Internationalisering bij Saxion Hogescholen Education for our common future Educating global citizens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Advertisements

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Eureko Academy Life & Pensions Inspirerend leren.
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Welkom Bij Maastricht University.
Welkom en introductie Annemarie de Ruiter. Erasmus+ Hoger Onderwijs  Presentatie team NA  Plannen 2014 
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
SURF: Internationalisering en ICT
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Een andere kijk op onderwijs
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Kathleen Van Heule Diensthoofd Internationalisering 14 maart 2014
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Samenwerking werkveld - HAN
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Project Leido Academy. Opzet Uitgaan van twee bestaande Ad’s – met een bewezen ‘succes’ Uitgaan van twee bestaande Ad’s – met een bewezen ‘succes’ Ad’s.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Een ambitieuze studiecultuur
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
Doorlopende leerlijnen
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Inrichten van een dienst Weblectures
Sirius audit commissie: lessons learned Ariana Need.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Technology for health Welkom op onze 6e bijeenkomst!!
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Workshop internationalisering
Center for e-Learning, RSM
Educational support & innovation
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Studentmobiliteit en Studielink:
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Internationalisering bij Saxion Hogescholen Education for our common future Educating global citizens

Vier beleidsvelden Internationalisering van het curriculum Uitgaande mobiliteit van studenten/staf Internationale programma’s, international classrooms Internationale projecten/ontwikkelingssamenwerking

Het geheel is meer dan de som van de delen

Off-shore activiteiten niet goed mogelijk Wettelijke belemmeringen –Vestigingsplaatsbeginsel –Geen joint degrees Sluiproute wel mogelijk –Kortdurende diplomatrajecten in Nederland met vooropleiding in het buitenland –Certificaatopleidingen in het buitenland (prep courses)

Omgevingsfactoren voor internationalisering en off-shore Ontbreken van een samenhangende visie op de kenniseconomie, kennisexport en hoger onderwijs Versnippering van beleid over verschillende ministeries (kennismigratie, bekostiging) Hierdoor geen duidelijk Nederlands onderwijsproduct –titulatuur –binaire stelsel –Accreditatie, geen internationale acceptatie

Wat kan wel? Final Year Bachelors Kortdurende Master-trajecten Combinatie van deze varianten met Distance Learning Accreditatie bij Internationale Accreditatieorganen (naast NVAO), waardoor de binding aan de Nederlandse WHO vervalt.

Knelpunten Vaststellen EVC’s of Accreditation of prior Learning Verschil onderwijscultuur, kennisreproductie versus competentiegericht leren Verschil in technische mogelijkheden met computerondersteuning in E-learning Nederland en het Nederlandse Hoger Onderwijs is niet bekend