Evaluatie Mobiliteitsplan Presentatie 31 augustus 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
De stad denkt mee en doet mee 1 • Waardering voor grote betrokkenheid bij binnenstad • Belangenorganisaties bieden rapport aan over groen, na eerdere rapporten.
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Parkeren in de binnenstad Voorstel 2011
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
LST Kuurne 14 maart 2011 Evaluatie “nieuwe” toelagen en diensten Sociaal Huis.
integrale aanpak graffiti Leeuwarden
Parkeeroverlast van VU, VUmc of Zuidas? Oplossingen gevraagd! 7 maart 2013.
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Riolering Hoograven fase III
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Gedelegeerd bestuurder
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
SEPA-monitor voorjaar 2012 SEPA-voorlichtingsmiddag VNO-NCW en MKB-Nederland, Den Haag 17 april 2012 Michiel van Doeveren.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Voorstelling LVD Leuven internationaal colloquium 27 maart 2008.
Verkeersplan Binnenstad
Stationsomgeving - 29 juni
Fietsparkeren in Delft
: Parkeren omgeving Wilhelminaplein Parkeeronderzoek Wilhelminaplein Resultaten en advies over instellen parkeerschijfzone.
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Parkeerproblematiek prioritaire straten
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Demografische druk.
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Afkoppelen in Kortrijk: het beleid. INHOUD Kader Historiek Subsidies Rol afkoppelingsadviseur.
Welkom!.
Fietsbeleid in Culemborg
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Meerjarenplanning Lokale Besturen Verwachtingen en aandachtspunten van de eerstelijnszorg.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Beste BOEBS-trekker, Na het invullen van het invulformulier gemeenteprofiel en eventueel ook de checklist voor een leeftijdsvriendelijke gemeente, kan.
Ombouw Amstelveenlijn
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
DUURZAAM NAAR SCHOOL VLAAMS REGEERAKKOORD
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Maatregelen Verkeersplan Binnenstad 21 september 2007.
Wijkraad Pathmos Veranderingen openbare ruimte
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Info voorstellen mobiliteit centrum Lennik Deel A: parkeervisie Deel B: oplossingen voor de circulatie- en verkeersknooppunten.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Project K : Rioleringswerken Wortel kolonie Voorstelling bewonersvergadering 4 september 2013.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Toelichting RVS 81 Parkeerbelastingverordening 2017
Duurzame mobiliteit in landelijk gebied
Transcript van de presentatie:

Evaluatie Mobiliteitsplan Presentatie 31 augustus 2007

Evaluatie mobiliteitsplan Toelichting Doelstelling / timing:  Evaluatie maatregelen doorgevoerd op 15 oktober 2004 (op basis van cijfergegevens periode )  Tevens behandeling van een aantal bijkomende items  Op basis van grondige evaluatie concrete voorstellen doen ter verfijning van het mobiliteitsbeleid  Kennisname evaluatie gemeenteraad op 4 september  Raadpleging bevolking en eventuele doelgroepen in september en oktober  Definitieve beslissingen pas eind dit jaar Presentatie:  Deel 1: Vaststellingen  Deel 2: Ideeën/Voorstellen  Deel 3: Algemene conclusies  Deel 4: Vragenronde

1. Inleiding 2. Mobiliteitsplan Mobiliteit in Brugge – evolutie en cijfers 4. Controle 5. Blauwe zone 6. Bewonersparkeren 7. Betalend parkeren 8. Parkeren in de rand 9. Gemeentelijke parkeerkaart voor de zorgsector 10. Andere parkeervoorzieningen 11. Publieke parkings Inhoudstabel Hoofdstukken evaluatiedocument

12. Randparkings en P&R-terreinen 13. Vrachtwagenproblematiek in de binnenstad 14. Fietsmaatregelen 15. Openbaar vervoer 16. Invoering van zone Realisatie “Actieplan veilige schoolomgeving” 18. Bedrijfsvervoerplan Stad Brugge 19. Studie relatie mobiliteit – luchtkwaliteit 20. Algemene conclusies Inhoudstabel Hoofdstukken evaluatiedocument

DEEL I VASTSTELLINGEN Evaluatie mobiliteitsplan

Aanpak van de evaluatie  Uitgevoerde tellingen en metingen:  Evolutie parkeren binnenstad t.o.v  Tellingen inkomend verkeer binnenstad  Parkeertellingen onmiddellijke randwijken  Parkeerstudie binnenstad – deelgemeenten  Cijfers De Lijn  Cijfers N.V. Interparking  Aantal vastgestelde parkeerovertredingen  Studie VITO over relatie luchtkwaliteit – verkeer  Registratie klachtenmeldingen en opmerkingen bij mobiliteitscel en andere stadsdiensten / politie

Telling oktober 2006 Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Parkeercijfers 1999 vs. 2006

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Bezettingsgraad per zone oktober 2006

Telling augustus 2006 Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Parkeercijfers 1999 vs. 2006

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Bezettingsgraad per zone augustus 2006

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Parkeercijfers 1999 vs Conclusies blauwe zone/bewonersparkeren binnenstad: 1.Gemiddelde bezettingsgraad in de binnenstad: 75% 2.18% minder geparkeerde voertuigen in 2006 in vergelijking met 1999 tijdens reguliere werkmaand (-4% in augustus) 3.In elk van de 12 zones een daling van de parkeerdruk tijdens reguliere werkmaand (in oktober 2006 dalingen tussen -27% tot -1%) 4.Zone 1: 3 knelpuntzones  Steenstraat  Burg  Begijnhof 5.Zone 2 (West-Brugge): tekort aan voorbehouden parkeerplaatsen

Conclusie: 1.Hoog aandeel fietsers neemt nog toe: stijging van 57% naar 63% 2.Er rijden 20% minder wagens de binnenstad in tijdens de ochtendspits 3.2/3 van het inkomend verkeer in de binnenstad bestaat uit fietsers, 1/3 uit wagens Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Tellingen inkomende auto’s en fietsers 63% 37% fietsen motorvoertuigen 57% 43% fietsen motorvoertuigen % verhouding 2006% verhouding 2004

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Evolutie openbaar vervoer  Van 8 miljoen reizigers in 2004 naar 9,2 miljoen reizigers in 2006: 15% meer busgebruikers  Bijna verzesvoudiging van het busgebruik in vergelijking met 1991

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Mobiliteitsplan = wijziging vervoersmodi

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Controle en handhaving  Handhaving noodzakelijk  controle werkt: helft minder overtredingen op jaarbasis  Van overtredingen in nov naar in sept  80% door Belgen, 20% door buitenlanders

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Controle en handhaving  Blauwe zone wordt goed nageleefd  Procentueel 4x meer overtredingen op het betalend parkeren

Gemiddelde bezettingsgraad=56% LOB 1 Stubbenkwartier Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Parkeertellingen randwijken

Gemiddelde bezettingsgraad=58% LOB 2 Kristus-Koning Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Parkeertellingen randwijken

Gemiddelde bezettingsgraad=53% LOB 3 Buiten de Smedenpoort - Legeweg Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Parkeertellingen randwijken

Gemiddelde bezettingsgraad=54% LOB 4 Magdalenakwartier Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Parkeertellingen randwijken

 Geen fundamentele verschuivingen voor en na invoering mobiliteitsplan in de 4 lobben  Overal toename van parkeerdruk op zaterdag  Zeer lichte stijging op werkdagen  Bezettingsgraad in elke lob lager dan 60% Conclusie:  globaal per lob geen structureel probleem  wel individuele “probleemstraten” (dezelfde als van voor het mobiliteitsplan)  werknemers binnenstad hebben gekozen om de alternatieven Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Parkeertellingen randwijken

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Parkeertellingen deelgemeenten (dag & nacht): resultaten

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Parkeertellingen deelgemeenten (dag & nacht): vaststellingen  Geen globale parkeernood, noch overdag, noch ‘s nachts  Op punctuele plaatsen hoge parkeerdruk  ‘s nachts  Oudere woonkernen (bv. Sint-Kruis, Sint-Andries, Assebroek)  Andere (meer punctueel): bv. Wijnenburgstraat, Genadedal, Koolkerkse Steenweg, Dorpsstraat, Pastoriestraat,…  overdag  Invalswegen (bv. Moerkerkse Steenweg, Maalse Steenweg, Oostendse Steenweg,…)  Andere: bv. Slachthuisstraat, Blekerijstraat, omgeving G. Lemanlaan, omgeving Sint-Baafs

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Publieke parkings  Globaal: status-quo in gebruik parkings voor en na mobiliteitsplan  Verschuiving van parkings binnenstad ( ) naar parking station ( )  Werknemersabonnementen: gemiddeld 168/maand  Andere abonnementen: status-quo  Cursistentarief parking Begijnhof: stijgende lijn (bv. € 10-kaart van 1221 in 2004 naar 1820 in 2006)  Avondtarief Zand en Biekorf: goed gebruikt

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Randparkings en P&R-terreinen  Auto  Duidelijk verschil in gebruik per parking  Bevrijdingslaan, Magdalenastraat en Boogschutterslaan goed gebruikt  Steenbrugge gebruik neemt toe (volledige bezetting tijdens kerstmaand)  Jan Breydel en Coiseaukaai zeer matig Conclusie: belangrijke parkeerwissel voor de toekomst en belangrijke functie als overloopparking op drukke momenten  Fiets  Gemiddelde bezettingsgraad van fietskluizen van 65%  Locaties met bijna volledige bezetting  Fietskluizen Jan Breydel worden nauwelijks gebruikt Conclusie: pilootproject = succes

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Andere parkeervoorzieningen  Cambio-autodelen: succesvol  Eind 2006: 83 gebruikers  Gestage stijgende evolutie

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Andere parkeervoorzieningen  Ondergrondse parking Langestraat / Predikherenrei  Rotatieparking voor 200 voertuigen  Voorzien in mobiliteitsplan  Beslissend stadium  Start van de werken voorjaar 2009  Parkeergelegenheid motorhomes  Recente parkeerfaciliteiten op Kanaaleiland  Voornamelijk kampeerautoterrein wordt druk gebruikt

Evaluatie mobiliteitsplan: vaststellingen Studie relatie verkeer – mobiliteit - luchtkwaliteit  Nieuwe dimensie in het mobiliteitsbeleid  Studie VITO op basis van situatie 2003, metingen 2006 en prognose 2012  Tussen april en juli 2006 werden op meer dan 20 locaties metingen uitgevoerd  Brugge heeft de beste luchtkwaliteit van alle Vlaamse centrumsteden  Op basis van de huidige evoluties: in 2012 enige stad in Vlaanderen die de Europese luchtkwaliteitsdoelstellingen kan behalen

DEEL II IDEEËN/VOORSTELLEN Evaluatie mobiliteitsplan

 Behoud blauwe zone 4 uur onder voorwaarde behoud huidig controleniveau en optreden tegen misbruik parkeerschijf  Van 2 naar 3 zones: aparte zonering voor 3 knelpuntwijken “Steenstraat”, “Burg” en “Begijnhof” met invoering van betalend parkeren, uitgezonderd bewoners.  Zone 2 (West-Brugge): aanpassing parkeerregime: volledig betalend parkeren, uitgezonderd bewoners  Afhankelijk van de gekozen opties: al of niet invoering van een gemeentelijke parkeerkaart voor zorgverstrekkers Evaluatie mobiliteitsplan: voorstellen Parkeren: blauwe zone/bewonersparkeren Zone 1 Zone 2 Zone 3

 Behoud maximumduur van 2 uur (Burg 1 uur)  Aanpassing tarieven en bevordering kortparkeren / rotatie door 2 de uur duurder te maken dan 1 ste uur  Onderzoek invoering nieuwe technieken (bv. GSM- parkeren) Evaluatie mobiliteitsplan: voorstellen Parkeren: betalend parkeren

 Tarieven: te bespreken met de uitbater na deze evaluatie in functie van definitieve keuzes  Parking Zilverpand:stapsgewijze afbouw als rotatieparking:  Uitbouw als buurtparking voor bewoners  Invoering van extra-goedkoop bewonerstarief (bewonersabonnement)  Alle parkings ook ‘s nachts open – veralgemening avondtarief  Nieuwe rotatieparking met in totaal 450 plaatsen in functie van realisatie congressite Oud Sint-Jan, mits toepassing “standstill”-principe = compensatie door:  200 parkeerplaatsen bovengronds => ondergronds  250 bijkomende parkeerplaatsen (cfr. ombouw parking Zilverpand tot buurtparking en afbouw van een aantal betalende parkeerplaatsen in de 4 hoofdhandelsstraten) Evaluatie mobiliteitsplan: voorstellen Parkeren: ondergronds parkeren

 Behoud venstertijden laden en lossen  In de 4 centrale handelstraten (Noordzandstraat, Zuidzandstraat, Steenstraat en Geldmuntstraat):  Uitbereiding aantal laad- en loszones  Uitbereiding aantal fietsstallingen  Voorzien van een aantal parkeerplaatsen voor personen met een handicap  Mogelijks invoering van een lengtebeperking voor zwaar verkeer in de binnenstad, na nauw overleg met de sector Evaluatie mobiliteitsplan: voorstellen Zwaar verkeer binnenstad

 Parkeerproblematiek in deelgemeenten (en dus ook de randwijken) maakt integraal onderdeel uit van het parkeerbeleid van de stad, net zoals de binnenstad, en wordt permanent opgevolgd en geëvalueerd, zodanig dat ook hier tijdig kan ingegrepen worden indien nodig, zelfs nog voor volgende evaluatie in 2010  In probleemwijken en -straten worden bijkomende buurtparkings voorzien, net zoals dit de voorbije decennia het geval was in de binnenstad Evaluatie mobiliteitsplan: voorstellen Parkeren in de deelgemeenten

 Bij bouwprojecten dienen telkens voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien te worden (strikte toepassing van de stedenbouwkundige verordening is noodzakelijk)  Behoud huidige werkwijze parkeren buurtwinkels  Uitvoering van 2 de fase invoering parkeerverbod voor vrachtwagens >5 ton in woonwijken Evaluatie mobiliteitsplan: voorstellen Parkeren in de deelgemeenten

 Realisatie aanvullend fietsroutenetwerk tegen 2010  Promotie citymarketingcampagne “Brugge Fietsstad”  Comfortabele fietsinfrastructuur op gemeente- en gewestwegen: diverse projecten in voorbereiding  Fietskluizen op de randparkings: bijkomende communicatie en punctuele aanpassingen  Voorzien van fietskluizen in de binnenstad voor privaat gebruik door bewoners Evaluatie mobiliteitsplan: voorstellen Fietsen

 Overdekte bewaakte fietsenstalling tegen betaling op centrale plaats in de binnenstad  Fietsstallingen station Brugge: kant centrum gebruiksklaar eind 2008; kant Sint-Michiels voorjaar 2009  Mobiele fietsrekken nav culturele evenementen  Op systematische wijze fietsende gidsbrigades en –routes voorzien voor toeristen Evaluatie mobiliteitsplan: voorstellen Fietsen

 Uitbreiding stadsnet met minstens 2 nieuwe lijnen: ontdubbeling lijn 11 en nieuwe lijn station – KHBO – Kinepolis - Chartreuze  De huidige exploitatievorm wordt behouden  Brugge kiest voor “de bus van de toekomst” door de stapsgewijze invoering van milieuvriendelijke en geluidsarme hybride bussen. Evaluatie mobiliteitsplan: voorstellen Openbaar vervoer

 Aanbevelingen VITO zullen de leidraad zijn van het beleid voor de komende jaren in de relatie mobiliteit – verkeer – luchtkwaliteit.  Realisatie concrete maatregelen voorgesteld door VITO:  invoering van milieuvriendelijke hybride bussen  gebruik van propere brandstoffen en motoren  vergroening van het stedelijk wagenpark  concrete opvolging van de luchtkwaliteit door het stadslabo Evaluatie mobiliteitsplan: voorstellen Luchtkwaliteit

DEEL III ALGEMENE CONCLUSIES Evaluatie mobiliteitsplan

 20% minder wagens in de binnenstad  5% meer fietsgebruik  15% meer gebruik openbaar vervoer  De maatregelen die op 15 oktober 2004 ingevoerd werden hebben hun doel niet gemist. Het beoogde resultaat werd bereikt  Voostellen worden voorgelegd aan de bevolking en specifieke doelgroepen: pas daarna definitieve beslissingen  Invoering nieuwe maartregelen najaar 2008  Nieuwe evaluatie in 2010 Evaluatie mobiliteitsplan Algemene conclusies

Bedankt voor uw aandacht Vragenronde Evaluatie mobiliteitsplan