Relatie materieelkeuze NZ-lijn met optimalisering verstedelijkings-proces 10 maart 2006 Hoorzitting Raadscommissie VVI Boudewyn Bach; www.townandtraffic.nlwww.townandtraffic.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
1e en 2e discussieronde zaal 1 (groen)Ruimtelijke inrichting dr. P.T.J.C. van Rooy, Accanto B.J. van Bochove, lid Tweede Kamer, fractie CDA zaal 2 (rood)Economie.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Verslag Jaarlijkse Boomplantdag Gehouden op 1 maart ’08 Hendriks Platteland Makelaardij.
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
Tauw naar het nieuwe werken
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Het psychologische contract
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Een startersgids voor innovatie
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
Wiskunde in Technologie
De kracht van Herke ICT Group Herke is gespecialiseerd in automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in de bouw. Als marktleider in rolgebaseerde.
De kracht van HBSoftware
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Titelpagina.
Kansen voor Samenwerken
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012.
Koe & Ondernemer in Balans Jørn Kjær Madsen “Grote stappen veel resultaat”
2/9 - Hoe werkt een gemeente ? - Voor- en nadelen van een burgemeestersreferendum - René van Diessen - Jan Waaijer - Uit het nieuws.
MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Beleidsinformatie Jeugd
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
‘ Visie op openbaar vervoer in de Amsterdamse regio’ 10 maart 2006 Hoorzitting cie. VVI.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Stimuleer het OV voor de ontwikkeling van Lelystad Airport, OMALA en Warande Airport HOV van de toekomst Bestuursovereenkomst infrastructuur Lelystad,
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
50.
Riothermie Zwembad ‘t Bun
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Plaats hier de titel van de presentatie Hoorzitting 10 maart 2006
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Relatie materieelkeuze NZ-lijn met optimalisering verstedelijkings-proces 10 maart 2006 Hoorzitting Raadscommissie VVI Boudewyn Bach; & Civiel- & Stedenbouwkundig Oud streekplanmedewerker NH Oud docent stedenbouw TU-Delft Coördinator St. Stad & Verkeer 60309a NZlijnARS HoorzitMat.ppt

weinig Noordvleugel ontwikkelt zich richting ‘netwerkstad’;..... misschien zelfs naar een ‘stedelijk veld’, dat tendeert naar weinig: -geconcentreerde bundeling -kernen/knooppunten-hiërarchie Noordvleugel wordt een ‘Stedelijk Veld’ Promotie Anton Brand >>

Wil Amsterdam milieuvriendelijk ‘sturen’ naar een netwerkstad met meer kwaliteit dan een stedelijk veld, dan is de verstedelijking òf: va infra bij te sturen met €€€ €€€ ZWAAR MATERIEEL (huidig Amsterdamse Metro èn Strategisch PVE Nieuw Metromaterieel) met infra te volgen èn uit te voeren in € € LIGHT MATERIEEL (casus Lyon 1,5 milj. inw. Agglomeratie resp. Karlsruhe Hybride concepten)

‘Strategisch PVE Nieuw Metromaterieel’ lijkt sterk ‘bedrijfsvoering’ aangestuurd en onderschat dat de kansen èn potenties door: -OV-techniek innovatie-golf -Kastplank-aankoop ‘beproefd’ materieel -Planologische souplesse hybride LR-voertuigen > > >

Welk belang stuurt uw beslissing aan? Het reizigers-òf het systeem-belangen? Wilt u: - Pas laat krachtig de verstedelijking (bij)sturen? - Verstedelijking volgen, maar differentiëren ? - ‘Low-Cost’ milieuverbetering? - Eenvoudige bedrijfsvoering? - Reizigersbelang dienen? - Ervaring consolideren?... dat kan niet allemaal... !

ARS ARS verbaast zich over de discrepantie binnen: §1.2 Strategisch ‘PVE Metro-materieel’: Het uitgangspunt voor de NZ-lijn is altijd geweest dat het een onderdeel is van een (toekomstig) regionaal netwerk. Bijvoorbeeld een uitbreiding richting Schiphol (CASH) Ook is een uitbreiding richting Almere (IJmeerlijn) actueel. Omdat hierover op korte termijn geen aanlegbesluiten worden verwacht, wordt met deze mogelijke regionale uitbreiding nu geen (extra) rekening gehouden. Motivatie Het materieel hoeft niet te voldoen aan eventuele extra wensen in het kader van een mogelijke toekomstige regionalisering of medegebruik zware rail. ??? Eis ??? ??? Zuidtangent ??? ??? Strand Zandvoort ??? > > > > > >

ARS ARS kan zich voorstellen dat de materieel-keuze voldragen plaatsvindt, binnen een regionale èn milieugerichte visie.... blokkeer (zonder verkenning van regionale wensen èn kansen) geen mogelijke toekomsten... Motivatie... benut de tijdsreserve besloten in de mededeling van de wethouder dat de NZ-lijn een half jaar later wordt opgeleverd voor een (planologische) QUICK-SCAN van een half jaar... !!! Eis !!! > Vrij naar een bekende voetballer: Elk nadeel heeft zijn voordeel... > >

WAT Weet WAT u onmogelijk maakt als u, bedolven onder technische beschouwingen, gewenste verstedelijkingsmodellen en (nog) onbekende toekomsten blokkeert... Symbiose Symbiose

Dienen (traditionele) infrastructuur- systeemwensen uit te maken welke verstedelijking we krijgen? Of stelt de reiziger, het gewenste milieu en het bijbehorende verstedelijkingsmodel eisen aan de techniek?

Als u -op korte termijn- consistent op zeker wilt spelen zonder ‘toekomsten’ te blokkeren, kies dan weer CAF (Ringlijn) materieel, compleet met verbeterde hybride optie Vragen ?