Afdeling Beleid 2014-2015 IN BEWEGING : DEEL 2 Organisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Realisatie kindcentrum
Ouders en Kinderen Centraal
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Leer- werkplaats MPG aanpak
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
TOM keurmerk Marius Berendse.
Zorg nieuwe stijl.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Een theoretische verkenning
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
Specialisme Samenwerken is samen werken
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Waarden & organisatiecultuur
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
De nieuwe rol van het SRL in het sociaal wijkteam. Generalistische specialist of specialistische generalist?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Besturen met Burgerkracht
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Resultaatgericht Samenwerken
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
MEE maakt meedoen mogelijk
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Toekomstige veranderingen:
A+O project Co-creatie in de praktijk
Les 1: Brainstorm en kennismaken
bij kwaliteit en outcome
De collectieve ambitie
Richting geven aan Teamontwikkeling
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
Vernieuw je HR-cyclus.
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Afdeling Beleid 2014-2015 IN BEWEGING : DEEL 2 Organisatie

Ontwikkeling Van management én medewerkers

Ontwikkeling Van management én medewerkers Management MD-traject Medewerkers Leerdamse Leeromgeving

Dynamiek Filmpje whitewater/ St. Covey

Lerende organisatie/ als uitgangspunt/ niet als norm

Filmpje Simon Sinek (‘golden circle’)

Visie/ ambitie/ stip op de horizon I. Gedeelde visie MD-traject: Visie/ ambitie/ stip op de horizon onderstroom kernwaarden

I. Gedeelde visie De organisatievisie hanteert 6 uitgangspunten Resultaat leveren Van buiten naar binnen werken Benutten maatschappelijk kapitaal Minder kwetsbaar Visie en richting Leiderschap en sturing

I. Gedeelde Visie

Publiek ondernemerschap I. Gedeelde visie Kernwaarden Publiek ondernemerschap Eerlijkheid Respect

II.Persoonlijk meesterschap Het creëren van je eigen toekomst

II.Persoonlijk meesterschap Vakspecialist of generalist, of beiden? (proces)regisseur? Competenties/ (sociale)vaardigheden? Medewerker 2.0/ medewerker 3.0?

II. Persoonlijk meesterschap Bron: Organisatievisie Algemene kenmerken medewerkers Omgevingsbewust Bieden en creëren van duidelijkheid Mede door samenwerking, kennis en veerkracht van de samenleving benutten Partijen ondersteunen en met elkaar in contact brengen Proactief/ ondernemerschap Actieve communicatie Afspraken maken en nakomen Betrouwbare partner resultaatgericht

II. Persoonlijk meesterschap Bron: Organisatievisie Algemene kenmerken medewerkers Gedigitaliseerd/ procesmatig én inventief Zichtbaar door een krachtige,samenhangende aanpak van maatschappelijke vraagstukken

II. Persoonlijk meesterschap Bron: Organisatievisie Afdeling Beleid Alle beleidsterreinen Globale taakomschrijving Producten Visievorming en strategieontwikkeling (m.n. op de lange termijn) Kadernota’s, visies. Voorbereiden bestuurlijke keuzes College- en raadsvoorstellen Het borgen van uitvoeringsbeleid (eigen beleid, beleid hogere overheden, regionaal beleid) Concrete vertaling van alg. beleidskaders naar consequenties en maatregelen Verordeningen, beleidsregels, uitvoeringsbesluiten Het opstarten van beleidsproducten (tot en met de ontwerpfase) Plannen van aanpak, opdrachten, programma’s van eisen. Het voeren van regie Formuleren van projectopdrachten

II. Persoonlijk meesterschap Bron:Organisatievisie Afdeling Beleid Specifieke kenmerken medewerkers afdeling Beleid Nadere omschrijving Generalistisch beleidsmedewerkers Breed inzetbaar en kunnen afwegen wanneer specialistische kennis of generalistische kennis (i.g.v. pieken) ingehuurd moet worden Procesregisseur Inzicht in proces, interactieve beleidsontwikkeling, communicatie, netwerken. Aanvulling op visie: De medewerker is niet alleen verantwoordelijk voor een beleidsstuk, maar ook voor de uitvoerbaarheid daarvan en ook daadwerkelijk gebeurt.

II. Persoonlijk meesterschap Bron:Organisatievisie Afdeling Beleid Competentiegebieden competenties Kwaliteit/ klantgericht Politiek/ bestuurlijke sensitiviteit Professioneel functioneren Ondernemerschap/ flexibiliteit Mensen en organisatie inlevingsvermogen

II. Persoonlijk meesterschap Bron: Internet Kenmerken medewerker 2.0 Op zoek naar zingeving Persoonlijke groei en ontwikkeling centraal Streven naar goed netwerk met prioriteit bij samenwerking Ondernemerschap (max. inzet kennis, netwerk, technische mogelijkheden) Hiërarchie minder belangrijk. Meer aandacht voor leveren bijdrage, expertise en kennis delen Geïnteresseerd in eindresultaat en de weg daar naar toe

II. Persoonlijk meesterschap Bron: Internet Kenmerken medewerker 3.0 Verantwoordelijkheid laag in de organisatie Professioneel Intrensieke motivatie ‘leren’

II. Persoonlijk meesterschap Bron: Internet/ profile dynamics

III. Teamleren Teamleren is een voorwaarde voor excellente dienstverlening van professionals en de duurzaamheid van de organisatie. Het gaat erom verbinding te maken tussen al aanwezige kennis en inzichten bij professionals om individueel beter te presteren en collectief kennis beter vast te houden.

III. Teamleren 4 fasen Gefragmenteerd leren Ieder teamlid heeft eigen definitief en een eigen mate van betrokkenheid (bundeling van individuen) Gedeeld leren Een aantal teamleden wisselt ervaringen en kennis uit. Een team begint te ontstaan Synergetisch leren Het team deelt een collectief denkkader waardoor sprake is van een team Continue leren Team blijft denkkader aanscherpen en vernieuwen

III. Teamleren Bron: Internet/ profile dynamics

III. Teamleren Bron: Internet

IV. Mentale modellen

IV. Mentale modellen

Hoe verder?

Hoe verder? Bepalen van ‘sense of urgency’.

Vragen Vraag 1: Wordt de Organisatievisie inderdaad als een ‘gedeelde’ visie beleefd? Wat moet er (nog) gebeuren om de Organisatievisie inderdaad een ‘gedeelde visie’ te laten zijn?

Vragen Vraag 2: Wat voor type medewerkers heeft de gemeente in de toekomst nodig? (generalisten, specialisten, regisseurs, etc). Vraag 3: Hoe ziet de ‘ideale’ samenstelling van de afd. Beleid eruit?

Vragen Stelling: Ontschotting van beleidsvelden en afdelingen, van buiten naar binnen, klant centraal etc. verlangt een flexibele inzet van medewerkers. Daardoor komt er steeds meer aandacht voor procesmatig denken, politieke sensitiviteit, gesprekstechnieken, zelfreflectie en omgaan met conflicten!! Vraag 4 Eens of oneens met de stelling? Graag beargumenteren.

Vragen Stelling: Ongeacht de grootte van de gemeente, is er steeds meer behoefte aan generalisten en regisseurs en minder aan vakspecialisten. Immers de inhoud wordt grotendeels door de samenleving ingevuld. Vraag 5 Is deze stelling herkenbaar en wat voor type opleidingen horen daarbij? (te denken aan ‘beleid, bestuur, proces’, ‘situationeel beleidsadviseur’, ‘regisseren van beleid’, ‘politieke antenne’, ‘Urban management’,’project- en procesmanagement’ ‘onderhandelen’, ‘samenwerken’, presenteren’, ‘communiceren’, ‘bedrijfskunde’, etc.) Indien oneens met de stelling, graag beargumenteren waarom?

Vragen Stelling Vakinhoudelijke cursussen vinden steeds meer plaats in korte periodes van een aantal dagen en vaak ook in losse modules. Vraag 6 Eens of oneens met de stelling en graag beargumenteren?

Vragen Stelling Zowel de generalistische als de specialistische kennis huren we van buiten in. Met dien verstande dat: * de generalistische kennis bij voorkeur concernbreed wordt gevolgd * op dit vlak ook wordt bekeken welke kennis de organisatie zelf in huis heeft. Vraag 7 Eens of oneens met deze stelling en graag beargumenten?

Vragen Vraag 8 Welke vormen van kennisoverdracht worden onderscheiden en waar ligt de voorkeur? (te denken aan ‘individueel-collectief’, ‘inzet eigen kennis en kunde’, ‘train de trainer’. ‘e-learning’, ‘intervisie’, ‘coaching’, ‘jobrotation’, etc. )

Vragen Vraag 9 In welke fase van ‘teamleren’ beweegt zich de afdeling Beleid en wat zijn instrumenten om de volgende fase te bereiken? ( te denken aan drijfveren, intervisie, collectieve training, presentaties, casestudies, themabijeenkomsten, scrumsessies etc.)

Vragen Vraag 10 Waarom is het belangrijk om inzicht te hebben in de ‘drijfveren’ en wat doen we om daarvan een goed beeld te hebben?

Vervolg Nu vooral informatie ophalen en delen. In groepjes uit elkaar om ‘gevoel’ te krijgen bij de stellingen en de vragen. Aanvullingen zijn welkom!! Groepjes gaan aan de slag om vragen te beantwoorden. Nieuwe bijeenkomst om vragen en antwoorden met elkaar door te nemen.