Probleemoplossend denken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Appreciative inquiry:
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De hoeden van Edward de Bono
STRATEGISCHE PLANNING
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
The CAF Procedure voor externe feedback
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Realisaties Industriële Sturingen
Een startersgids voor innovatie
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Verandering & Weerstand
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Besluitvorming.
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
Betrokkenheid op de werkvloer
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
6 stappen in Risico management
SAMENWERKING CORPORATIE EN BEWONERS INVLOED EN ZEGGENSCHAP Resultaten van onderzoek onder 6 klantenpanels (3302 deelnemers)
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
UVW LinkedIn Presentatie
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Praktijkervaring en reflectie
Methodiek: Plancyclus
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Verschillende rollen en stijlen
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
LOB zeven stappen naar succes
Een vergadering organiseren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Verbindende Besluitvorming werkt.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Vergadering Personeelsdienst
Edward de bono; 6 denkhoeden
Methoden om te werken aan continue verbetering
Info klinisch onderwijs
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Probleemoplossend denken Een stukje theorie als hulp voor de praktijk

De kwaliteitscirkel van Deming

De kwaliteitscirkel van Deming PLAN: kijk naar huidige werkzaamheden en ontwerp een plan voor verbeteringen. DO: voer de voorgestelde verbetering uit in een gecontroleerde proefopstelling. CHECK: meet het resultaat en vergelijk met oorspronkelijke situatie en doelstellingen. ACT/ADAPT: stel bij op basis van gevonden resultaten.

De kwaliteitscirkel van Deming Kindvriendelijke variant: de beertjes van Meichenbaum

SMART Specifiek Meetbaar Aanvaardbaar Relevant Tijdsgebonden Voor duidelijke formulering van vragen en informatie.

SMART Specifiek: juiste uitvoerige woordkeuze om misverstanden te vermijden. Meetbaar: gebruik cijfers, geen twijfelwoorden. Aanvaardbaar: begrijpelijk en authentiek? Relevant: doet het er eigenlijk wel toe? Tijdsgebonden: concrete data, niet “zo snel mogelijk, binnenkort, …”.

(e-)Mindmapping Creatieve grafische methodiek van noteren, die het mogelijk maakt snel een overzicht (map) van je gedachten (mind) te maken. Blad papier en potlood volstaan.

(e-)Mindmapping: voorbeelden Freemind (variant Freeplane): gratis Xmind: gratis MindMaple Lite: gratis MindMaple Pro: betalend Mindjet MindManager: betalend, maar extra mogelijkheden

Eisenhowermatrix Is iets dringend? Is iets belangrijk? Dringend: de niet-uitvoering nú heeft ernstige gevolgen voor de organisatie. P.s. “ik zou dringend …” is niét dringend Belangrijk: wezenlijke bijdrage aan kernresultaten van de organisatie. Heeft te maken met waarde, waardecreatie, toegevoegde waarde.

Eisenhowermatrix

Pareto-principe 20% van items op X-as zijn goed voor 80% van het effect op Y-as.

Pareto-principe Kent toepassing in The Long Tail (Anderson)

Pareto-principe: verwachtingen Waarom kopen mensen niet bij ons? Verschillende leveranciers: 4 Moeilijke marktsituatie: 5 Te weinig contact: 12 Hoge opstartkosten: 8 Denken niet met ons mee: 88 Te ver verwijderd: 4 Bellen niet terug: 17 Onbeleefde behandeling: 11 Retourvoorwaarden: 4 Concurrent beter: 8 Te duur: 64 Betalingstermijnen: 84 Trage doorlooptijden: 84 Loze verwachtingen: 3 Geen buitenlandse producten: 4

Ishikawa: visgraatmodel Vergelijkbaar met mindmap Pijnpunten ingedeeld volgens 6M: Mens Methode Meting Machine Management Materiaal

Ishikawa: visgraatmodel

Ishikawa: visgraatmodel

4D: Appreciative Inquiry Appreciative Inquiry gaat niet op zoek naar de problemen, maar vertrekt vanuit de krachtbronnen waaruit organisatie put. Geen dwang om te veranderen, maar vraag om samen te denken en te bouwen => grotere betrokkenheid (ownership).

4D: Appreciative Inquiry Discover: waarderen van het beste wat nu is / geweest is. Dream: verbeelden hoe organisatie idealiter zou kunnen worden. Design: dialoog over hoe organisatie in praktijk moet worden. Destiny: implementatie van gewenste veranderingen.

4D: Appreciative Inquiry

Hoeden van de Bono Mensen gedragen zich op een voorspelbare manier, volgen altijd dezelfde gedachten. Hinderlijk voor teambesprekingen. Edward de Bono bedacht hoeden-theorie om dit te doorbreken.

Hoeden van de Bono

Besluitvormingsmethoden Loten Meerderheidsbesluit Minderheidsbesluit Plop-procedure Autoritair besluit / eenmansbesluit Delegatie Unaniem besluit Consensus

Twaalf lastige vragen Cijfers Waarom wordt de verbetering niet gekwantificeerd? Risico Wat is het risico en de onzekerheid, en waarom? Twijfel Ben je er zeker van? Zo niet, waarom niet?

Twaalf lastige vragen Bron Hoe weet je dat, hoe kan ik dat controleren? Gevolgen Welke invloed heeft jouw idee op mijn doelen? Volledigheid Zien we niets over het hoofd? Bewijs Hoe weet je dat zo het werkt?

Twaalf lastige vragen Genoeg Is de oplossing voldoende? Prioriteiten Maken we de meest winstgevende stappen eerst? Commitment Wie is verantwoordelijk?

Twaalf lastige vragen Bewijs Hoe weten we zeker dat het plan werkt? Worst case Wat gebeurt er bij mislukking? Tom Gilb