‘Individuele leertrajecten’ Stevensbeek, 14 oktober 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Kijk op praktijk zó moet het!.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Overgang van PO naar VO Let op!
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
SONDERVICK COLLEGE Informatieavond MAVO XL
Een project van de Korengroep
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Voortgangsgesprek fase 1
“Passend onderwijs op maat”
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Ouderavond klas 4 22 september 2014.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Ontwikkelingsperspectief
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
GRAAF HUYN COLLEGE.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Werken met de Stercollecties
Presentatie Locatie Lemmer
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Customize!.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Voor talenten in uw klas!
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

‘Individuele leertrajecten’ Stevensbeek, 14 oktober 2014 ten behoeve van

Agenda 9:30 – 10:30 Introductie Ambities Oplossingsrichting Demo Stappenplan Afsluiting Agenda 9:30 – 10:30

Introductie

Voorstelronde - Metameer Wat is uw naam? Welke functie/rol vervult u? Wat is uw doelstelling voor vanmiddag?

Voorstelronde - itslearning Wereldspeler op het gebied van Onderwijs & ICT Opgericht in 1999 in Bergen, Noorwegen Gevestigd in 9 landen en groot partnernetwerk Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Nederland en VS Ruim 250 medewerkers (30-35 in Nederland) Wereldwijd 4 miljoen gebruikers (600.000 in NL) PO, VO, MBO, HO, Overheid, Particuliere opleiders en Interne opleidingen (HRD) Tussen 25% en 27% van de jaaromzet voor R&D €40 miljoen extra impuls in 2013 via participatie EQT Ons doel: onderwijsambities realiseren!

Ambities

Ambities Metameer Individuele leertrajecten Leerlingen halen in 4 tot 7 jaar hun vmbo-t, havo en/of vwo-diploma in individuele leertrajecten die modulair zijn opgebouwd Digitaal leermiddelenbeleid Betrekken, (co-)creëren en arrangeren van digitaal lesmateriaal, alsmede inzet van mobiele devices Inzet van een ePortfolio Leerlingen houden hun ontwikkeling bij in een portfolio en tonen aan hoe de eisen van het uitstroomprofiel zijn of worden behaald Ouderbetrokkenheid Ouders en mentoren vormen de directe ondersteuners van de leerling en zijn ontwikkeling

1. Individuele leertrajecten Kernpunten: Meer aandacht voor de specifieke leerbehoefte van leerlingen Aansluiting bij de belevingswereld van leerlingen Het ontwikkelingsproces van het individu 1. Individuele leertrajecten Doel: komen tot betere motivatie en daarmee betere prestaties

Uitgangspunten individueel leertraject Modulair onderwijs Vastgesteld programma o.b.v. vakken gericht op de eindtermen Individuele vakken opgeknipt in modules passend bij de leerbehoefte (tempo en niveau) Instroomprofiel Leerlingen met minimaal vmbo-t/havo advies kunnen deelnemen Contract tussen ouder-kind-school (de driehoek) vastgelegd in een convenant Nulmeting in eerste maanden, waarna de differentiatie start vanuit de stamklas Bepaling uitstroomprofiel in eerste 3 jaar i.s.m. de driehoek o.b.v. toetsen Uitstroomprofiel Bij aanvang staat uitstroomprofiel nog niet vast Loopbaanpaspoort met individuele ontwikkeling naast reguliere diploma Afhankelijk van het uitstroomprofiel gelden aanvullende eisen naast het eindexamen

Uitgangspunten individueel leertraject Leertraject, de leerling Minimaal 1.000 klokuren onderwijs per jaar (incl. online leren?) Onderwijsprogramma wordt i.o.m. de driehoek samengesteld o.b.v. data en begeleiding Naast vakinhoud aandacht voor vaardigheden en houdingsaspecten binnen het programma Begeleiding volgens scaffolding-principe Centrale rol voor een online leeromgeving: Bijhouden benodigde tijd, geraadpleegde bronnen, denkstappen en missers t.b.v. analyse Terugkoppeling aan leerling, ouders, docent en mentor Verzamelde data vormt uitgangspunt voor begeleiding en vervolgstappen Leerling houdt ontwikkelingen bij in een portfolio en toont aan hoe hij aan de eisen van het uitstroomprofiel heeft voldaan of gaat voldoen

Uitgangspunten individueel leertraject Leertraject, de docent Vakdocenten splitsen hun vak op in modules Doorlopende leerlijn vaardigheden (vakoverstijgend) naast modules op vakniveau Vakdocent beschikt over een breed scala aan didactische en pedagogische kwaliteiten Begeleiding en ondersteuning vereisen grote didactische wendbaarheid en wijd palet aan werkvormen Leertraject, de ondersteuners De ouders/verzorgers en mentor vormen de directe ondersteuners van de leerling Voor meer ondersteuning is het interne ondersteuningsteam beschikbaar Meerdere keren per jaar afstemming tussen ouder, kind en mentor waarbij leerling zijn gerealiseerde en te verwachten ontwikkeling toelicht Leerling definieert leerdoelen, ouders + mentor geven aan hoe zij gaan begeleiden

Uitgangspunten individueel leertraject Leertraject, de organisatie Ondersteunende voorwaarden: Goed passen bij de uitgangspunten van de school Gedragen door het team van docenten Goede ondersteuning Goed systeem van modules Goede docenten Een vaardighedenleerlijn Een eigen device (iPad?) per leerling waarmee de individuele progressie van de leerling kan worden gemonitord

Oplossingsrichting

Het itslearning leerplatform

Het itslearning leerplatform Social Media App Library Het itslearning leerplatform Digitale content: VO-content Educatieve uitgeverijen (Directe Toegang) Entree (Teleblik, etc) Overig (bijv. middels SCORM of LTI) Roosters: Zermelo UNTIS Leerdoelen: VO: kerndoelen, SLO tussendoelen en eindtermen PO: kerndoelen MBO: Kwalificatiedossiers Beoordeling, Presentie en Gedrag SOM Magister Gebruikersdata Magisters AD LDAP Entree Authenticatie - SSO

Individuele leertrajecten met itslearning Modulair onderwijs Vastgesteld programma o.b.v. vakken gericht op de eindtermen Vakken in itslearning Programma binnen het vak opbouwen m.b.v. een studiewijzer Lesmateriaal en -activiteiten gekoppeld aan leerdoelen (bijv. SLO tussendoelen) Voortgangsrapportage (en differentiatie) o.b.v. leerdoelen Individuele vakken opgeknipt in modules passend bij de leerbehoefte (tempo en niveau) Idem als vastgesteld programma, maar dan met modules: In persoonlijke vakruimtes per leerling, gevuld met materialen uit de bibliotheek Binnen vakken met meerdere leerlingen en differentiatie o.b.v. autorisaties op groeps- of individueel niveau

Individuele leertrajecten met itslearning Instroomprofiel Leerlingen met minimaal vmbo-t/havo advies kunnen deelnemen Organisatorische aangelegenheid Contract tussen ouder-kind-school vastgelegd in een convenant Ouderportaal Individueel leerplan Nulmeting in eerste maanden, differentiatie vanuit de stamklas Formatieve en summatieve toetsing, zie whitepapers ‘Succesvolle formatieve evaluatie’ en ‘De leerling in beeld’ Bepaling uitstroomprofiel in eerste 3 jaar i.s.m. de driehoek o.b.v. toetsen Betrekken van ouders en mentoren, zie whitepaper ‘Ouderbetrokkenheid’

Individuele leertrajecten met itslearning Uitstroomprofiel Bij aanvang staat uitstroomprofiel nog niet vast Organisatorische aangelegenheid Loopbaanpaspoort met individuele ontwikkeling naast reguliere diploma Het leerlingprofiel en ePortfolio, zie whitepaper ‘De leerling in beeld’ Afhankelijk van het uitstroomprofiel gelden aanvullende eisen naast het eindexamen

Individuele leertrajecten met itslearning Leertraject, de leerling Minimaal 1.000 klokuren onderwijs per jaar Rapportages op basis van inlog- en activiteitgegevens Onderwijsprogramma o.b.v. data en begeleiding Sturen op basis van voortgangsrapportages Begeleiding met behulp van ‘Content Recommendation’ Naast vakinhoud aandacht voor vaardigheden en houdingsaspecten Registratie van presentie en gedrag Opdrachten en projecten gekoppeld aan vakoverstijgende leerdoelen Beoordeling op basis van cijfers of met behulp van rubrics

Individuele leertrajecten met itslearning Leertraject, de leerling (vervolg) Begeleiding volgens scaffolding-principe Van programma in stappen aanbieden naar volledig programma ineens Van docent activiteiten laten plannen naar leerlingen zelf laten plannen Centrale rol voor een online leeromgeving: Bijhouden benodigde tijd, geraadpleegde bronnen, denkstappen en missers t.b.v. analyse Terugkoppeling aan leerling, ouders, docent en mentor Verzamelde data vormt uitgangspunt voor begeleiding en vervolgstappen ‘Status en follow-up’-rapportages voor inzicht en analyse Ouderportaal voor inzicht en communicatie betrokkenen Begeleiding en vervolgstappen m.b.v. ‘Content recommendation’ Leerling houdt ontwikkelingen bij in een portfolio en toont aan hoe hij aan de eisen van het uitstroomprofiel heeft voldaan of gaat voldoen ‘Werk-, Beoordelings- en ePortfolio’, zie ‘Kwaliteiten in beeld met itslearning’ in de whitepaper ‘De leerling in beeld’

Individuele leertrajecten met itslearning Leertraject, de docent Vakdocenten splitsen hun vak op in modules Lesmaterialen en -activiteiten: Koppelen aan “modulegroepen” binnen vakomgeving Kopiëren naar individuele vakomgevingen Doorlopende leerlijn vaardigheden naast modules op vakniveau Opdrachten en projecten gekoppeld aan vakoverstijgende leerdoelen Zie ‘Kunde in beeld met itslearning’ in de whitepaper ‘De leerling in beeld’ Vakdocent beschikt over een breed scala aan didactische en pedagogische kwaliteiten Professioneel, gericht opleidingsprogramma Begeleiding en ondersteuning vereisen grote didactische wendbaarheid en wijd palet aan werkvormen Gericht, doorlopend opleidingsprogramma ELO met een rijke toolset, die verschillende didactische principes ondersteunt

Individuele leertrajecten met itslearning Leertraject, de ondersteuners De ouders/verzorgers en mentor vormen de directe ondersteuners van de leerling Ouderbetrokkenheid, -participatie en -verantwoordelijkheid, zie whitepaper ‘Ouderbetrokkenheid’ Voor meer ondersteuning is het interne ondersteuningsteam beschikbaar Organisatorische aangelegenheid Meerdere keren per jaar afstemming tussen ouder, kind en mentor waarbij leerling zijn gerealiseerde en te verwachten ontwikkeling toelicht (Voortdurende) afstemmingsmogelijkheden via het ouderportaal, het individuele leerplan en ePortfolio, zie whitepaper ‘Ouderbetrokkenheid’ Leerling definieert leerdoelen, ouders + mentor geven aan hoe zij gaan begeleiden Individueel leerplan

Individuele leertrajecten met itslearning Leertraject, de organisatie Ondersteunende voorwaarden: Goed passen bij de uitgangspunten van de school Gedragen door het team van docenten Goede ondersteuning Goed systeem van modules Goede docenten Een vaardighedenleerlijn Een eigen device (iPad?) per leerling waarmee de individuele progressie van de leerling kan worden gemonitord Flexibel leerplatform, aanpasbaar aan uitgangspunten van de school Professionele ondersteuning (organisatorisch, didactisch en technisch) Ondersteuning van alle devices dankzij ‘Responsive Web Design’ en mobiele apps

Demo

Demo ‘Recommendation Engine’ Stichting: Neptunus Scholengroep School: Neptunus VMBO Klas: VMBO-TL 1 Vak: Engels Lesmateriaal: Stercollectie VO-content Leerdoelen: Tussendoelen uit kernprogramma SLO ELO: itslearning Demo ‘Recommendation Engine’ Best Personalized Learning Solution

Gepersonaliseerd leren in actie

Leerlijn Met behulp van de Studiewijzer kunnen leerlijnen worden vormgegeven. Hierbij kunnen de SLO tussendoelen als leidraad worden gebruikt. Deze tussendoelen worden standaard met itslearning meegeleverd in de leerdoelenbibliotheek. Op dit moment worden binnen de SLO kernprogramma’s de tussendoelen geformuleerd en geformaliseerd binnen het onderwijsbegrippenkader (OBK). Voor de onderbouw zijn er reeds meerdere tussendoelen bij de kerndoelen opgenomen in het OBK. Voor de bovenbouw is een aantal tussendoelen bij de eindtermen aangeboden ter goedkeuring in september 2014.

Ontsluiten (aanvullende) content

Beoordeling op leerdoelen Beoordeling op leerdoelen kan m.b.v. rubrics (opdrachten en aangepaste activiteiten – soft skills) en toetsen (feitenkennis). Zowel rubrics als toetsen kunnen binnen itslearning worden gedeeld.

Inzicht in ontwikkeling

Persoonlijke aanbevelingen Aanbevelingen op basis van leervoorkeur (audiovisueel, visueel, auditief en interactief) en leerdoel. De leervoorkeur wordt bepaald aan de hand van een assessment bij het begin van het schooljaar.

Best PK-12 Personalized Learning Solution Recognizes the best education solution that is specifically developed to personalize learning for PK-12 students. The solution must incorporate the principals of universal design for learning (UDL) to be adaptable to students of varying abilities and needs, by providing content in multiple learning styles, instruction with scaffolding supports, and functionality in an accessible manner. Begin mei 2014 heeft itslearning de SIIA CODIE Award gewonnen voor beste gepersonaliseerde leeroplossing.

2. Digitaal leermiddelen-beleid Masterclass - Leermiddelenbeleid 20 november 2014, Bunnik 2. Digitaal leermiddelen-beleid

2. Digitaal leermiddelenbeleid: Digitaal lesmateriaal Voorbereiden: Pagina’s, links, bestanden, af- beeldingen, video, audio, toetsen, … Social Media: YouTube, Flickr, Slideshare, Google Maps, SchoolTV, … App Library: Kruiswoordpuzzels, Galgje, Dropbox, IMS LTI, … Digitale Content: Directe toegang, VO-content, Wikiwijs, Entree/Teleblik, WinToets, IMS/SCORM CP, … N.B. Leermiddelen kunnen op verschillende niveaus via de bibliotheek worden gedeeld met collega’s, bijv. op sectie-, school-, site- en/of community-niveau.

2. Digitaal leermiddelenbeleid: Mobiele devices

Toekomstschetsen

3. Inzet van een ePortfolio

4. Ouderbetrokkenheid

Stappenplan

Stappenplan (PDCA) 1. Ambitieplan 3. Inzet itslearning 4. Inbedding Gezamenlijk bepalen/ opstellen ambitieplan inclusief SMART geformuleerde doelen 1. Ambitieplan (plannen) Opstellen van een gericht professionaliseringsplan 2. Professionaliseringsplan Gerichte training en inzet van itslearning o.b.v. ambities 3. Inzet itslearning (doen) Doorlopende ondersteuning bij inzet van itslearning, begeleiding van docenten en bewaken van doelstellingen 4. Inbedding Evalueren resultaten en bijstellen plannen indien nodig 5. Evaluatie (controleren / acteren)

Vragen

Hartelijk dank voor uw aandacht! Pascal Scheurink Directeur Marketing & Sales itslearningNL www.its247.nl itslearning-nederland pscheurink