Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Netwerkbijeenkomst Taal VMBO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Bestrijd een vooroordeel
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Al doende leren training docenten
DALTON compleet?.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Voortgangsgesprek fase 1
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Klinisch redeneren en evidence based practice
Barbara Axters en Kaat De Strooper
6 november 2012 Leerlijnen Evaluatie: basis - verdieping.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerk coördinatoren VZ
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerkbijeenkomst Nederlands 7bso derde leerjaar derde graad bso Barbara Axters en Kaat De Strooper Vervangt D/2006/0279/019.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Zelfstandig werken Robbin Wentink. Het afgelopen half jaar Vooronderzoek. Literatuurstudie. Praktijkonderzoek. Uiteindelijke product.
Medmec04 Engagement.
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Lezen: doe het goed voor
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Toekomstgericht onderwijs
Vaco’s
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Coaching in regioleren
Vaco’s
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se Barbara Axters

Netwerken Vakcollega’s school, collega’s andere vakken (JAL), hogere jaren, bedrijfsleven, collega’s andere scholen

Doel? Gesprek over: Samenwerking Nieuwe leerplan Waar vind je goed materiaal, waar schieten ze tekort? Doelen die moeilijk te bereiken zijn Evaluatie: aanpak Samenwerking Ondersteuning voor leraren die dit voor het eerst geven + van elkaar Cursusmateriaal uitwisselen rond thema’s of leerplandoelen Eventueel uitwerking thema’s om te delen: taakverdeling Buddy’s

Nieuwe en bestaande leerplannen Feedback?

Handboek, eigen cursus, tijdschrift?

Leerplandoelen Bekijk het (nieuwe) leerplan voor (een van je) doelgroep(en) Welke doelen zijn anders dan nu? / Welke doelen vind je moeilijk om te bereiken met je doelgroep? Voor welke doelen heb je mooi materiaal? Welke doelen zou je nog eens moeten uitwerken?

Leerplandoelen Samenwerking met mavo – integratie ~ PAV Attitudes

Leerplandoelen informatieverwerking en -verwerving   2de graad Onder begeleiding 3de graad Zelfstandig 3de leerjaar 3de graad Zelfstandig/ In team vinden en selecteren - vinden en selecteren - reflecteren - evalueren - vinden en selecteren - kritisch beoordelen gebruiken - vergelijken en integreren - toepassen en gebruiken

Leerplandoelen 2de graad Onder begeleiding 3de graad Zelfstandig   2de graad Onder begeleiding 3de graad Zelfstandig 3de leerjaar 3de graad Zelfstandig / In team hulpmiddelen gebruiken om taalvaardig handelen te verbeteren hulpmiddelen gebruiken om taalvaardig handelen te verbeteren hulpmiddelen gebruiken om taalvaardig handelen te verbe- teren strategieën gebruiken bij luisteren en lezen strategieën inzetten bij luisteren en lezen

* zich blijven concentreren * bereid zijn eigen teksten na te kijken Leerplandoelen   2de graad Onder begeleiding 3de graad Zelfstandig 3de leerjaar 3de graad Zelfstandig/ In team * zich blijven concentreren * zich blijven concentreren * bereid zijn eigen teksten na te kijken * bereid zijn eigen teksten na te kijken

Leerplandoelen Probleemoplossend denken   2de graad Onder begeleiding 3de graad Zelfstandig 3de leerjaar 3de graad Zelfstandig / In team - probleem onderkennen en omschrijven - analyseren - oplossingsstrategie kiezen, plannen en uitvoeren - evalueren, bijsturen en optimaliseren - rekening houden met ethische normen

Leerplandoelen Individueel werk en groepswerk   2de graad Onder begeleiding 3de graad Zelfstandig 3de leerjaar 3de graad Zelfstandig / In team Individueel realiseren organisatie uitvoering reflectie bijsturing Individueel realiseren planning organisatie uitvoering reflectie evaluatie bijsturing

Leerplandoelen Individueel werk en groepswerk   2de graad Onder begeleiding 3de graad Zelfstandig 3de leerjaar 3de graad Zelfstandig/ In team in groep realiseren overleg organisatie uitvoering reflectie bijsturing in groep realiseren overleg planning organisatie uitvoering evaluatie reflectie bijsturing - overleggen en onderhandelen - eigen taken realiseren - reflecteren over eigen bijdragen en teamwerking - evalueren en bijsturen - verslag uitbrengen * empathie, loyauteit en wederzijds respect tonen

Leerplandoelen Maatschappelijke participatie

Leerplandoelen Maatschappelijke participatie   2de graad Onder begeleiding 3de graad Zelfstandig 3de leerjaar 3de graad Zelfstandig / In team eigen mening en gevoelens uiten mondeling argumenteren * standpunt innemen, nuanceren en beargumenteren

Krachtige leeromgeving Schep tijdens je lessen lees- en schrijfsituaties die ten dienste staan van je vak. Kies voor een rijk assortiment aan teksten, documenten en andere informatiebronnen (tabellen, grafieken, schema’s …)

Krachtige leeromgeving Koppel het lezen en schrijven aan een uitdagend en levensecht doel dat het lezen en schrijven noodzakelijk en motiverend maakt.

Krachtige leeromgeving Geef hulpmiddelen bij het lezen en schrijven: verhelderende afbeeldingen, een inhoudelijk schrijfkader, een voorgestructureerd schema of een tabel die het lezen richten …

Krachtige leeromgeving Zet leerlingen samen aan het werk zodat ze met en van elkaar kunnen leren. Bevorder de samenwerking door een goede werkvorm, taakverdeling en timing van de opdracht

Krachtige leeromgeving Ondersteun de leerlingen voor en tijdens de lees- en schrijfopdrachten. Besteed na de opdracht niet alleen aandacht aan het lees- of schrijfproduct, maar ook aan de manier waarop leerlingen tot dat product zijn gekomen.

Evaluatie - aanpak

Evalueren om te leren Formatief – summatief Proces en product Assessment-effecten Feedback! Proces Zelfregulering Persoonlijk Uitbreiding/ verdieping

Punten toekennen Klasgemiddelde = demotiverend! Criteriumgericht: op basis van behaalde leerdoelen Leerlinggericht: groei van de leerling

Hoe gebeurt het nu? Proefwerk Dagwerk Permanente evaluatie Gespreide evaluatie Proces – product Basis – uitbreiding en verdieping Leren leren Feedback Attitudes evalueren

Droomscenario evaluatie voor Nederlands?

Schrijfkaders, ondersteunende schema’s, verbeterschema’s Schrijfkader – chronologische structuur Ik wil uitleggen hoe … Eerst … Daarna … Vervolgens … Ten slotte … Schrijfkader – een mening geven Ik wil mijn mening geven over … Ik vind dat … Ik heb een aantal argumenten om mijn mening te ondersteunen. Ten eerste … Ook … Een ander argument dat ik kan aanvoeren, is dat … Nu begrijpt u waarom ik vind dat …

Assessmentleren Groei bijhouden?

Ondersteuning bieden aan elkaar nieuwe leraren

Cursusmateriaal – goede praktijkvoorbeelden?

Wat hebben we nog tekort?

Taakverdeling?