Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

Op stap naar secundair onderwijs
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Dienst Time Out Projecten
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
De pedagogische meerwaarde van ICT?
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
VRAGEN 1. In welke mate (uitgedrukt in een percentage) dragen de projecten/initiatieven bij tot het welbevinden van de jongere in de buurt? 25 %
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
P. 1 Cultureel erfgoedbeleid van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
verhoogt het Creatief Quotiënt
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
1. Voorgeschiedenis ◦ Cultuur ◦ Jeugd ◦ Onderwijs 2. Gedeelde visie 3. Doelstellingen 4. Beleidsmatige verankering 5. Actieplan.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Op stap naar het secundair onderwijs VCLB Tienen.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
CKV Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 Beeldende kunst Theater Dans Muziek.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Stappen zetten richting een nieuwe architectuur van het SO CODI-dag 17 juni 2016 Hilde De Meyer – Els Supply.
Experten in de derde graad Proefproject
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Dag van het SO – workshop CLIL
Bestuurlijke optimalisatie en schaalvergroting (= BOS)
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Het cultuurbad Hoe kan het anders?.
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013

CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur

Cultuur- en kunsteducatie in SO - Doelstellingen  Cultuurgangmaker op het niveau van de scholengemeenschap  Centrale subsidie-enveloppe voor realisatie cultuur- en kunsteducatie  Samenwerking met culturele partners: school- en onderwijsvormoverstijgend  Nieuw leergebied Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) vervangt PO, MO, esthetica, e.a.  Maakt integraal deel uit van de basisvorming in ASO, TSO, BSO en KSO

Cultuur- en kunsteducatie in SO – Acties voor de scholen  Scholen zetten, in samenwerking met culturele partners, concrete initiatieven op rond cultuur- en kunsteducatie (school- en onderwijsvormoverstijgend)  Scholen operationaliseren het leergebied CKV. Een globale aanpak van cultuur- en kunsteducatie staat voorop  Vraag: welke competenties ontbreken om dit leergebied kwalitatief uit te werken? Kunst- en cultuureducatie wordt opgenomen in de nascholing

Professionalisering van leerkrachten: doelstellingen  Elke lerarenopleiding ontwikkelt coherente visie op cultuur- en kunsteducatie  Uitwerken van visie, in samenwerking met culturele partners  Integratie cultuur- en kunsteducatie in basiscompetenties  Uitgebreide en concrete nascholingstrajecten voor leerkrachte, schooldirecties en lerarenopleiders

Missie en visie cultuur- en kunsteducatie  Continuë leerlijn: van kleuteronderwijs tot finaliteit secundair onderwijs  Voldoende middelen  Samenwerking met culturele instellingen op (inter)nationaal, Vlaams, regionaal en lokaal vlak

Referentielijn cultuureducatie  Sensibiliseren  Exploreren  Activeren  Reflecteren

Nieuw leergebied culturele en kunstzinnige vorming  PO, MO, esthetica vervangen door nieuw leergebied: culturele en kunstzinnige vorming  Nieuw leergebied moet decretaal verankerd worden in de basisvorming: voor alle onderwijsvormen en met resultaatsverplichting  Scholen kunnen zelf beslissen om dit leergebied terug in vakken op te splitsen. Maar die vakken moet dan wel ingebed zijn in een globale aanpak van cultuur- en kunsteducatie  Binnen schoolteam niet altijd nodige competenties aanwezig: nood aan nascholingstraject