/ moeilijke kaarten
Een kijkje nemen in de kaarten!