Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Professioneel sturen.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Don Bosco Technisch Instituut Helchteren Patrick Loos & Patrick Bos Dag van de Vakdidactiek Residentiële schakelingen Elektrotechnieken /04/2012.
Wat is een communicatieplan?
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Ervaringen Implementatie in Nederland
Welkom in de Bouwafdeling.. Werken met projecten.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Evaluatie Leerlijnen.
Workshop evalueren Dcp
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept Visie en concretisering Rik Tanghe

Anders leren ……. anders doen, op weg naar competentiegericht onderwijs Noves - 6 februari 2004

Al doende leren en dan doen met verstand Al doende leren en dan doen met verstand. Kennen en kunnen voltrekken zich graag tezelfdertijd en willen niet mijlenver uit elkaar worden getrokken. Wie de twee wel uit elkaar trekt, krijgt vroeg of laat met dat vreemde probleem van "theorie en praktijk" te doen.

Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept Een instrument voor het plannen van projecten. Pn P1 P3 P2

Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept Definitie van projectmatige aanpak ? Inzichtelijk leren handelen in een specifieke (beroeps)context via het realiseren, individueel en/of in team, van projecten: Realiteitsgebonden opdrachten of probleemstellingen Totaalopdrachten voor een team Opdrachten zoals op de werkplek Hoog gehalte van zelfwerkzaamheid Zelfsturend proces … Competentiegericht onderwijs Projectgestuurd onderwijs Integraal leren

Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept Projectmatige aanpak en competenties Competentie = een samenspel van VAARDIGHEDEN (psycho-motoriek) KENNIS (cognitie) om in een bepaalde context (beroep) inzichtelijk en bekwaam te kunnen handelen. LEERVERMOGEN (metacognitie - zelfdiagnose) HOUDINGEN (attitudes)

Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept Projectmatige aanpak en competentie Het vermogen om kennis houdingen vaardigheden te benutten bij het plannen het uitvoeren het controleren en sturen en dit om: situaties te beoordelen gebeurtenissen of ontwikkelingen te voorspellen effectief te handelen – te realiseren

Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept Projectmatige aanpak en competentiegericht (competentieontwikkelend) onderwijs LEEROMGEVING WERKSITUATIE = PROJECTEN

Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept Wat bedoelen we?

Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept Wat bedoelen we? Lagenmaat Strokenfundering Profielen Metselen Voegen PBM … Lagenmaat Strokenfundering Profielen Metselen Voegen Rollaag Raamopeningen PBM …. Lagenmaat Plaatfundering Profielen Metselen Hoeken en bogen Voegen Rollaag PBM

Kenmerken? Zinvol = behoefte = realiteitsgebonden Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan Kenmerken? Zinvol = behoefte = realiteitsgebonden Nieuwe kennis, vaardigheden en attitudes Terugkoppeling (herhaling) Specifieke aandachtspunten Stijgende leerlijn Integratie van diverse vaardigheidsclusters Proces- en productevaluatie …. Pn P1 P3 P2

Waarom – voordelen? Just in time learning Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan Waarom – voordelen? Just in time learning Intrinsieke motivatie (vermijden van schoolmoeheid) Gedeelde verantwoordelijkheid Teamwerk Vakoverschrijdende probleemsituaties = zinvol geheel Herhaling - terugkoppeling Zelfsturing - succesbeleving Permanente evaluatie - portfolio

Regulerend proces

Keuze van projecten? Relevant in functie van … het leerplan Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan Keuze van projecten? Relevant in functie van … het leerplan aangepast aan de doelgroep … Pedagogisch-didactische waarde zinvol = behoefte, motivatie tijdsbestek specifieke doelstellingen voldoende verscheidenheid in te passen in de leerlijn

Keuze van projecten? Voldoende voorbereid Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan Keuze van projecten? Voldoende voorbereid doelstellingen geïnventariseerd eenduidige opdrachtomschrijving duidelijke evaluatiecriteria voldoende middelen te organiseren …

Keuze van projecten? Ordening in de tijd verantwoorde leerlijn Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan Keuze van projecten? Ordening in de tijd verantwoorde leerlijn terugkoppelingen stijgende complexiteit voldoende variëteit …

Een projectdossier? opdracht en evaluatiecriteria doelstellingen Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan Een projectdossier? opdracht en evaluatiecriteria doelstellingen informatie en/of informatiebronnen verwerkingsdocumenten tussentijdse opdrachten en toetsen documenten ivm voorbereiding en organisatie opvolgingsfiche evaluatie en bijsturing beschrijving van het doorlopen proces neerslag van het resultaat …

Projectmatig werken en evaluatie? Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan Projectmatig werken en evaluatie? Permanente evaluatie via een portfolio van gerealiseerde projecten

Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan Projectmatig werken als concentrisch vormingsconcept: randvoorwaarden om te slagen Pakket van projecten ontwikkelen Creativiteit van het leerkrachtenteam In samenwerking met de collega’s Infrastructuur Voldoende middelen (machines, gereedschappen, …) Voldoende ruimte (grotere projecten, diverse projecten, …) Voldoende flexibel (beschikbaar technologielokaal, …) Mogelijkheden voor zelfwerkzaamheid (ICT, documentatie, …) …

Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan Projectmatig werken als concentrisch vormingsconcept: randvoorwaarden om te slagen Andere rol van de leraar Organisator Coach Globale onder(steun)ing Directieteam Begeleiding – inspectie Collega’s Opdrachttoewijzing (TV en PV)

Leerplan: schept het kader Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan Projectmatig werken als concentrisch vormingsconcept: leerplan – jaarplan? Leerplan: schept het kader Leerplandoelstellingen en leerinhouden volgens één of andere wijze geclusterd. (vakken, competenties, fazen in een proces, theorie en praktijk, kennis – vaardigheden – attitudes, …) Jaarplan: concretiseert het concept Continuüm van projecten

Voorbeeld uit de 2de graad BSO BOUW Planning van de projecten

Voorbeeld uit de 2de graad BSO BOUW Planning van de projecten Elk project bevat: praktische opdrachten theoretische aspecten schets- en tekenopdrachten

Voorbeeld uit de 2de graad BSO BOUW Planning van de projecten

Voorbeeld uit de 2de graad BSO BOUW Voorbeeld van een concreet project (project 13) Spouwmuur met raamopening

Voorbeeld uit de 2de graad BSO BOUW Voorbeeld van een concreet project (project 13)

Voorbeeld uit de 2de graad BSO BOUW Voorbeeld van een concreet project (project 13)

Voorbeeld uit de 2de graad BSO BOUW Voorbeeld van een concreet project (project 13) Teken het bovenaanzicht van het werkstuk. Schets de verticale doorsnede ter hoogte van de raamopening (inclusief de fundering)

Voorbeeld uit de 2de graad BSO BOUW Voorbeeld van een concreet project (project 13)

Voorbeeld uit de 2de graad BSO BOUW

Integratie van theorie en praktijk Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan - ervaringen Integratie van theorie en praktijk Men weet waarom men leert. Men leert liever (intrinsieke motivatie) De resultaten zijn beter.

Herhaalde succesbelevingen Projectmatig werken binnen een concentrisch vormingsconcept op basis van het leerplan - ervaringen Herhaalde succesbelevingen Minder schoolmoeheid Stijgende motivatie Stimuleert levenslang leren Verhoogt het welbevinden

Projectmatig werken - ervaringen Permanente evaluatie Onmiddellijke bijsturing Meerdere kansen Minder risico op zittenblijven

Projectmatig werken - ervaringen Fierheid over wat men kan!

Een instrument voor het plannen van projecten Voorbeeld uit 3de graad BSO BOUW Bestand te bekomen via aanvraag bij: rik.tanghe@vvkso.vsko.be

Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept Visie en concretisering Rik Tanghe

Houttechnieken 3de graad TSO

Houtbewerking 3de graad BSO