Customer Relationship Management (CRM) Strategie Systemen Presentatie MSC-Consultancy Prior Adviesgroep werkt samen met Ingrid E. Römer KvK Middelburg nr mobile: +31-(0)
Besproken Omzet stabiel, meer aandacht nodig voor (nieuwe) klanten “Waan van de dag”, verkeersdrukte; minder bezoek mogelijk Klanten vragen meer aandacht Regelmatig extra tijd voor klanten nodig i.v.m. kennisverlies bij klant Klein deel van de klanten zorgt voor de grootste omzet Klantgerichtheid, verkoopheidgericht verhogen door: Actief inzetten website Productinformatie Nieuwsbrief, klanten informeren Showroom Juiste aandacht voor de juiste klanten? Efficiente en effectieve manier aandacht voor (nieuwe) klanten. Stabilisering en verbetering omzet en marge. Inrichten verkoopproces, integreren marketingactiviteiten Presentatie MSC-Consultancy
Strategie bij klantgericht ondernemen Klantgerichtheid verhogen klantloyaliteit Rendement Wat is visie, strategie en doelstellingen van Twice Interflex? Wat zijn de kansen en bedreigingen, sterktes en zwaktes? Product Markt Combinaties Hoe kunnen we klanten behouden (binden, relatiebeheer)? Hoe bereiken we een optimaal rendement? Hoe gaan we om onrendable klanten? Hoe trekken we de juiste klanten aan (gestructureerde acquisitie)?
Klantgericht ondernemen = Customer Relationship Management (CRM) CRM = Customer Relationship Management; klantgerichte bedrijfsstrategie en klantgedreven mentaliteit. Hulpmiddel hierbij is: CRM-systeem = een softwarepakket voor het beheren van klantgegevens en alle interacties met klanten. Het is een hulpmiddel voor het realiseren van een CRM strategie. Het helpt om transparante manier informatie te delen, planmatig en gestructureerd te werken waarbij de klant centraal staat.
Verschillende CRM-systemen Open Source – “free” – community (ontwikkelen bij de klant) Gesloten Source – commerciële pakketten (ontwikkeld voor de klant)
Wat levert werken met een CRM-systeem op? Concrete voorbeelden: 1.Tijd besparen, veel minder zoeken! Meer dan 20% tijdswinst. 2.Heel eenvoudig klantgegevensbeheer 3.Transparantie - informatie delen 4.Bewustwording gedrag 5.Klanthistorie (hoeveel tijd/aandacht wordt aan een klant besteed) 6.Eenvoudig, doelgericht uitvoeren van (e-)mailingen, nieuwsbrieven Maar…(!) een CRM-systeem heeft alleen zin als het door iedereen wordt GEBRUIKT (en goed wordt gebruikt)
Vertalen naar CRM systeem en naar nieuwe werkwijze CRM: Stap voor Stap invoeren Verkooporganisatie Kwalitatieve doelstelling Kwantiatieve doelstellingen Marketingstrategie Communicatie & Internetstrategie
Bedrijf centraal én contact centraal
Helicopterview, minder schermen, meer gemak Plannen,volgen, actie!
VerkVerkoopinformatie - monitoring
documentbeheer, , notities
compleet dossier, in 1 klik
Koppeling met MS Outlook