Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
HGW en gesprekken met leerlingen
Werken naar onderwijsbehoeften
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
werken met zorg werk maken van zorg
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Cursus Handelingsgericht Werken
competentieontwikkeling
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Praktijkervaring en reflectie
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
West – Fries Arrangeren
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Handelingsgericht werken
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Naar een typologie van scholen
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Doubleren.
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator Alyce Zandbergen Spring, scholen in de praktijk www.burospring.nl

Van de site passend onderwijs: ‘Het accent verschuift van het medisch labelen van kinderen naar wat zij daadwerkelijk nodig hebben om onderwijs te kunnen volgen. De onderwijsbehoefte is vanaf nu het uitgangspunt. In de Wet passend onderwijs wordt expliciet gesproken over onderwijsondersteuning van leerlingen.’

Handelingsgericht werken in het VO

Handelingsgericht werken HGW concretiseert goed onderwijs en doel-treffende leerlingbegeleiding, zodat docenten beter kunnen omgaan met de overeenkomsten en verschillen tussen leerlingen in hun klas.

Breed en veelomvattend docentengedrag pedagogische houding klassenmangement goede instructie motiveren van leerlingen rol van voorzitter klassenbespreking leerlingbesprekingen lesobservaties gesprekken met samenwerken met leerlingen ouders verwijzingen naar een andere school HGW-cyclus in de klas zorgadviesteams oudercontacten

Centraal bij HGW Het gaat niet (alleen) om de vraag: ‘Wat heeft deze leerling?’ Maar vooral om de vraag: ‘Wat heeft deze leerling nodig?’ en ‘Wat ga ik nu doen?’ (handelen)

Centraal bij HGW Veel aandacht voor de rol van de docent: mentoren en docenten maken het verschil! Van onderwijsbehoeften leerlingen naar ondersteuningsbehoeften docenten

Centraal bij HGW Als je jezelf niet als onderdeel van het probleem ziet, dan neem je ook niet deel aan de oplossing. Daniel Kim

Kapstok HGW 1 2 3 4 5 6 7 uitgangspunten

Zeven uitgangspunten De werkwijze is doelgericht Het gaat om afstemming en wisselwerking Onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal Mentoren en docenten maken het verschil Positieve aspecten zijn van groot belang 6. Betrokkenen werken constructief samen 7. De werkwijze is systematisch en transparant

Reflectievragen In hoeverre werk je vanuit ‘wat een leerling nodig heeft’ in plaats van uit ‘wat de leerling heeft’? Is je begeleiding/ advisering gericht op alleen de leerling of gericht op interactie tussen leerling/ leraren? In hoeverre is je begeleiding/ advisering gericht op de leraar? Is je begeleiding/ advisering gericht op problemen of juist op het benutten van de positieve aspecten? In hoeverre betrek je leraren, ouders, leerling bij de advisering en aanpak? In hoeverre ben je gericht op het formuleren van haalbare doelen door de school, ouders en de leerling?

Systematisch en transparant Planmatig werken, stap voor stap: De cyclus van planmatig werken en de onderwijs- en begeleidingsroute Transparantie: duidelijk zijn (metacommunicatie)

Onderwijs- en begeleidingsroute bij HGW

Opdracht Welke rol speelt u in de verschillende cirkels? Bent u tevreden over die rol? Waar zou u meer/ minder bij betrokken willen zijn? Hoe kunt u dat realiseren?

Mentoren en docenten maken het verschil Van onderwijsbehoeften leerling  ondersteuningsbehoeften leraar Wat heeft deze leraar nodig om gewenste aanpak te kunnen bieden in haar/zijn klas?

Hulpzinnen Zelf kan ik … verder heb ik nodig … … kennis over …; vaardigheden m.b.t. … … ondersteuning bij … … extra materiaal voor … … een zorgcoördinator die .. … een directie die … … collega’s die …

Checklists docentvaardigheden (zie download acco.be) Een kader voor gesprek, observatie en reflectie Opdracht: Bekijk de checklists. Op welke wijze is deze te gebruiken in uw werk als zorgcoördinator?

Hgw is geen zaak van de zorgcoördinator alleen.

Waar kun je beginnen? wees bewaker van de vraag: Wat heeft de leerling nodig? denk oplossingsgericht ipv probleemgericht stel de vraag: wat kunnen wij doen om tegemoet te komen aan….? heb oog voor de ondersteuningsbehoeften van mentoren en docenten vraag de leerling (en) ouders naar onderwijsbehoeften nodig leerling (en) ouders uit bij besprekingen zorg voor een handelingsgerichte overdracht: geef door wat wél werkt, geef de onderwijsbehoeften/ de handreiking door

Implementatie Think big, act small Aandachtspunten: Eenduidig implementatietraject bestaat niet Ontwikkel eerst een gezamenlijke visie Rol van leidinggevenden is cruciaal Niet stapelen, maar puzzelen Pak structuur én cultuur aan 21