Dag van de zorgcoördinator Hef niet op, maar behoud wat werkt 1
Inhoud Terugblik 10 jaar Herstart en Op de Rails 1 augustus 2014: Passend Onderwijs Leerlingen en kengetallen Spreiding en ondersteuningsmodellen Succesfactoren Adviezen en aanbevelingen Vragen Dag van de zorgcoördinator2
Terugblik Dag van de zorgcoördinator3
Terugblik: Start projecten Subsidiegever – Ministerie van OCW Uitvoering – Start: Speciaal onderwijs (REC’s cluster 4) – Nu: Samenwerking met regulier onderwijs Dag van de zorgcoördinator4
Terugblik: Herstart Start: 2004 Doel – Thuiszittende leerlingen weer naar school Dag van de zorgcoördinator5
Terugblik: Herstart Doelgroep – Leerlingen die 4 weken thuiszitten en geen zicht hebben op onderwijs Omvang – 400 – 500 leerlingen per jaar Dag van de zorgcoördinator6
Terugblik: Herstart Traject – 16 weken – Leren weer naar school te gaan – Onconventioneel – Passende onderwijsplek Dag van de zorgcoördinator7
Terugblik: Op de Rails Start: 2005 Doel – Ontspoorde leerlingen in VO weer op de rails Dag van de zorgcoördinator8
Terugblik: Op de Rails Doelgroep – Ernstige gedragsproblemen – Horen niet thuis op speciaal onderwijs – 10+ Omvang – 1500 – 1800 leerlingen per jaar Dag van de zorgcoördinator9
Terugblik: Op de Rails Traject – 52 weken – Traject op maat – Gedragsregulatie – Sociale vaardigheden – Op zoek naar passende school Dag van de zorgcoördinator10
1 augustus 2014: Passend Onderwijs Dag van de zorgcoördinator11
1 augustus 2014: Passend Onderwijs Invoering Passend Onderwijs Beëindiging Herstart, Op de Rails, Rebound Dag van de zorgcoördinator12
1 augustus 2014: Passend Onderwijs Projectbudget (inclusief Rebound) – Samenwerkingsverbanden VO – Budget ‘lichte ondersteuning’ – Naar rato aantal leerlingen VO – Niet naar PO Dag van de zorgcoördinator13
1 augustus 2014: Passend Onderwijs Stand van zaken november 2013 – Samenwerkingsverbanden opgericht Komende periode – Opstellen Ondersteuningsplan – Opstellen Schoolondersteuningsprofielen Dag van de zorgcoördinator14
1 augustus 2014: Passend Onderwijs Brochure Ministerie van OCW Dag van de zorgcoördinator15
1 augustus 2014: Passend Onderwijs Brochure Ministerie van OCW – Wettelijke kaders en richtlijnen – Arrangementen Extra ondersteuning op reguliere school OPDC nieuwe stijl Symbiose Voortgezet Speciaal Onderwijs Dag van de zorgcoördinator16
Kennisbank Herstart en Op de Rails Dag van de zorgcoördinator17
Herstart-leerling: criteria PO of VO 4 weken thuis Geen uitzicht op plaatsing Bekend bij leerplicht Geen indicatie Dag van de zorgcoördinator18
Herstart-leerling: profiel 13,8 jaar Jongen (62%) of meisje (38%) Doublures Gemiddeld 3,5 maand thuis Hulpverlening betrokken Dag van de zorgcoördinator19
Op de Rails-leerling: criteria Leeftijd 10+ (PO of VO) Gedragsproblemen Veiligheid bedreigd Geen indicatie Dag van de zorgcoördinator20
Op de Rails-leerling: profiel 13,9 jaar Jongen (70%) of meisje (30%) Doublures Hulpverlening betrokken Dag van de zorgcoördinator21
Op de Rails-leerling Dag van de zorgcoördinator22 Beeldfragment ‘Drop out? Come Back!’ (beeld van Op de Rails-leerling)
Kengetallen Dag van de zorgcoördinator23
Kengetallen Herstart Aantal leerlingen: 443 Herkomst – VO 68%, PO 21%, overig 11% Gemiddelde verblijfsduur – 3,5 maanden Uitstroom – (V)SO 38%, regulier 45%, overig 17% Dag van de zorgcoördinator24
Kengetallen Herstart: Uitstroom Dag van de zorgcoördinator25
Kengetallen Op de Rails Aantal leerlingen: 1763 Herkomst – VO 78%, PO 14%, overig 8% Gemiddelde verblijfsduur – 9 maanden Uitstroom – (V)SO 33%, regulier 60%, overig 7% Dag van de zorgcoördinator26
Kengetallen Op de rails: Uitstroom Dag van de zorgcoördinator27
Meer kengetallen Dag van de zorgcoördinator28
Locaties: aantal en spreiding Dag van de zorgcoördinator29
Locaties: aantal en spreiding Aantal locaties: – Herstart: 160 – Op de Rails: 180 Soms gecombineerd, eventueel met Rebound Dag van de zorgcoördinator30
Locaties: aantal en spreiding Dag van de zorgcoördinator31
Ondersteuningsmodellen Dag van de zorgcoördinator32
Succesfactoren Dag van de zorgcoördinator33
Succesfactor: contact school van herkomst Dag van de zorgcoördinator34 Structurele contactmomenten Goede samenwerking Duidelijke verantwoordelijkheden Producten en instrumenten in kennisbank
Succesfactor: contact school van herkomst Dag van de zorgcoördinator35 Beeldfragment ‘Drop out? Come Back!’ (contact met oude school)
Succesfactoren Dag van de zorgcoördinator36
Succesfactor: samenwerking onderwijs-zorg Dag van de zorgcoördinator37 Integrale aanpak Samenwerking en afstemming met zorg Producten en instrumenten in kennisbank
Succesfactoren Dag van de zorgcoördinator38
Succesfactor: uitwisseling ‘good practices’ Dag van de zorgcoördinator39 Delen van: – Methodieken – Programma’s – Praktijkvoorbeelden Studiedag Producten en instrumenten in kennisbank
Succesfactor: uitwisseling ‘good practices’ Dag van de zorgcoördinator40 Beeldfragment ‘Drop out? Come Back!’ (Programma gedragsverandering)
Adviezen en aanbevelingen Vergroot de veiligheid op school Maak de herstart van thuiszitters mogelijk Dag van de zorgcoördinator41
Adviezen en aanbevelingen Bied passende arrangementen – Hef niet op maar behoud wat werkt Heb ook aandacht voor thuiszitters en ontspoorde leerlingen uit het PO Zorg voor een goede aansluiting van zorg en onderwijs Dag van de zorgcoördinator42
Adviezen en aanbevelingen Betrek de school van herkomst bij het tijdelijke traject Heb aandacht voor gedrag én cognitie Zorg voor een goede kwaliteit Dag van de zorgcoördinator43
En wat levert het op… Dag van de zorgcoördinator44 Beeldfragment ‘Drop out? Come Back!’ (resultaat, wat heb ik geleerd?)
Meer informatie Kennisbank – Projectbureau Herstart / Op de Rails – Désirée Kwant – Mieke de Keyzer Dag van de zorgcoördinator45
Vragen? Dag van de zorgcoördinator46