Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Advertisements

Godsdienstleerkrachten: juridisch kader en vademecum
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Leer de namen van de noten 1
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Infrastructuurvereisten FAVV Quality Days 28/04/2011
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Leren modelleren Johan Deprez Dag van de Wiskunde, Kortrijk, 2013
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Van beroepssituatie naar inlevermap
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Personeel ten laste van het werkingsbudget
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Vraaggerichte arbeidsbemiddeling
Pastoraal op school.
Vereisten van individuele studenten aanpassen
Wet werk en zekerheid en het bijzonder onderwijs
Opleiding voor schoolsecretariaten 2009 – 2010 Cumulatie
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Een loopbaan in het onderwijs
Leer de namen van de noten 2
Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur en Vaste Benoeming
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Destillatie.
STUDIEDAG ‘ROUW EN VERLIES’ KAROLIEN VERMEIREN ORTHOPEDAGOGE GESTALT- & EMDR-THERAPEUTE
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
NVAB Leidraad Verplichte Medische Keuringen September 2007 [datum]
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Selectieprocedure directeur
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Marktonderzoek profiel ‘Medical Management Assistant’ Eindwerk Alliet Liesbeth 3BFV Coussens Jana3BAF De Bruyne Melissa3OFM Deketele Sabien3BFV Everaert.
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Staatsinrichting van Nederland
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Betaalde Lio bij Meervoud. Stichting Meervoud 18 scholen Christelijke identiteit 4600 leerlingen 480 personeelsleden.
WERKEN IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS Werken in het secundair onderwijs Wat na je Master? AgODi.
Verlof tijdelijk andere opdracht
Prestatieregeling personeel basisonderwijs
Opleiding schoolsecretariaten
Transcript van de presentatie:

Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007 De rechten, de plichten en het functioneren van een godsdienstleerkracht in relatie tot de eigen levensbeschouwing en de school Lezing Maurice van Stiphout Stafjurist vzw IDKG Pedagogische studiedagen mei 2007 Leerkrachten Islamitische godsdienst Provinciehuis ANTWERPEN Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007 Copyright Maurice van Stiphout / IDKG vzw 4 mei 2005

Het onderwijslandschap in Vlaanderen Vrij gesubsidieerd onderwijs (vooral rooms-katholiek) Gemeenschaps-onderwijs Officieel gesubsidieerd onderwijs (steden, gemeenten, provincies) Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Verhouding Kerk en Staat in modellen 15de – 18de eeuw 19de – begin 20ste eeuw eind 20ste – begin 21ste eeuw KERK STAAT KERK STAAT STAAT KERK Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Verhouding Kerk en Staat 3 Principes: Scheiding van Kerk en Staat Godsdienstvrijheid Neutraliteit van de overheid Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007 Inleiding Kader van de functie-erkenning is dubbel: Als lid van de geloofsgemeenschap (eigen richtlijnen Islam) Als lid van de ‘schoolgemeenschap’ (Vlaamse decreten rechtspositie) Opbouw van het betoog: Eigen systeem van selectie / engagement / aanvaarding van het engagement door de EMB Profaanrechtelijk juridisch kader Beschrijving van het functioneren in de praktijk Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

1ste beweging: engagement en aanvaarding van het engagement Opmerkingen van algemeen organisatorische aard Bevoegde religieuze overheid geeft toestemming tot het geven van godsdienst Dit is een uiting van vertrouwen Godsdienstleerkracht onderwijst in naam van de eigen religie die daarom de geschiktheid van de kandidaat moet nagaan Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Engagementsverklaring Manier om kenbaar te maken godsdienstonderwijs te willen geven. Manier om kenbaar te maken te voldoen aan minimumvoorwaarden. Behoren tot de Islam In bezit van de nodige diploma’s Bereid tot het volgen van het van kracht zijnde leerplan Vrije, persoonlijke keuze WILLEN - KUNNEN - MOGEN Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Werkwijze in de praktijk Aanvaarding van engagementsverklaring door bevoegde religieuze overheid als ‘toestemming in abstracto’ = u wordt inzetbaar beschouwd Dit is geen ‘mandaat’ waardoor opdracht kan worden afgedwongen! Volledige toestemming om het geëngageerde vak te geven is er pas na voordracht door de religieuze overheid en aanstelling door de inrichtende macht van de school in een concrete opdracht en voor de duur van de opdracht. Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

na advies van de inspecteur-adviseur Schema 1 ENGAGEMENT kandidaat godsdienstleerkracht TOESTEMMING AANVAARDING ENGAGEMENT door de EMB specifieke opdracht in een school voordracht door EMB na advies van de inspecteur-adviseur aanstelling door IM + Toestemming - concrete opdracht - concrete duur Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

godsdienstleerkracht Schema 2 toestemming in abstracto arbeidsovereenkomst godsdienstleerkracht EMB IM school voordracht voorafgaand aan de aanstelling Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

2de beweging: profaanrechtelijk juridisch kader ‘Voordracht’ conform Vlaamse DRP Parallel met andere leerkrachten met als verschil de noodzaak van voordracht op scharniermomenten: voorafgaand aan tijdelijke aanstelling voorafgaand aan tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD) voorafgaand aan vaste benoeming voorafgaand aan mutatie of nieuwe affectatie Voordracht betreft de relatie EMB – inrichtende macht Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Wettelijke toelatingsvoorwaarden om in het onderwijs te werken Onderdaan EU zijn Burgerlijke en politieke rechten genieten Houder van een bekwaamheidsbewijs zijn Voldoen aan taalwetten Onberispelijk gedrag [Voldoen aan dienstplichtwetten] Verplichting tot kandideren Medisch geschikt zijn http://www.onderwijsinspectie.be/lbv/vademecum_personeelsbewegingen.htm Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Profaanrechtelijk juridisch kader Waarom is een voordracht vereist? Wijziging in opdracht Vraagt geen nieuw toestemming van EMB (is er ‘in abstracto’). Wel een nieuwe voordracht door EMB Aanstelling is nooit afdwingbaar door de EMB Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Profaanrechtelijk juridisch kader Werkwijze in de praktijk m.b.t. de voordracht Alle kandidaten worden rechtstreeks voorgedragen door de EMB, die de bevoegde religieuze overheid is. Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007 3de beweging: aanstelling en functioneren in de praktijk Pas nà de voordracht kan de aanstelling gebeuren door de Inrichtende Macht van de school. Pas nà de aanstelling heeft de godsdienstleerkracht de volledige toestemming om godsdienstles te geven voor specifieke opdracht en duur. Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Functioneren in de praktijk Godsdienstleerkracht geen éénling maar deelgenoot van: de eigen geloofsgemeenschap de school als gemeenschap Bevoegdheden directie/inrichtende macht godsdienstleerkracht is allereerst leerkracht met hieraan verbonden rechten en plichten (DRP) Beoordelen van het functioneren als lid van het schoolteam. Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007 Functioneren in de praktijk Bevoegdheden van bevoegde religieuze overheid vakinhoudelijk en vakpedagogisch functioneren van de geschiktheid als persoon voor het onderwijzen van Islam als een geëngageerde levensbeschouwing Beoordelen door bevoegde kerkelijke overheid door de inspecteur-adviseur (via verslaggeving) Via schriftelijke reacties in beide gevallen. Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007 De beoordeling van de godsdienstleraar als godsdienstleraar en als personeelslid Door de inspecteur-adviseur  op het functioneren als godsdienstleraar Door de bevoegde religieuze overheid  op de “geschiktheid als mens om op een geloofwaardige wijze godsdienst te geven” Door de directeur van de school  op het functioneren als lid van het schoolteam Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007 Conclusie Godsdienstleerkracht heeft specifieke opdracht binnen de eigen religieuze gemeenschap binnen de ruimere gemeenschap (als lid van de school) Soms complexe materie… of te weinig gekende materie Is zelden aanleiding tot problemen Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007

Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007 Interessant http://www.ond.vlaanderen.be http://www.lerarendirect.be http://www.rago.be http//www.embnet.be Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007