Interne communicatie Aris Demuynck 1BaTPA2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Presentatie nieuwe media
Visie Mensontwikkeling WSD
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
MVO en intern management
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
John P. Kotter Harvard Business School
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Hoe krijg je het op gang?.
Het nut van Business Planning
ArchiValue: de APG-Case
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Van actie naar interactie
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Informatie management HC2
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Verschillende rollen en stijlen
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Presentatie werkgroep FB Ideeënmanagement René Blok, Glenn Duijzer, Danielle Hartings & Tom van Houtem.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Participerend Leiderschap
Double Quality Counseling VEENENDAAL
acht locaties in Zeeland en Zuid Holland
Diversiteit & Inclusie
Creativiteits- sessie
Een vergadering organiseren
Creativiteits- sessie
Commissie voor vrijwilligerswerk
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Creativiteits- sessie
Vergadering Personeelsdienst
Persoonlijk Leiderschap
Commissie voor vrijwilligerswerk
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Workshop – teamgroei begrijpen
Boeien en binden van goede medewerkers
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Interne communicatie Aris Demuynck 1BaTPA2

Waarom is interne communicatie de beste investering? Interne communicatie als hefboom Betere interne communicatie  betere werking van bedrijf Operationele & emotionele communicatie Operationele communicatie: over procedures, regels,… Emotionele communicatie: over algemene weetjes, informatie over collega’s Drijfveren van medewerkers of management Rationele en emotionele informatie belangrijk Management  emotionele communicatie = ballast

4 functies van interne communicatie Informeren: doorgeven van organisatorische, praktische of operationele info Verbeteren: info gericht op verbetering medewerker en bedrijf Binden: communicatie zorgt voor betere banden tussen medewerkers Betrekken: creëren van betrokkenheid tussen medewerkers en bedrijf 4 functies noodzakelijk en combineerbaar Vb: tekst over nieuwe machine  alleen informeren tekst over machine + inbreng, foto’s en info over medewerkers die ermee werken  alle functies

Bepalen van gepaste instrument voor elke doelstelling Intern communicatieplan vanuit huidige situatie Analyse per doelgroep met vergelijking tussen huidige en gewenste situatie  vertrekken vanuit huidige situatie Verschil tussen jagers en landbouwers Indeling doelgroepen  2 soorten medewerkers: jagers en landbouwers Jager: willen veranderen en groeien, zijn ambitieus Landbouwers: werken altijd op zelfde tempo en manier, veranderen niet Leiden of geleid worden Jager en landbouwer kunnen beiden leider zijn Verschil niet in functie maar manier van omgang met informatie

Cultuurverschillen  verschillende interpretaties Problemen in internationale bedrijven. Vb: Nederlanders vergaderen veel en grondig, Belgen vergaderen minder en nemen snel beslissingen Doelgroepenclusters vertalen naar doelstellingen Rekening houdend met behoeften, drijfveren,… bekom je doelgroepenclusters Iedere cluster  doelstelling interne communicatie bepalen Subdoelen bv: betere relatie tussen afdelingen Keuze van de communicatie-instrumenten Elke doelstelling apart instrument geven  FOUT 1 instrument voor meerdere doelstellingen vb: groot bedrijf, meerdere gebouwen  koopt grote schermen voor communicatie personeelsberichten  met kleine aanpassingen ook andere info geven  schermen gebruikt voor meerdere doeleinden

Bestaande communicatiekanalen saneren Opstellen nieuw communicatieplan  bestaande communicatiekanalen efficiënt genoeg? Sanering indien: Overflow: teveel communicatiekanalen Underflow: teveel informele communicatie Low flow: communicatie-instrumenten te weinig gebruikt Hidden flow: voldoende communicatie maar komt niet bij doelgroep Sudden flow: geen vaste communicatielijnen Organiseren van interne communicatie Interne communicatie niet verantwoordelijkheid van communicatiedirecteur Iedereen bezig met interne communicatie

Hoe verhoogt interne communicatie creativiteit van medewerkers? Van creativiteit naar innovatie groei en innovatie bedrijven door creativiteit Creativiteit pas nuttig als ideeën toegevoegde waarde zijn Stimulerende omgeving door creativiteit Elk personeelslid heeft ideeën Bedrijf op niveau kanaal hebben voor ideeën Gebruik gemengde ideeënteams Interactie tussen medewerkers met verschillende taakomschrijving werkt verrijkend Team werkt beter wanneer er geen gezagsverhouding is

Efficiënte kanalen om ideeën te verzamelen Creatief proces organiseren  efficiënt ten dienste van organisatie Ideeënteams (groepsgebonden), ideefoon (individueel) Ideeënkanalen moeten veelzijdig en breed zijn Snel idee kwijt kunnen Kwalitatieve en kwantitatieve CREA-normen CREA-normen vastleggen in creativiteitsovereenkomst tussen management en medewerkers management: verschaffen van structuren om creatief proces te stimuleren Medewerkers: collectief kwantitatieve normen halen Ideeënmanager voor de CREA-normen 4 taken: Focus bewaken Proces stimuleren Proces organiseren Resultaten opvolgen

Feedback en duidelijke spelregels Mensen slechts gemotiveerd als ze weten in welke mate ideeën bruikbaar zijn. Ideeën niet bruikbaar  uitleggen waarom Goede ideeën belonen Leuk is ook winstgevend Creatieve ontwikkeling  meer waardering voor betrokkenen  betere samenwerking  betere interne communicatie

Hoe communiceer je bij vergaderingen en herstructureringen Legitimiteit als leidraad Bij veranderingen  veranderingen door medewerkers als legitiem ervaren worden  sterk intern draagvlak Bij constructie van legitimiteit : 4 belangrijke concepten Externaliseren van de oorzaak De oorzaak van het probleem buiten bedrijf houden bv markttendensen Externalisering van oorzaak versterkt legitimiteit  verhoogd legitimiteit management Transparantie in de communicatie de info moet open en transparant zijn  legitimiteit proces en management minder ter discussie Rationaliteit van plan neemt toe Participatie in de beslissing Op verschillende personeelsniveaus participatietrajecten creëren  beslissing over volledige organisatie  draagvlak groeit Stabiliteit tijdens het proces

Externe feedback of feedback creëren Project naam geven  makkelijker om erover te communiceren Externe feedback feedback beste motivator Vooral veranderaars houden van verandering Meesten hebben niet graag veranderingen Als je controle hebt  verandering boeiend en uitdagend Accent op stabiliteit Mens onzeker bij verandering Management: volledige bedrijf achter verandering  geen rekening met personeel Communiceer met personeel over verandering & wat blijft  verandering sneller geaccepteerd

Een gefaseerd veranderingsproces Kortere processen beter dan proces met aanlooptraject Gefaseerde processen best: verandering via kleinere stappen Positie van medewerkers bij verandering Bij verandering  medewerkers in 4 categoriën: Vernieuwers: bijleren, vlot overweg met verandering Stagiairs: bijleren, niet goed overweg met verandering Verbeteraars: ervaren medewerkers, open voor vernieuwing Uitvoerders : zien nut verandering in

Begeleid medewerkers richting vernieuwing Dwingen in verandering niet goed Evolutiebegeleiding: medewerkers vernieuwers maken Medewerkers actief inzetten in de verandering Na evolutiebegeleiding: 3 groepen: Veranderingsmanagers: alle vernieuwers, actief in proces Verbeteraars: niet evolueren, krijgen bewakende functie Niet-geëvolueerde stagiairs & uitvoerders: best voor ongewijzigde taken