VU Millennium Project Wat is het millenniumprobleem? Wat zijn de gevolgen? Wat doet de VU?
Wat is het Millennium probleem? 00 is nog geen 2000 !! Pas op: schrikkeljaar! Let op: bestaat echt!
Wat zijn de gevolgen? (1) Administratief –Onjuiste selecties –Fouten in berekeningen –Onjuiste prognoses
Wat zijn de gevolgen? (2) Technisch –Foutief gedrag van geautomatiseerde systemen –Falende apparatuur –Stilvallende bedrijfsprocessen –Schade aan installaties (en mogelijk zelfs aan personen) Schadeclaims van derden
Wat doet de VU? Decentrale actie –projectteams per faculteit en dienst Centrale ondersteuning –projectgroep Millennium
Projectgroep Millennium Taken Initiëren Coördineren Adviseren Begeleiden Rapporteren
Projectgroep Millennium Producten Stappenplan Checklists en spreadsheets –inventarisatie en impactanalyse Intranet-site – Tools –voor tests en onderzoek Raadpleegdatabase
Projectgroep Millennium Intranet-site Projectdocumentatie –stappenplan –checklists en spreadsheets Discussielijst Links naar relevante Internetsites FAQs Tools en raadpleegdatabase
Uw stappenplan 1. Contactpersoon aanwijzen 2. Projectteam vormen 3. Hardware en software inventariseren op gebruik van datum 4. Impactanalyse uitvoeren (prioritering) 5. Probleemgevallen aanpakken 6. Noodprocedures opstellen
Inventarisatie (1) Standaard –Hardware (en firmware) –Systeemsoftware –Pakketsoftware Bedrijfseigen –Maatwerksoftware –Informele toepassingen
Inventarisatie (2) Embedded systems –slecht herkenbaar en slecht begrepen Gegevensuitwisseling –tussen systemen –via (scan)formulieren Ketenproblematiek –met leveranciers en afnemers
Impactanalyse (1) Identificeer probleemgevallen –raadpleeg Internet / Intranet –benader leveranciers Classificeer items –millenniumproof, wordt tijdig vervangen, dubieus, onbruikbaar
Impactanalyse (2) Ken prioriteit toe op basis van: –Belang (vitaal, groot, klein, geen) –Verstoring (fataal, kritiek, marginaal) –Kosten herstel (groot, middel, klein) –Beschikbare tijd (ontoereikend, kort, toereikend) –Complexiteit / samenhang (groot, middel, klein) Maak actieplan
Aanpak probleemgevallen Herstel software –maatwerk en informele software Upgrade software / hardware –systeemsoftware en pakketten Vervang software / hardware –systeemsoftware, pakketten, embedded systems
Noodprocedures als probleem niet tijdig oplosbaar is als ‘oplossing’ niet vertrouwd wordt
Nogmaals Projectgroep Millennium Hulp bij opzetten project Coördinatie van activiteiten Instrumenten voor checks, registratie, etc. Uitwisseling van informatie Rapportage over voortgang