Aan de slag met de valkuil van gewenning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Door goede gesprekken groeien
Programma van de workshop
In samenwerking met 13 maart 2014.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Lotgenotencontact.
Communicatief gedrag + / -
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Doelstellingen formuleren
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
CURSUS ONDERLUITENANT Lesgever: Lt De Groeve Luk
Premeting LSCI-onderzoek
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Opvoeden van drukke kinderen
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
LIFO® en Omgaan met agressie Een specifieke toepassing Hans Fischer
Kinderen en hun sociale talenten
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Transactionele Analyse : Improving communication among stakeholders through ex-post transactional analysis - case study on Romanian forestry.
18 november 2011.
Communicatie School- Gezin
De rol van de OR bij incidenten en onderzoek
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Herstelgericht werken na agressie in De Patio
Opvoeding tot democratisch burgerschap
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Mantelzorg een inleiding.
De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Methodiek: Plancyclus
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Theorie.
Connectief Connectief.
Visie en strategie Les 4: strategie.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Premeting LSCI-onderzoek
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Personeel Hoofdstuk 3 Ontslag.
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Gedragsproblemen en stoornissen
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Yidam Verbale en instrumentele agressie, aan de slag met de valkuil van gewenning

Aan de slag met de valkuil van gewenning Gevaar: Nieuwe medewerkers Draagkracht versus draaglast. Zeker versus onzeker. Twijfels over zichzelf. Nieuwe jongeren. Normaal versus niet normaal. Spreken versus zwijgen.

IMI (Intervisie Methode Incidenten). systematische manier van coachen bij het bespreken van agressie incidenten, over impact naar preventie. Voordelen Doelstellingen De 8 stappen van het proces: 1 Inventariseren 2 Kiezen van het incident 3 Vertellen van het voorval 4 Stilstaan bij gevoelens en/of impact 5 Incidentomschrijving 6 Wensen en oplossingen 7 Uitvoering 8 Evaluatie

Bronnen: “Agressie in hulp- en dienstverlening: van impact op medewerkers naar een gedragen beleid.” van Mariet Ghaye en Rita Daneels (2012) “Agressiebeheersing” van A. Klaassen (1997) Lezing over “Agressie en impulsiviteit” van Prof. Dr. Kurt Audenaert (2013) www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/agressie/wat-is-agressie.html Smart Moves, Carla Hannaford; 1985, ISBN0-915556-27-8 Omgaan met agressie