Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
Informatieavond groep 4/5
“Zonder taal geen verhaal” .
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Lesgeven en begeleiden
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Bronnen Merle Wissink.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Mijn stage bij : C1000 Hans Kok
Wat gaan we leren in groep 5
Denk aan de sociale competentie
Zelfstandig werken Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Projecten bij de.
Schrijven met een strategie
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
…en toen ze eindelijk een relatie met de geschreven taal had, werd lezen een verslaving en bracht ze elk vrij moment door met een boek in haar handen.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Een werkstuk maken.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Voorschotbenadering risicokleuters
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
HOE KRAAK JE EEN BOEK (NIET ZOMAAR)? SLEUTELS OM TE SPREKEN OVER EEN MENGELMOESJE AAN GENRES GROEP
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Informatieavond groep 4
Luisteren en begrijpen
Taalspelletjes Werken met een woordenboek
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
De kindarena Maandag 9 oktober Gespreksleider meneer Maikel
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Om de PowerPoint te starten:
TALENTENQUIZ.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten Lezen is leuk! Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten

Een test voor jouw (stage)school www.leesklimaatmeter.nl

Het schoolontwikkelthema Leesmotivatie vergroten met als uiteindelijke doel dat het niveau van het technisch lezen omhoog gaat Wij moesten opdrachtenkaarten maken op het gebied van lezen en leesmotivatie Kinderen moeten lezen leuk of nog leuker gaan vinden

Dit wilde de school nog meer Graag zelfstandige kaarten. Kinderen moeten zelf aan de slag kunnen als ze klaar zijn met werken Een paar groepjes kaarten en klassikale kaarten Graag verschillende soorten teksten, (poëzie, kranten, internet, boeken, strips)

Literatuur Beter leren lezen kan niet zonder leesmotivatie (De Haan & Kok, 1990). Volgens Chambers is het belangrijk om met kinderen in gesprek te gaan over boeken en teksten. “ “Door kinderen aan te moedigen goed over hun leeservaringen te praten, help je hen zicht te krijgen op wat zij met hun leven willen en kunnen” (Chambers, 1993) Van Coillie (2007) benadrukt in zijn boek dat een enthousiaste begeleider de belangrijkste factor is voor kinderen. Een leerkracht die met veel enthousiasme boeken voorleest en promoot, zorgt ervoor dat de kinderen gemotiveerd raken om te gaan lezen.

Tellegen en Catsburg (1987)

Kerndoel voor jeugdliteratuur Kerndoel 9: de leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Activiteiten rond boeken, verhalen, poëzie: de kinderen praten met groepsgenoten over gelezen boeken en maken elkaar enthousiast, ze schrijven naar aanleiding van een boek, bijvoorbeeld een (ander) slot voor het verhaal bedenken, De kinderen schrijven veel verschillende soorten teksten met verschillende doelen en voor een divers publiek.

Coillie (2007), Walta (2003) ■ Realisme: hier-en-nu verhalen, historische verhalen, oorlogsverhalen, verhalen over andere culturen, ■ Fantasie: sprookjes, fantasieverhalen, griezelverhalen, sciencefiction, dierenverhalen ■ Woord en beeld: prentenboeken, stripverhalen ■ Informatieve bronnen: informatieboeken, tijdschriften, brochures ■ Poëzie

Kaarten uitgeprobeerd Kinderen kaarten laten testen, observeren en reflectieformulier laten invullen Hier en daar aangepast Positieve reacties

De kaarten Blauw - groep 4 (makkelijk/gemiddelde kaarten) Geel - groep 4 (gemiddelde/ moeilijke kaarten) Groen - groep 5 (makkelijk/gemiddelde kaarten) Rood - groep 5 (gemiddelde/ moeilijke kaarten) Blauw - groep 6 (makkelijk/gemiddelde kaarten) Geel - groep 6 (gemiddelde/ moeilijke kaarten

Een kijkje nemen in de kaarten!