Herbronning Vrijzinnig-Humanisme voor een. Werken met Focusgroepen Prof. Dr. D. Verté: Agogiek VUB  Inleiding: Waarom is dit project interessant voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Masterproef en Onderzoek Prof. Dr. Eva Van den Bussche.
Advertisements

Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
BattleBots The school battle.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Rotary Youth Leadership Award
Masterproef en Onderzoek voor Psychologie en Onderwijskunde
Fotoverslag bijeenkomst 6 juli 2009 Opzet kennisnetwerk landbouwprojecten KRW Hoe doen we dit? Wie doet wat? Opgesteld door: Annet Noordik Facilitators.
VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Perspectief teams/projecten Sept – nov 2012 THEMATISCHE GROEPSMEETING INTRODUCTIE SESSIES Minstens 3 stages in een buitenlandse.
Het energieproject EEN BEELD UIT DE PRAKTIJK. van “Ik heb geen zin om therapie te doen en dieet te gaan volgen.” tot “Wanneer is het nog eens energieproject.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
3e bachelor Agogische wetenschappen
PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.
Initiatie Wijnproeven dé ultieme manier om uw team te belonen of te motiveren… Altavina Wijnboetiek 0477 /
OVERZICHT Wat is de rechtenverkenner Zoekmogelijkheden –van A-Z / trefwoord –doelgroep / thema –persoonlijk profiel Handige tools –algemene rechten verbergen.
Inspiratiedag Lokaal ouderenbeleid 28 september 2007 Prof. Dr. D. Verté, N. De Witte, L. De Donder Vakgroep sociale en culturele agogiek, Vrije Universiteit.
Wetenschappelijke stage
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Onderzoeksvaardigheden
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Colloquium integrale veiligheid: Halle, 21 mei 2010
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Behoefteonderzoek senioren 2008
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
Damme en Knokke-Heist V OORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Fondsenwerving naar een verdubbeling van de particuliere giften.
1 Activiteiten Platform. 2 Structuur IPMA-NL 3 Doelstelling AP ●Het AP is de spin in het web van IPMA-NL. Het platform activeert en stimuleert de contacten.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Herbronning Vrijzinnig-Humanisme voor een. Initiatiefnemers en Projectpartners  Cultuurforum  HuJo  H-VV  UVV  Willemsfonds  Vermeylenfonds  UPV.
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Workshop Fondsen werven
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Behoefteonderzoek senioren 2009
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
‘Hoe katholiek sociaal denken zichtbaar wordt in het publieke debat’
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Transitie-experiment
Een wereld van verschil!. WAT? Aanloop van een proces  2 jaar Verbeteren van de sportwerking op de verschillende niveaus – Lokaal – Bovenlokaal – Regionaal/provinciaal.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
KICK-OFF 12/09/2014. Welkom Leeftijdsbewust personeelsbeleid/ Duurzaam personeelsbeleid Hoe binnen eigen organisatiecontext medewerkers betrokken, gemotiveerd,
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
Kwaliteitshappening 2012 Voorstel concept 28 maart 2012.
Dorpsraad Acht Van harte welkom in het Dorpshuis Acht!
Voorstelling resultaten vragenlijst 2016 Lieven Dejaeghere
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Het project! Onze Jeugddienst! Het jaar! Het Jaarthema!
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Commissie voor vrijwilligerswerk
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.
Mind-Spring Cultuursensitief werken via Mind-Spring
Wat komt er kijken bij het opzetten van een mentorproject?
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Herbronning Vrijzinnig-Humanisme voor een

Werken met Focusgroepen Prof. Dr. D. Verté: Agogiek VUB  Inleiding: Waarom is dit project interessant voor lokale netwerkmogelijkheden?  Hanteren van focusgroep-technieken voor de lokale conversatiegroepen project Waardige Samenleving: Draaiboek

Werken met Focusgroepen  Ervaring met focusgroepen in andere context: modus operandi en voorbeelden  Wie lokaal rekruteren?: samenstelling max. 12 personen  ‘georganiseerde’ vrijzinnigen uit  Begeleidingsgroepen CMD  Besturen VOC, afdelingen HVV, WF, VF, HuJo, …  Lokale sociaal-culturele ‘trekkers’  Lokale sleutelfiguren  …

Werken met Focusgroepen  Streefdoel: in elk VOC of CMD/Amd één of - indien nodig – meerdere groepen.  Hoe lokaal rekruteren?  Profiel van de deelnemers: bewaak een diverse samenstelling  Sneeuwbalmethode  Netwerking  Tool: projectflyer

Werken met Focusgroepen  Eens groep gerekruteerd en samengesteld:  Data vastleggen  Zaaltje reserveren (liefst VOC / CMD)  Uitnodigingen versturen  Samenstelling naar prov. coörd. doorgeven

Werken met Focusgroepen  Hoe werkt een focusgroep?  Verloop volgens eenzelfde stramien  Conversatiegroepen begeleiden tijdens de sessies:  Tool: thema –en vragenlijst  Hoe focussen om niet te vervallen in chaos?  Hoe ‘op gang’ trekken?

Werken met Focusgroepen  Hoe werkt een focusgroep?  1 ste sessie  Kennismaking en toelichting globale project  Toelichting manier van werken  Eerste overzicht thema’s / globale bespreking  Eventueel eerste keuze onderwerp maken

Werken met Focusgroepen  Volgende sessies (max. 3)  Focussen / eventueel concretiseren  Gebruik steunvragen  Naar conclusies begeleiden  Informeel peilen naar voldoening  Leden bedanken en inlichten over vervolg (publieksevenement)

Werken met Focusgroepen  Rapportering  geluidsopname van elke sessie (per CMD/VOC één toestel)  Transcriptie realiseren: hoe en waarom?  Transcriptie (onbewerkt) naar prov. coördin.  (bij voorkeur voor eind mei 2009)

Werken met Focusgroepen  1 ste lijn troubleshooter:  provinciaal coördinator  Algemene organisatorische ‘bugs’:  project-begeleidingsgroep