Evaluatie Leerlijnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Eindwerk zesde jaar.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
Formatief - summatief evalueren
Didactische werkvormen
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Bestrijd een vooroordeel
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Vernieuwing verzorging
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
NLT modules en excellentiebevordering
Competentiegericht leren vmbo
WebQuest Welkom Inleiding
Historische vaardigheden
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Activerende werkvormen
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leerlijnen in de geschiedenisles
Workshop evalueren Dcp
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Bijeenkomst September 2015
ICT-vaardigheden Leerlijnen. 1 ste graad Zoeken en bekijken van websites Zoeken en bekijken van websites Zowel in de les als individueel als thuisopdracht.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Toekomstgericht onderwijs
Vaco’s
Differentiëren in de Franse les
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Formatief versus summatief
Vaco’s
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Naar een typologie van scholen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Inleiding.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Evaluatie Leerlijnen

1ste graad (1): aansluiten op werkvormen ! Kaart- en atlasoefeningen Ontleden grafieken en tabellen Formuleren van eigen mening Oefeningen op referentiekaders Historische kritiek toepassen op ongeziene tekst: transferwaarde! Afbeeldingen analyseren en situeren Uitleggen van historische begrippen

1ste graad (2): aansluiten op werkvormen Bronnen catalogeren volgens historisch tijdvak of maatschappelijk domein Schema’s aanvullen Chronologisch ordenen Genoeg punten plaatsen op werkjes en/of mondelinge presentatie Streven naar 50/50 verdeling kennis/inzicht – vakspecifieke vaardigheden Aanzetten geven tot zelfevaluatie

2de graad Idem als 1ste graad Meer open vragen; meer gebruik van atlas Peilen naar inzichten in verbanden Oorzaak-gevolg-vraagstelling Nadruk verlegt zich geleidelijk naar beoordelingen voor het zelfstandige werk en activerende werkvormen Nadruk op punten vaardigheden optrekken Eventueel even experimenteren met openboek-toets

3de graad Cf. 1ste en 2de graad Historische kritiek op ongeziene teksten, visuele bronnen, etc. Structureren van ongeziene teksten Interpreteren van ongeziene tabellen, grafieken, visuele bronnen Toetsen van de actualiteit Nadruk op evaluaties van zelfwerkzaamheid, onderzoeken, taken en presentaties Openboek-examens

Anders leren, anders evalueren Nieuwe evaluatie enten op nieuwe vormen van leren, maar ook gerelateerd tot de schoolcultuur Evaluatie van mondelinge presentaties Evaluatie van parallel of complementair groepswerk Portfolio – logboek ‘Assessments’ via zelfevaluatie, peerevaluatie, collaboratieve evaluatie : proces-assessment of product-assessment Evaluatie van attitudes (algemeen en historische) Permanente en gespreide evaluatie

Anders leren via assessment (1) Nieuwe doelen: - basiskennis + toepassen van kennis en vaardigheden en houdingen - transfer - zelfsturing: actieve student - leren leren/levenslang leren Nieuwe functies: - ook toetsen tijdens het leerproces, niet enkel op het einde - info over lezen en onderwijzen dat bijsturen mogelijk maakt

Anders leren via assessment (2) Nieuwe methoden: - portfolio - self-, peer- en co-assessment - casustoets of –examen - reflectie en feedback - authentieke assessments/levensechte situaties Nieuwe evaluatoren: - student actief betrekken bij ontwerpen en uitvoeren van toetsen

Meerwaarde van assessment Gericht op ‘verwerking’/constructie van kennis Vaardigheden aanleren: ‘life skills’ - zelfevaluatie en reflectievaardigheid - sociale vaardigheden - opzoekwerk en aanwenden van bronnen - kritisch denken - realiteitswaarde/vakoverschrijding - probleemoplossing Evaluatie ter ondersteuning van het leerproces

Kenmerken van assessment Uitgangspunt is kennisconstructie, niet kennisreproductie Zowel basiskennis, toepassen van kennis en vaardigheden vormen het doel van de toetsing (competentie-idee) Gebruik van levensechte situaties (transfer, beroepsrelevantie, motivatie) Student wordt actief betrokken bij het ontwerp en/of de uitvoering van toetsprocedure Integratie van evaluatie in leer-/instructieproces

Voordelen assessment Actieve deelname van leerlingen; probleemoplossend denken Differentiatie is mogelijk Dieper leren door eigen werk, kritisch nadenken Sociale vaardigheden Motivatie stijgt: uitdagende opdrachten Creativiteit leerlingen stijgt: kunnen én kennen Praktijkgericht, transferwaarde stijgt Kwalitatieve leerresultaten – producten Leren evalueren, bijsturen en reflecteren

Moeilijkheden assessment Creativiteit van de leraar ! Klasmanagement (anders!) Begeleider i.p.v. ‘opleider’ Tijdsintensief, voorbereiding, selectie Geen ‘model’-antwoorden Samenwerking héél wenselijk Voor iedere leerling?

Gevaren assessment Tijd vrijmaken/geven Samen met anderen (groepsprocessen, profiteurschap ‘free riden’) Complexiteit van de leeromgeving Nood aan georganiseerde feedback en feedforward (regelmatig en constructief; gericht, gekoppeld aan doelstellingen) Niet als ‘surplus’; bovenop gewone werk! Gevaar voor ‘zelf’studie: gevoel er ‘alleen’ voor te staan Moet nauw gerelateerd staan tot de instructie!