WELKOM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Onze kernwaarden.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Introductiebijeenkomst
Netwerken werkt! woensdag 17 maart 2010
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
KJB > Commissies PR-commissie Sub-commissie Bekendheid KJB ‘Idee’ KJB te presenteren als een ‘virtule onderneming’ die als partner/leverancier kan optreden.
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
John Vaupell Justin van der Steen
Vraaggericht werken.
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Ontdekzondag Kijk… naar de leden van je gemeente als een moeder naar haar kind.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Ouderbetrokkenheid op het MBO
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Motiveren van vrijwilligers
Hoe krijg je het op gang?.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Het nieuwe solliciteren:
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Vergaderen.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Deel 4: Spreken en gesprekken
Het loopbaangesprek.
Een vergadering organiseren
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Praktijk Opleiders Cursus
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Vergadering Personeelsdienst
Gesprekstechnieken Les 3.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Social media voor statenleden/politici
Besturen en Communiceren
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

WELKOM

In uw werk is één ding zeker: VERANDERING

Workshop Programma: “Meer draagvlak binnen de instelling” Succesfactoren bij persoonlijke acquisitie Bruikbare netwerken ontwikkelen en benutten Doelgericht en cliëntgericht communiceren De toegevoegde waarde van de geestelijk verzorger Effectief relatiebeheer Beter omgaan met weerstand bij gesprekspartners

Succesfactoren bij acquisitie 0 tot 10 % 30 % Deskundigheid GEESTELIJKE - EN ZORGKENNIS- KENNIS VAN DE INSTELLINGEN- KWALITEIT VAN DIENSTVERLENING- PERSOONLIJKE BAGAGE- Koopmotieven -DIRECTE VRAAG -ONTWIKKELINGEN -EXTERNE FACTOREN Netwerk -BESTAANDE CONTACTEN -INTRODUCTIES -ONTMOETINGEN 80 %

Netwerkontwikkeling Persoonlijk netwerk Netwerk van de instelling

Netwerkontwikkeling Persoonlijk netwerk: Verenigingen (VGVZ) Studiegenoten Seminar-contacten LinkedIn/Facebook etc Belang: Informatiebron Introductiemogelijkheid Tips: Zorg voor een wervende introductie Volgorde: Relatie – Informatie – Transactie

Netwerkontwikkeling Netwerk van de instelling: Collega’s De Decision Making Unit Contacten uit andere zorginstellingen Belang: Introductiemogelijkheid Behoud en uitbouw van de relatie

Netwerkontwikkeling Tips: Eén contact is geen contact. Zorg voor uitbreiding van het aantal contactpersonen binnen de Decision Making Unit (Beslissers, beïnvloeders en gebruikers van uw dienst). Mensen binnen de instelling moeten u kennen, mogen en vertrouwen. Relaties die van baan zijn veranderd stellen het onderhouden van contact vaak op prijs.

Structuur doelgericht gesprek Doelen: kennismaken info uitwisselen evt. vervolgcontact 4) Beslissingsfase vervolgtraject Doel 3) Adviesfase specifieke aanpak Feedback Positief: doorgaan Negatief: doorvragen 1) Opening sfeer kaartje agenda feedback tijd kort voorstellen 2) Vragenfase Luisteren Samenvatten Doorvragen (LSD) Open vragen relatie GV

Waarom vragen stellen? Tijdens de vragenfase: Dialoog opbouwen met gesprekspartner Goede sfeer creëren - belangstelling tonen Benodigde informatie verzamelen Belangen en behoeften signaleren Initiatief houden Gesprekspartner aan het denken zetten Tijd krijgen om na te denken Tijdens de adviesfase: Gesprekspartner actief betrekken Feedback krijgen op de argumentatie

Vragen stellen De 7 W vragen (open vragen) Wie Wat Waar Welke Wanneer Waarom en Hoe geven de meeste informatie Gesloten vragen beginnen met een werkwoord Vindt u ook niet dat…? Bent u het met mij eens dat…? Is het niet zo dat…? en bevestigen doorgaans alleen de mening van de vragensteller

K V B Kenmerk Voordeel Bewijs organisatie geestelijke verzorging specifieke diensten aanpak Voordeel belangen/behoeften betekenis voor de cliënt of instelling Bewijs referenties praktijkvoorbeelden publicaties/onderzoek persoonlijk optreden doen (pilotproject)

Toegevoegde waarde 1. Begrijpt de geestelijk verzorger mij? 2. Kan de geestelijk verzorger invullen, wat wij nodig hebben? 3. Klikt het?

Tegenwerpingen Belangrijkste motieven Praktische bezwaren Voordelen niet duidelijk Eenzijdig beeld / vooroordelen Men verwacht interne weerstand Verzoek om meer informatie Onderhandelen of uitproberen Moeite met veranderingen Slechte ervaringen

Tegenwerpingen ombuigen doorvragen ECHT ONECHT stel dat.. positief negatief toegeven compenseren ECHT BEZWAAR positief negatief AFSLUITEN meeveren wegnemen dmv bewijzen MISVATTING positief negatief AFSLUITEN WANNEER WEL? ANDER ONDERWERP

Spelregels bij tegenwerpingen Ga niet in de verdediging (‘ja maar..’) Geen welles/nietes discussie met de relatie voeren. Ga niet in op gemeenplaatsen of niet ter zake doende argumenten Behandel een tegenwerping als een mogelijk ‘koop’signaal Maak onderscheid tussen echte bezwaren (feiten) en misvattingen (meningen) Bij misvattingen: zorg voor bewijsmateriaal Tenslotte: wij veroorzaken meer tegenwerpingen dan de gesprekspartner kan bedenken

Effectief Relatiebeheer Bekend met alle leden van de DMU, en regelmatig contact houden, zowel persoonlijk als telefonisch of via de mail. Contact houden met collega’s binnen de instelling. Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij de instelling. Kijk ook op de website. “Geven” werkt vaak stimulerend, liefst op persoonlijk vlak (bijv. publicaties, boeken of gratis tips). Specifieke symposia of andere bijeenkomsten organiseren Meedoen met speciale activiteiten van de instelling Vooral: alle afspraken altijd nakomen. Liefst sneller handelen dan verwacht Tenslotte: Hoe wordt de samenwerking ervaren? Vraag ernaar!