“Bouwen aan Vertrouwen”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Onze kernwaarden.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Ambtelijke Integriteit
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Administratie Personeelsontwikkeling Seminarie voor topambtenaren “Bouwen aan Vertrouwen”  april te Brugge (Sofitel)  alle leidend-ambtenaren.
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
Project competentiemanagement Vlaamse overheid stand van zaken
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Thema's in de ontwerp beleidsbrief Ambtenarenzaken 2002 Beleidsprioriteiten 2002 Ambtenarenzaken Ontwerp.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Onthaalbeleid stad Dendermonde
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Organisatiecultuur.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Vlaams Minister Joke Schauvliege
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Opleiden van medewerkers
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
proudly presents DE ARBEIDSMARKTREGISSEUR.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Individueel roosteren
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Aanpak en praktijkervaring
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Betrokkenheid departementen en VOI bij P&O-beleid participatie/inspraak in de besluitvorming via vertegenwoordiging in “verruimde” PIWP actieve deelname.
HMR netwerk Beleidsnota Bestuurszaken Eerste aanzet P&O-projecten.
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Kinderbijslag in Vlaanderen na zesde staatshervorming Visie Vlaamse sociale partners op hoofdlijnen 6 november 2013.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Digitale toegankelijkheid in Nederland
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

“Bouwen aan Vertrouwen” Beleidsnota Bestuurszaken 2004-2009 Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken “Bouwen aan Vertrouwen” Toelichting in Commissie Vlaams Parlement dinsdag 30 november 2004

INHOUD 1. DE OVERHEID ALS PARTNER VOOR ALLE VLAMINGEN 2. RECHT OP KWALITEIT 3. EFFICIENTE EN DOELTREFFENDE OVERHEID 4. VOORBEELDIGE EN MODERNE WERKGEVER 5. INTEGRITEIT ALS SLUITSTUK VOOR EEN BETER BELEID 6. VLAANDEREN IN RELATIE TOT ANDERE BESTUREN 7. DE TIEN KRACHTLIJNEN

Omgevingsanalyse (1/2) Uitgangspunt : overheidsadministratie is een essentieel element voor beleidsmakers Vlaamse ambtenaren kwalitatief sterk, maar overheid kan nog beter efficiënte & transparante overheid is essentiële factor voor competitiviteit en voor vertrouwen van burgers en ondernemingen

Omgevingsanalyse (2/2) Vlaamse overheid moet vertrouwen en rechtszekerheid bieden: goede wetten kwaliteitsvolle dienstverlening efficiëntie en effectiviteit mensen en middelen Opportuniteit in de bundeling van bevoegdheden bestuurszaken administratieve vereenvoudiging e-government ICT

Recht op kwaliteit (1/9) kwaliteitsvolle dienstverlening toegankelijke overheid luisterende overheid diligente overheid goede wetten, vlotte procedures en innovatie goede regels eenvoudige procedures innovatie via e-government

Recht op kwaliteit (2/9) Kwaliteitsvolle dienstverlening toegankelijke overheid beter en meer geïntegreerde dienstverlening afgestemd op werkelijke behoeften van de gebruiker één-lokettoepassingen meerkanalen aanpak (cf. digitale kloof) aandacht voor mensen met een handicap

Recht op kwaliteit (3/9) luisterende overheid diligente overheid luisteren moet een waarde zijn gebruikersbevragingen diligente overheid gebruiker snel helpen en goede informatie geven dienstverleningscharter vermeldt dienstverleningsstandaarden en rechten en plichten van overheid en gebruiker

Recht op kwaliteit (4/9) Goede regels, eenvoudige procedures en innovatie Aandacht voor het regelgevingsproces moet leiden tot nieuwe regelgeving die aan de criteria voor goede regelgeving voldoet bestaande regelgeving die samenhangt , zorgvuldig gecodificeerd is en zoveel mogelijk in één tekst is samengebracht regelgeving die zo weinig administratieve last genereert

Recht op kwaliteit (5/9) Goede regels Structurele initiatieven én concrete vereenvoudigings-projecten Concrete projecten op 3 sporen Administratieve lastenverlaging Vereenvoudiging van administratieve procedures Juridisch-technische vereenvoudiging

Recht op kwaliteit (6/9) Goede regels Regel Matig “RIA” (reguleringsimpactanalyse) Reguleringsimpactevaluatie Regel Goed Regelgevingsagenda Thematische codificaties Verankering kwaliteitscellen reguleringsmanagement centrale aansturing (kenniscel) goede samenwerking Vereenvoudiging in actie permanent rollende actieplannen

Recht op kwaliteit (7/9) Eenvoudige procedures compensatieregel voor administratieve lasten meting van de lasten waarvoor Vlaamse overheid verantwoordelijk is per beleidsdomein meting van lasten waarvoor alle regelgevers verantwoordelijk zijn per doelgroep optimaal hergebruik van gegevens permanent on line meldpunt

Recht op kwaliteit (8/9) E-government als elektronische hefboom E-government als middel tot verbetering van de dienstverlening en verhogen van interne efficiëntie Herdenken van de overheid E-gov is méér dan digitaliseren van bestaande dienstenaanbod nauwe band met administratieve vereenvoudiging Beleidsdomein overschrijdend

Recht op kwaliteit (9/9) E-government als elektronische hefboom Strategische, coördinerende en stimulerende rol Eindverantwoordelijkheid binnen beleidsdomein bij bevoegde minister Technologische en methodologische bouwstenen Aandacht voor organisatorische versteviging Budgettaire impulsen

Efficiënte en doeltreffende overheid (1/8) structuren en mensen participatie en betrokkenheid eigen kennis beheren een lerende organisatie een levende organisatie interne controle en audit goed beheer van materiële middelen

Efficiënte en doeltreffende overheid (2/8) Mensen en structuren Transparante structuren (BBB) Uitvoering aan het Regeerakkoord Ministerieel comité + College van ambtenaren-generaal Prioritair : afbakening homogene en transparante beleidsdomeinen Mensen in de structuren “Juiste persoon op de juiste plaats” Herplaatsingsbeleid Verruimde interne arbeidsmarkt

Efficiënte en doeltreffende overheid (3/8) Betrokkenheid bij het beleid Evolutie naar participatiesamenleving : actieve participatie komt kwaliteit van beleidsvoering en draagvlak ten goede Zowel advies als overlegstelsel verder uitbouwen Advies van deskundigen (decreet van 18 juli 2003 tot regeling van strategische adviesraden) Overleg tussen beleidsverantwoordelijken en “middenveld” Absolute voorwaarde als positief antwoord op vraag naar democratisering, maatschappelijk draagvlak en transparantie

Efficiënte en doeltreffende overheid (4/8) Kennis beheren teveel externe know-how leidt tot kennisdeficit en demotivatie in-huis kennis opbouwen waar van strategisch belang bijzondere aandacht voor uitbesteding van ICT-kennis Een lerende organisatie : kennis delen kenniskaarten (project) “communities of practice” Een levende organisatie Voortdurend evalueren en evolueren

Efficiënte en doeltreffende overheid (5/8) Interne controle en audit Interne controle hoe gaat organisatie om met risico’s responsabilisering : meer vrijheid in financieel, facilitair en personeelsbeheer moet bijdragen tot kwaliteitsvolle werking van de Vlaamse overheid, efficiëntie en effectiviteit bevorderen en integriteit bewaken Interne audit evalueert het interne controlesysteem op zijn goede werking centrale auditfunctie : Interne Audit

Efficiënte en doeltreffende overheid (6/8) Interne controle en audit Ondersteuning door Interne audit interne controlesystemen evalueren rapporteren aanbevelingen formuleren Concrete initiatieven Interne Audit voert sensibiliseringsbeleid bij alle entiteiten van de Vlaamse overheid + vormingen, trainingen en opleidingen Interne Audit wordt kenniscentrum en voert integriteitsaudits uit

Efficiënte en doeltreffende overheid (7/8) Goed beheer van materiële middelen ICT beleid gemeenschappelijk dienstenaanbod met vrije afname voor ministerie, VOI en VWI nastreven van integratie creëren van meerwaarde (via program review board) ICT initiatieven aanbieden van infrastructuur, tools, systemen en applicaties verzekeren van continuïteit en beveiliging richtlijnen m.b.t. interconnectiviteit digitale handtekening

Efficiënte en doeltreffende overheid (8/8) Goed beheer van materiële middelen Facilitair management huisvestingsstrategie duurzaamheid, toegankelijkheid, decentralisatie zuinig en milieubewust energiebeleid besparingsmaatregelen + energie- en milieu balans nieuwe technologie in het voertuigenpark (h)eerlijke en milieuvriendelijke producten stimuleren van aankoop bouwmeesterschap inhoudelijke continuïteit

Voorbeeldige en moderne werkgever (1/7) verantwoordelijkheid en vertrouwen geven flexibiliteit een voorbeeldige werkgever e-HRM Medewerkers betrekken en stimuleren waarden beleven kwaliteit tonen werving en selectie loopbaan en beloning

Voorbeeldige en moderne werkgever (2/7) Vertrouwen en verantwoordelijkheid Beheersovereenkomsten doelstellingen voor hele Vlaamse overheid (incl. personeels- en kwaliteitsbeheer, e-gov, reguleringsmanagement en integriteit) Ondersteuning via managementontwikkelingsprogramma

Voorbeeldige en moderne werkgever (3/7) Flexibiliteit vragen en geven leeftijdsbewust personeelsbeleid ‘anders werken’ landschapbureau’s, elektronische documentatie, .. culturele evolutie telewerken biedt voordelen (minder autoverkeer, minder ziekte verzuim, inschakelen minder mobiele krachten, betere combinatie arbeid, gezin, vrije tijd) sensibilisering evenwicht arbeid, gezin en vrije tijd

Voorbeeldige en moderne werkgever (4/7) Een voorbeeldige werkgever gelijke kansen voor iedereen waardencharter vrouwvriendelijk werkgever netwerkbijeenkomsten en mentoringprojecten aandacht voor personeelswelzijn Sociale Dienst wordt echte dienst personeelszorg aandacht voor kansengroepen vb. bij de stages en tewerkstellingsmaatregelen positief arbeidsklimaat weren van grensoverschrijdend gedrag : meldpunt

Voorbeeldige en moderne werkgever (5/7) Medewerkers betrekken en stimuleren personeelstevredenheid meten creativiteit stimuleren (innovatieprijs) VTO-beleid : ontwikkeling van iedere medewerker permanente competentieontwikkeling Waarden beleven Waardengebonden competenties

Voorbeeldige en moderne werkgever (6/7) Kwaliteit tonen behalen van kwaliteitscertificaten imago verbeteren Werving en selectie wervingsbeleid moderniseren, versoepelen, vereenvoudigen en optimaliseren doorlichting van wervingsprocessen

Voorbeeldige en moderne werkgever (7/7) Loopbaan en beloning loopbaanpaden voor iedereen beloningsbeleid Prioriteiten (rekening houdend met budgettaire beperkingen) 1. Verbeteren van de interne billijkheid 2. Verhoogde waardering van inzet, prestaties en competenties Initiatieven uitbouw expertenloopbaan functioneringsevaluatie

Integriteit (1/4) integriteitsbeleid is sluitstuk voor een beter beleid doelstellingen concrete initiatieven integriteitscoördinator integriteitscommissie

Integriteit (2/4) integriteitsbeleid is sluitstuk voor een beter beleid integere Vlaamse overheid en integer personeel dragen bij tot vertrouwen van bevolking met steun van ambtelijke en politiek top doelstellingen : schendingen voorkomen werknemers ondersteunen in het omgaan met beslissingsruimte

Integriteit (3/4) concrete initiatieven integriteitsbeleid voelbaar in elke fase vande loopbaanontwikkeling in competentieprofielen, interviews, persoonlijkheidstests evaluatiecriterium bij personeelsevaluaties in VTO-aanbod opnemen twee nieuwe functies integriteitscoördinator en integriteitscommissie

Integriteit (4/4) concrete initiatieven integriteitscoördinator verwerft kennis en deelt die stelt algemene deontologische code op onderzoekt behoefte aan meldpunt voor integriteitsschendingen binnen Vlaamse overheid integriteitscommissie algemene coördinatie en aansturing van het integriteitsbeleid werkt preventief verstrekt algemene richtlijnen en adviezen

Vlaanderen en andere besturen Vlaamse autonomie in bestuurszaken naar een eigen en effectief personeelsbeleid wijziging Bijzonder Wet 8/8/1980 op het “Forum voor communautair overleg” Samenwerking met de lokale besturen bestuursniveau bij uitstek (vb. e-gov, administratieve vereenvoudiging, éénloket dienstverlening samenwerking met minister van Binnenlands Bestuur Samenwerking met andere staten en regio’s verhoogde aanwezigheid vertegenwoordigers bij Europese Commissie en internationale instellingen uitwisseling overheidspersoneel met buitenlandse overheden

De 10 krachtlijnen van mijn beleid dienstverleningscharter cel reguleringsmanagement meldpunt administratieve lasten en ingewikkelde procedures herplaatsingsbeleid actieve participatie en betrokkenheid kennisdeling digitale handtekening zuinig en milieubewust energiebeleid binnen Vlaamse overheid waardegebonden competenties integriteitsbeleid