De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO."— Transcript van de presentatie:

1 Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO

2 Inleiding »Situering KHBO »Inhoud van de sessie: –Ervaringen met Kronos en Metis: procedure –Interpretatie van de resultaten –Studeerbaarheid van een opleiding –Gesprek met studenten

3 Procedure om een studietijdmeting uit te voeren 1.Een studietijdmeting aanvragen 2.De studietijdmeting plannen 3.Data verzamelen 4.De studietijdmeting online zetten 5.De studietijdmeting uitvoeren 6.De meetresultaten evalueren 7.De definitieve resultaten berekenen 8.De resultaten rapporteren

4 1. Een studietijdmeting aanvragen »Verantwoordelijke: opleidingshoofd »Planning: aanvang academiejaar

5 2. De studietijdmeting plannen »Doelstellingen »Opleidingsonderdelen / onderwijsactiviteiten »Meettechniek: Kronos – Metis »Tijdstip »Methode: in groep – individueel »Opvolging tijdschrijven Kronos

6 3. Data verzamelen »Input vanuit de opleiding –Input voor Kronos –Input voor Metis »Input vanuit de studentenadministratie –Studenten toevoegen aan input

7 4. De studietijdmeting online zetten »Kronos en Metis: betrokken docenten inschrijven als student »Meting online zetten

8 5. Studietijdmeting uitvoeren »Studenten informeren »Kronos: tijdschrijven opvolgen »Metis: respons opvolgen

9 6. De meetresultaten evalueren »Ruwe data opvragen »Ruwe data beoordelen op ‘grove fouten’

10 7. De definitieve resultaten berekenen »De definitieve resultaten berekenen en grafisch voorstellen

11 8. De resultaten rapporteren »De resultaten van de studietijdmeting interpreteren »Conclusies trekken »De resultaten rapporteren

12 Resultaten studietijdmeting interpreteren (1) Studietijd van een individuele OO / OA 1.lager dan 20 uur/studiepunt 2.tussen 20 en 25 uur/studiepunt 3.tussen 25 en 30 uur/studiepunt 4.tussen 30 en 35 uur/studiepunt 5.hoger dan 35 uur/studiepunt

13 Resultaten studietijdmeting interpreteren (2) Studietijd van een individuele OO / OA 3. tussen 25 en 30 uur/studiepunt »Ideale toestand –Doelstellingen gehaald: geen acties –Doelstellingen niet gehaald: doelstellingen en studiepunten afstemmen

14 Resultaten studietijdmeting interpreteren (3) Studietijd van een individuele OO / OA 2. tussen 20 en 25 uur/studiepunt 4. tussen 30 en 35 uur/ studiepunt »Beperkte afwijking ten opzichte van de norm: opvolging noodzakelijk –Doelstellingen gehaald: geen acties –Doelstellingen niet gehaald: doelstellingen en studiepunten afstemmen

15 Resultaten studietijdmeting interpreteren (4) Studietijd van een individuele OO / OA 1. lager dan 20 uur/studiepunt »probleemsituatie: significante afwijking ten opzichte van de norm –Doelstellingen gehaald: doelstellingen en studiepunten afstemmen –Doelstellingen niet gehaald: studielast verhogen »Studietijd vergelijken met de gemiddelde studietijd

16 Resultaten studietijdmeting interpreteren (5) Studietijd van een individuele OO / OA 5. Hoger dan 35 uur/studiepunt »probleemsituatie: significante afwijking ten opzichte van de norm –Doelstellingen gehaald: doelstellingen en studiepunten afstemmen –Doelstellingen niet gehaald: doelstellingen en studiepunten afstemmen »Studietijd vergelijken met de gemiddelde studietijd

17 Resultaten studietijdmeting interpreteren (6) Gemiddelde studietijd van alle gemeten OO / OA in één semester 1.lager dan 20 uur/studiepunt 2.tussen 20 en 25 uur/studiepunt 3.tussen 25 en 30 uur/ studiepunt 4.tussen 30 en 35 uur/studiepunt 5.hoger dan 35 uur/studiepunt

18 Studeerbaarheid van een opleiding (1) »Doelstelling »Vragenlijst »Identificatiegegevens

19 Studeerbaarheid van een opleiding (2) »Doelstelling –Studiebevorderende en studiebelemmerende factoren identificeren om gerichte verbeteracties op te zetten

20 Studeerbaarheid van een opleiding (3) »Vragenlijst –Inhoudelijke en organisatorische punten: te realiseren door de opleiding studiebevorderend voor de studenten –De opleiding moet zelf kunnen bijsturen in geval van lage score

21 Studeerbaarheid van een opleiding (4) »Identificatiegegevens –Verbeteracties op verschillende niveaus: departement opleiding programmajaar –Verbeteracties gericht op groepen studenten traject aantal opgenomen studiepunten gemiddelde studietijd in normale lesweek –Identificatiegegevens koppelen aan de vragen

22 Gesprek met studenten »Bespreking resultaten Kronos en Metis »Vragenlijst studeerbaarheid »Zeer kleine groepen


Download ppt "Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO."

Verwante presentaties


Ads door Google