Montessorionderwijs AB Rec BovenAmstel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Weten jullie nog wat dit is?
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
3-jarigen in het basisonderwijs
De ontwikkeling van de 7 competenties
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Gedragsproblemen
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · l e r e n · d o o r · d o e n · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · De structuur van LINK2 Domein Thema’s Boxen.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Project Intensieve Praktijkbegeleiding
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Cluster 4 gerelateerde problemen
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Freire en Montessori Educatie en Emancipatie
D E I DEALE S CHOOL GroepKOLL3EnEenHalf Eric, Jan, Dave, Arjen, Raymond en Remko.
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
Het cito-leerlingvolgsysteem
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Voorstelling 6de leerjaar
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Begeleidingsplannen GGZ
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Pass’t Montessorionderwijs ?
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Vervang door auteursnaam en datum..
Denk en doe Steven Degrieck.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Montessorischool Gemaakt door:.
Montessori onderwijs Gemaakt door:.
“Help mij het zelf te doen”
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Professional PhD Program Symposium Grensoverschrijdende talentontwikkeling 28 mei 2015 Judith van Dongen - van den Broek.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
LPGGz Gouda 7 maart 2016 Erik Dannenberg. Transities / Transformaties WMO Jeugdwet Passend Onderwijs Participatiewet Zorgverzekeringswet Wet Langdurige.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
De docent als veranderaar in de context van de school
Spel en executieve functies
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
December 25, 2018.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Ontwikkeling, wij als EBS
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Doorstroom naar (echt) werk
Transcript van de presentatie:

Montessorionderwijs AB Rec BovenAmstel 7-4-2008 AB-ers hebben te maken met Montessorischolen. Handig om wat meer van de achtergronden te weten. Kort. Veel meer over te vertellen. AB Rec BovenAmstel 7-4-2008

(Voor)oordelen Achtergrond Theorie Praktijk Invloeden Omgeving, leerkrachten, groepen, onderwijs Invloeden Mogelijkheden LGF Filmpje agenda

Vooroordelen Chaos Ouderwets Rigide Niet sociaal Laisez faire Elitair Eigen vooroordelen, indrukken aten noemen. Veel kloppen als Montessorionderwijs niet serieus wordt opgepakt door een school. Montessorionderwijs moeilijk maar niet onmogelijk. Voor AB mogelijkheden om te gebruiken

Achtergrond Maria Montessori Wetenschappelijke benadering Casa dei bambini De methode 1907 Achtergrond MM geboren in 1870, Een van de eerste medicijnen studenten in Italië. Wetenschappelijke ontwikkeling. Wetenschap belangrijk. Door wetenschappelijk onderzoek is de wereld te duiden. Er bestaat een waarheid. Specialisatie psychiatrie. Observatie en uitleg van gedrag. Kinderen stortten zich op broodkruimels. Werd uitgelegd als beestachtig en gulzig. MM zag dat kinderen behoefte hadden aan tactiele prikkels en gebruik lichaam, ontwikkeling. Wist haar boodschap te brengen. lezingen. Succes met kinderen in inrichting. Behoefte aan werken met normale kinderen. 1907 Casa dei bambini. Methode: Observeren, experimenteren. Ontwikkelen materialen. Boek:“De methode”. Kinderen bouwers van de mens volgens (goddelijk) plan. Leidsters richting geven aan spontane impulsen. Doel:Verwerving van intellectuele en sociale vaardigheden en perfectionering van de menselijke soort. Amerika, Nederland, Spanje, India, Overleden in Nederland.

Kosmische visie Hoe zit de wereld in elkaar? Theoretische benadering in de volgende twee dia’s Kosmische visie. Vraag Hoe zit de wereld in elkaar? Westerse filosofie. Aristoteles, Thomas van Aquino. De wereld heeft een structuur, een ordening, logica. Structuur ontdekken en ontrafelen leidt tot meer zekerheid. Begrip leidt tot verantwoordelijkheid Geheel naar deel. Ontrafelen

Lusmodel Lusmodel. Weg waarlangs leerproces , ontwikkeling gaat. Voorbeeld inhoudsmaten. Weg van het kind en rol van de leerkracht daaraan gekoppeld. Binnen de lussen weer kleinere “vertakkingen” Onderwijs volgt signalen van het kind en grijpt daarop in.

Help mij het zelf te doen Voorbereide omgeving Leerkrachtgedrag Heterogene groepen Benadering Materialen Volgende dia’s praktische invulling van de theorie. Help mij het zelf te doen Te maken met omgeving, leerkracht gedrag, heterogene groepen, benadering, materialen.

Voorbereide omgeving Activiteit Ontwikkelingsbehoefte Onafhankelijkheid Voorbereide omgeving. Sturend karakter zodat activiteiten makkelijk ontplooid kunnen worden. Activiteit, Ontwikkeling in wisselwerking met omgeving. Aangepast aan grootte en kracht vna het kind. Uitnodigend tot experimenteren. Ontwikkelingsbehoefte, aansprekende omgeving voor kinderen in die ontwikkelingsfase. Wisselende elementen. Creativiteit ontwikkelen, energie constructief gebruiken, concentratie, zich prettig voelenlijdt tot normalisatie (gewenst gedrag). Peuters en kleuters: handelen (huishoudelijk en zintuiglijk materaal, lezen, tellen) ordenen, werken op de grond. 6-12 jaar leergierig, Kennis vergroten, (bibliotheek, microscopen, computer, rekenmaterialen. Echte dingen, werkelijke wereld ipv modellen. 12-18: maatschappij, werkelijke arbeid, samen werken, buiten ouderlijk huis. Onafhankelijkheid: Logische ordening, toegankelijk, vaste plaats (zelf pakken en opbergen, begrenzing (geen scheiding) in ruimte. (Hoeken, kleedjes, eigen tafel)  

Leerkrachtgedrag Begeleider Flexibele organisator Passieve rol Actieve rol Leerkrachtgedrag : Cultuuroverdracht gaat niet op basis van klakkeloos overnemen maar op basis van kennis en kritische beschouwingen bewust positie kiezen. Van leider naar begeleider Flexibele organisator. Geen entertainer. Alleen wat voldoende en nodig is. Eenvoud. Aandacht voor inhoud. Inspelen op wat nodig is. Passieve rol. Leerkracht biedt ruimte voor eigen ontwikkelingskrachten van kinderen Signaleren, observeren, interpreteren, registreren. Actieve rol Zone van de naaste ontwikkeling. feedback geven, inwijden. Begeleider, coach, raadgever, evalueren van werk. Helpen kiezen, plannen. Streven is onafhankelijkheid.

Heterogene groepen Ontwikkelingsbehoefte Leren van en met elkaar 3 jaar Heterogene groepen. Ontwikkelingsbehoefte 3 jaar. Kind is in die drie jaar jongste, middelste , oudste. !/# van de groep verandert per jaar. Basis klassenmanagement blijft. 0-6 jaar: gericht op innerlijke opbouw 0-3 jaar “geestelijk embryo” (plaats dit in 1900) 3-6 jaar bouwer van de mens (motoriek, taal, vaardigheden lezen, tellen) 6-12 jaar: gericht op buitenwereld 6-9 jaar verkenner (wereld ontdekken. Excursies, lessen over ontstaan aarde, rekenen 9-12 jaar wetenschapper ( verbanden leggen, ontdekken, stellingen verdedigen,onderzoek doen) 12-18 jaar: gericht op maatschappij 12-15 jaar organisator 15-18 jaar sociale participant  

Benadering Individuele aanbieding Groepsaanbieding

Materiaal Aantrekkingskracht Werkzaamheid Controle van de fout Isolatie van de eigenschap Beperking Materiaal. Hulpmiddel. Paradigma’s, voorbeelden. Eisen aan het materiaal: Aantrekkingskracht (mooi, aantrekkelijk, compleet), Werkzaamheid (moet zijn doel dienen), Controle van de fout (leerkracht niet nodig om werk te controleren), Isolatie van de eigenschap (Voorbeeld bellen bovenste plaatje: gelijk van vorm, kleur etc. Alleen de klank (toonhoogte )verschilt.) Beperking: beperkt in aantal per klas. Dwingt tot maken andere keuze, sociaal gedrag.  

Invloeden Invloeden: Inspectie, ouders, eisen, maatschappelijke veranderingen. Kwetsbaar geheel. Samenhang van theorie en praktijk. Als je iets verandert veranderen er vaak onbedoelde zaken mee. Voorbeeld verplichte invoering CITO in Amsterdam. 100 jaar. Niet rigide toepassen. Aanpassingen overdenken. Veel aanpassingen uit gemakzucht. Vanuit Montessorivereniging werkgroepen die vanuit de theorie, verbnieuwde wetenschappelijke en pedagogische inzichten onderwijs vernieuwen. Vorbeeld: Kind volgsysteem, kosmisch onderwijs (zaakvakken), vernieuwd rekenen.

Mogelijkheden voor LGF Flexibiliteit Individuele benadering Rooster Structuur Mogelijkheden voor LGF Flexibiliteit, Individuele benadering, open lesrooster, structuur, observatiecultuur, heterogene groepen, kindgerichtheid, eigen programma inpasbaar.

Smngvt Achtergrond Theorie Praktijk Mogelijkheden LGF Filmpje