Pecha Kucha Scriptie 2 Demi Hansen
Werktitel ‘dol-fijn’ ‘Disney Horror’ Link herkenbare, aangesproken Plot twist, schattige wezentjes worden rivalen
Kern film Het verhaal gaat over een groepje gelukkige zeemeerminnen die we herkennen als Disney-figuren, maar hun geluk wordt plots verstoort wanneer ze opgejaagd en in het nauw gedreven worden. De vissers, waarvan men nooit zou verwachten zulke wrede dingen te doen, willen alle zeemeerminnen verkopen of brutaal afslachten om te verkopen voor de vleesconsumptie.
Animatie ? Werkt het best door de referentie naar Disney karakters, die het publiek moeten intrigeren zodat zij zich aangesproken zullen voelen. Fanatasie-element vraagt om animatie, niet echt realiseerbaar. Animatie nog steeds passie waarbij verschillende technieken graag nog beter wil leren gebruiken.
Scriptie-vraag Waarom is men meer geshockeerd door het afslachten van dolfijnen dan van andere zoogdieren ? Is dit cultureel bepaald ? China: kat en hond eten, UK: geen paard eten… Symbolisering ‘dolfijn’ ? Vrijheid, zorgeloos, paradijselijk leven…
Waarom dit aspect ? Interesse -> graag onderzoek naar Als vegetariër een vraag die mij werkelijk bezig houdt alsook velen rondom mij Betrekking tot oorspronkelijke aanzet/idee voor dit eindwerk Door dit te onderzoeken, beter begrijpen van voor- en tegenhangers én beter weergeven van soortgelijk leed: hoofdkarakters uit Disneyfilms die afgemaakt worden door hun trouwe metgezel (wordt dus antagonist)
Relevantie praktijk ? Door dit te onderzoeken, beter begrijpen van voor- en tegenhangers én beter weergeven van soortgelijk leed: hoofdkarakters uit Disneyfilms die afgemaakt worden door hun trouwe metgezel (wordt dus antagonist) Heeft betrekking tot de oorspronkelijke idee voor eindwerk, maar het oorspronkelijke werd in een ander jasje gestoken om het publiek meer betrokken te doen voelen, maar het gaat om vergelijkbaar leed, even shockerend effect ? Disney karakters zijn ook onschuldig, haast niks negatief aan net zoals dolfijnen. Antagonisten zijn de schattige karaktertjes waarvan we niets slechts verwachten zoals bij de mens waarvan we denken dat hij perfect is (niet zo dus).
Artistieke aspecten ? Aandacht gaat naar nieuwe technieken: traditionele animatie op papier voor zeemeerminnen om het organische, natuurlijke te benadrukken Statischere cut out animatie voor de vissers om het mechanische, emotieloze te benadrukken Omdat ik enerzijds nood heb om iets nieuw te proberen, wat ook een risico is. Anderzijds omdat het bij dit verhaal past en betrekking heeft tot de originele weergave van de Disney karakters
Reflecteer 1. Enerzijds zal het onderzoek zich distantiëren van gelijkaardige scripties doordat het gebruik zal maken van unieke interviews én daarbij probeer oprechte gevoelens en persoonlijke ervaringen en meningen te verwerken in de scriptie. Anderzijds is vooral het gevoel, de ervaring die het publiek heeft bij het zien van de film belangrijk omdat deze de hedendaagse problematiek in Taiji symboliseert. 2. Waarom is men meer geshockeerd door het afslachten van dolfijnen dan van andere zoogdieren ? Is dit cultureel bepaald ? China: kat en hond eten, UK: geen paard eten… Symbolisering ‘dolfijn’ ? Vrijheid, zorgeloos, paradijselijk leven…
Methodologie Onderzoeksmethodologie waarbij er vooral veel opzoekwerk plaatsvind. Dit zowel via internet als boeken, tijdschriften, documentaires en verenigingen. Er zal dus literatuuronderzoek gedaan worden, maar ook veldonderzoek door middel van gefilmde interview.
Situeer Inhoudelijk is een eerste versie van het script geschreven, alle personages zijn gekend alsook het einde van de film en de aftiteling zijn gekend. Vormelijk zijn er enkele karakters af namelijk de hoofdpersonages. Enkele mogelijke achtergronden werden ook geschetst.
Sterktes / zwaktes ? Storyboarding: Slecht, omdat ik meestal geen storyboard maak, maar ken dit minpunt en werk eraan Storytelling: Afwisselend sterk-zwak ‘Taking Over Me’ en ‘Toulouse’ goed qua storytelling, ‘Oedipus’ écht slecht. Scenario-ontwikkeling: Behoorlijk goed, vooral veel over geleerd tijdens Erasmus uitwisseling Backstory ontwikkeling: Eerder zwakte omdat ik er nog niet veel ervaring mee heb
Samenwerken: Sterkte omdat ik dit graag doe, vaak gemotiveerder ben en creatief anders gestimuleerd wordt Productieplanning: Sterkte, maar zo voelt het dit jaar niet echt aan. Vooral vorig jaar heel tevreden over Andermans kwaliteiten: Eerder sterkte, omdat ik vorig jaar erg tevreden was over m’n filmmuziek. Karakterdesign: Afwisselend zwak-sterk Bij ‘Toulouse’ iets minder, bij ‘Oedipus’ en ‘Taking Over Me’ beter
Muziek /soundscape: Anderen olv mij gaat behoorlijk goed, tevreden over dus sterkte Generiek: Zwakte omdat ik hier meestal op’t einde te weinig tijd insteek Post-productie: Sterkte omdat ik dit graag doe, zeker voor ‘Toulouse’. Wel nog vraag hoe voor getekende animatie (geen stop motion) Modelling: Redelijk goed, maar vooral ervaring met stop motion. Niet zeker voor cut out en traditionele animatie, dus daarvoor eerder zwakte
Planning