De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
Een verkenning van de mogelijkheden voor offshore onderwijs door Nederlandse instellingen Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 1/13

2 Inleiding Marktanalyse van verschillende landen
Quickscan van NESO vestigingen Conclusies Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 2/13

3 Bronnen Marktonderzoeken van NUFFIC (2002 – 2006)
Aangevuld met informatie uit Hahn (2005) Resultaten van quickscan van NESO vestigingen Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 3/13

4 Latijns Amerika Brazilië
Economisch instabiel, groot deel bevolking arm Offshore activiteiten met een financieel oogmerk weinig kansrijk Chili Sterke economie Jonge bevolking, met groeiend aantal inschrijvingen Kansen voor onderwijs met redelijke prijs Mexico HO systeem kan groei niet aan Beginnen nieuwe opleiding niet problematisch Kansen voor ondernemende activiteiten Kennis engels niet altijd goed This chapter explores in a birds eye the international market for higher education services. Recognising it is impossible to give a detailed overview of the demand for higher education services, it is possible to bring together some information on the current state of affairs with regard to the global demand for higher education services and to indicate a number of priority areas if particularly Dutch higher education institutions are interested in bringing their educational services to other countries. Priority areas can be defined in terms of geographical areas or countries but also in terms of specific disciplines or study programs. In this chapter, we heavily rely on market research performed by the Nuffic which provides educational country profiles on countries that appear to be of interest from a higher education market perspective. In addition to that, we rely on online information that various international organizations provide on (potential) education activities abroad, such as from the British Council, the DAAD, etc. Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 4/13

5 Azië China Grote economische groei, meer open voor het buitenland
Nederland is actieve investeerder in China Veel concurrentie van andere landen Vraag naar beroepsgerichte opleidingen India Corruptie is een probleem in India, kwaliteitscontrole binnen instellingen kan ontbreken Engels is officieel de tweede taal, maar laat soms te wensen over Veel andere buitenlandse aanbieders aanwezig met o.a. branch campus Nederland is relatief onbekend Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 5/13

6 Azië (2) Maleisië Malaysia’s “Vision 2020” – een HUB voor international education Veel studenten studeren in het buitenland Veel buitenlandse aanbieders al aanwezig (UK, Australië) Nederland is onbekend, behalve voor IT, water management en landbouw studies Thailand Groot vraagoverschot, veel private aanbieders Veel concurrentie Nederland is onbekend Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 6/13

7 Azië (3) Vietnam Beweging naar meer marktwerking in economie
Van oudsher goede band met Nederland Vraag naar international education Veel concurrentie aanwezig (Australië RMIT en Asian IT) Zuid Korea Band met Nederland (LG-Philips en Hiddink) Hoger onderwijs is erg belangrijk (70% gaat naar HO) Engelse taal een probleem Naar buitenland als niet naar top universiteit Veel studenten naar US en Canada, Europa wordt populairder Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 7/13

8 Verenigde Arabische Emiraten
Midden Oosten Turkije Groeiende economie, maar hoge inflatie en corruptie Grote vraagoverschrijding voor hoger onderwijs (2/3 afgewezen) Nederland niet bekend als onderwijsland Concurrentie van met name VS en Duitsland Verenigde Arabische Emiraten Slechts 3.5 mil. inwoners Studenten naar buitenland met beurs van overheid Kennis engelse taal goed Veel concurrentie Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 8/13

9 Netherlands Education Support Offices
Er zijn nu vijf NESO vestigingen: China – Beijing Taiwan – Taipei Indonesië – Jakarta Vietnam – Ho Chi Min City Mexico – Mexico City (vanaf augustus 2006) Er zijn plannen voor meer vestigingen in Rusland, Brazilië, Maleisië en Thailand. Taken zijn de generieke promotie van het Nederlandse hoger onderwijs, het adviseren,begeleiden en informeren van studenten en samenwerking tussen instellingen bevorderen. Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 9/13

10 Resultaten van de quickscan
In Indonesië zijn enkele double en joint degree programma’s aanwezig en enkele in de opstartfase. Hier zijn kansen voor double/joint degree master programma’s en 2+2 en 3+1 programma’s. In Vietnam zoeken instellingen naar partners voor samenwerking. Deze samenwerking betekent met name zorgen dat het curriculum als gelijkwaardig kan worden beschouwd. In Taiwan zijn met name joint degree programma’s. Offshore onderwijs niet waarschijnlijk omdat Taiwanese studenten een studie in het buitenland prefereren omdat eigen onderwijssysteem goed is. In China veel joint degrees, met name MBA. Branch campus van CHN. Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 10/13

11 Conclusies Kansen Grote groei van bevolking in veel landen en een onderwijssysteem dat deze groei niet aankan. Engelse taalvaardigheid wordt in veel landen als belangrijk gezien maar is niet overal voldoende aanwezig. Twee groepen studenten: stay at home en go abroad Voor sommige landen is student mobility logischer dan provider of program mobility Business, economics, law, IT en engineering zijn meest populaire studies. Ook toegepaste studies zijn in sommige landen populair (China) Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 11/13

12 Conclusies Belemmeringen Nederland is niet bekend, marketing nodig.
Regelgeving Accreditatie Er is veel concurrentie Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 12/13

13 Bedankt voor uw aandacht
Marktonderzoek naar offshore onderwijs • Jarno Deen • 12 februari 2007 • 13/13


Download ppt "Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google