Corresponderen met het Zuiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Vakantiemarkt Zuid-Korea
Woord van Leven Januari 2010.
De Vlaamse Gemeenschapscommissie onder de Loep. België een puzzel.
Hoofdstuk 1A: Europeanen
Dag 10. Dag 10 Dag 10 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Daar ben ik weer. Oh jongens en meisjes…het is toch niet te geloven. Wederom gaat er van.
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Spreekbeurt Kinderarbeid
We zijn toch allemaal gelijk…
209 leerlingen… Verdeeld in 35 groepen van 6 leerlingen: Met telkens een volwassene als begeleider…
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Suriname Soraya van Lomwel.
4.3 Politieke stromingen.
Gemaakt door Lien Van Gucht en Rani Vandenbroeck
Frankrijk Een mooi vakantieland !.
Nelson Mandela Litza Van Brabant 6de leerjaar Mater Dei Centrum
Kies KLEUR in groen.
Geen of niet de negatie.
Het socialisme Paragraaf 7..
Gefeliciteerd!!! Met jullie 50e huwelijksverjaardag!
Pen en Vriend België vs Zuid-Afrika
Gemaakt door Jan en Adjani
Italië Door Sien en Ester.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
ZUID-AFRIKA.
maar het uiteindelijk doel was canada, dus ben ik maar weer verder gegaan met de trein richting vancouver, ook een hele mooie stad, omringd door bergen.
Dag 5 Dag 5 van het dagboek Hallo lieve kindertjes, En… hoe vonden jullie de intocht? Hadden we jullie even goed gefopt? Ja, jullie dachten dat wij.
Mijn spreekbeurt gaat over :
Hoe werk je met een atlas?
10 raadseltjes om jouw logica te testen !!!
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Muziek : Vangelies - Metallic Rain
HALLO ALLEMAAL!!!! EN LEONARD IN HET BIJZONDER, WANT VOLGEND JAAR IS HIJ ER NIET BIJ. HIJ GAAT NAMELIJK NAAR ZUID- AFRIKA. HEEL TOEVALLIG IS ZUID-AFRIKA.
Het opbouwen van een data base
OVER ONS KIJKEN Geef kansarmen een kans Luk Vermeulen.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Ik doe mijn presentatie over…
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Het project in Burkina Faso Sparen jullie mee voor de jonge mijnwerkers in Burkino Faso?
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Felix Regisseur Roberta Durrant Land Zuid-Afrika Jaartal 2013 Tijd 97 minuten Ondertiteling Nederlands Ondertiteld Film VO Klas 1/2.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Je zit tegenwoordig vaster in het verkeer dan in de gevangenis. Bert Kaempfert – Moon over naples.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Bert Kaempfert – Moon over naples. Waar of niet waar ?
Koloniale verleden.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Europa Mijn thuis.
Missio?. Missio? Wie of wat is Missio? Wie heeft een missie? Welke missie heb jij? Waarom? Hoe doe je dat? Hoe doen andere mensen dat?
Heidi van der Panne-Dirks
AFRIKA.
België.
Aardrijkskunde Bob Martijn en Bas.
Het gebeurde in een donkere nacht, heel lang geleden, dat er herders in het veld waren, die de wacht hielden over hun schapen. Zij stonden net wat met.
10 raadseltjes om jouw logica te testen !!!
Slaven op de plantages.
Einde van de wereldrijken
Zuid Afrika en het wereldkampioenschap voetbal
Het verhaal van een vluchteling
België: samenwerking met Nederland
QUIZ XHORIS 2017.
Wie heeft de moord gepleegd?
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Transcript van de presentatie:

Corresponderen met het Zuiden Zuid-Afrika

Mijn naam is… Ik ben Claire Ik studeer op de Hogeschool-Universiteit Brussel Ik doe de lerarenopleiding (wiskunde en economie) en zit in mijn laatste jaar. Ik doe mijn stage in Kaapstad, Zuid-Afrika Mijn blog: http://clairedesmet.skynetblogs.be

Zuid-Afrika (1) Wat weten jullie al over Zuid-Afrika? Wie is er al op reis geweest naar Zuid- Afrika?

Typische beeldvorming in de media Typische beeldvorming in de media. Aan wat denken jullie als jullie het woord Afrika horen: brainstorm. Beeldvorming van Afrika niet helemaal juist, want er zijn ook heel wat blanken, draait niet alleen om arme mensen en uitgemergelde kinderen en safari’s

Zuid-Afrika (2) Zoek op het internet op: Wat zijn de buurlanden van Zuid-Afrika? Wat zijn de officiële talen van Zuid-Afrika? Wat is de hoofdstad/hoofdsteden van Zuid-Afrika? Wat voor weer is het momenteel in Zuid-Afrika? In Kaapstad? … Opdelen in groepjes die elk iets opzoeken op het internet Groepje 1: geografie (buurlanden, hoofdsteden,...) Groepje 2: demografie (hoeveel mensen wonen er in ZA, in Kaapstad? ...) Groepje 3: officiële talen Groepje 4: wat is er allemaal te bezoeken? ...

Zuid-Afrika (3) De betekenis van de kleuren van de vlag: De kleuren hebben geen officiële betekenis Al de verschillende kleuren kunnen duiden op de mix in culturen die in Zuid-Afrika aanwezig is. Toch zijn ze overeen gekomen wat de kleuren van de vlag willen zeggen: De Y-vorm symboliseert een verenigde natie Zwart: voor de oorspronkelijke zwarte bevolking Wit: voor de witte Zuid-Afrikanen Geel: symboliseert de natuurlijke rijkdommen zoals goud Blauw: wijst op de blauwe lucht Groen: stelt het landschap in Zuid-Afrika voor Rood: symboliseert het bloed

Zuid-Afrika (4) De buurlanden van Zuid-Afrika zijn: Namibië Botswana Zimbabwe Mozambique Swaziland Lesotho = een onafhankelijke staat die binnen Zuid-Afrika ligt. Welke talen worden er gesproken? 11 officiële talen Afrikaans, Engels, Ndebele, Noord-Sotho, Sotho, Swazi, Tsonga, Tswana, Venda, Xhosa en Zoeloe

Zuid-Afrika (5) Nederlands Afrikaans Vreemd/eigenaardig Aardig Drijfzand Sukkelzand Metro Moltrein Kameleon Verkleurmannetjie Giraffe Kameelpeerd Feestje Jol Naakt Kaalgat Computer Rekenaar Versta je mij Verstaan jy my Hoe heet jij Wat is jou naam Ik hou van je Ek het jou lief http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20111212_zuidafrika01

Zuid-Afrika (6) De hoofdsteden van Zuid-Afrika: Pretoria (Tshwane): hier liggen de regeringszetels Bloemfontein: hier bevindt zich de rechterlijke macht Kaapstad: hier staat het parlement In Zuid-Afrika is het een uur later dan in België Er wonen ongeveer 48 810 427 mensen in Zuid-Afrika. Heel wat verschillende culturen door een koloniale geschiedenis 79% van de bevolking is zwart, 10% van de bevolking is blank, 9% van de bevolking is kleurling en 3% Aziaten

Zuid-Afrika (7) Het weer Het is er nu zomer !

Kaapstad (1) Een beetje geschiedenis: Verschillende culturen als gevolg van de koloniale geschiedenis. Eerst verschillende stammen Kaapstad en Kaap de Goede Hoop zijn plaatsen waar zeevaarders aan land gingen om hun voorraad aan te vullen en verder te gaan naar hun bestemmingen in Azië

Kaapstad (2) Een beetje geschiedenis Eerst de Portugezen Dan de Nederlanders Nadien de Fransen En uiteindelijk de Britten Door al deze Europese bezettingen werden de Afrikanen verdrukt Apartheid (hierover zal er later meer over gezien worden)

Zuid-Afrika in de actualiteit Stel de proef op de som. Welke artikels vind je terug als je bij “Google Nieuws “Zuid-Afrika3 intypt? Zuid-Afrika telt 765 verkeersdoden deze maand Al 633 neushoorns gedood in Zuid-Afrika in 2012 Criminaliteit daalt in opgeknapte townships Zuid-Afrika Weinig vooruitgang voor armen Zuid-Afrika http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121219_00407287&word=Zuid-Afrika http://nos.nl/video/453253-weinig-vooruitgang-voor-armen-zuidafrika.html Lady Gaga op safari in Zuid-Afrika Alleen economie Zuid-Afrika slechter dan Griekenland

Mijn school http://www.campsbayhigh.co.za/

Jullie interesses? Wat zouden jullie nog graag willen weten van Zuid-Afrika Kaapstad De leerlingen om de school … Thema’s die zeker aan bod zullen komen Het leven zoals het is… Nelson Mandela en de apartheid Arm versus rijk: de sloppenwijken

Diversiteit Allemaal anders, allemaal gelijk: opwarmer (10 min) Iedereen gaat in een kring op een stoel zitten, behalve één persoon die in het midden gaat zitten op de grond. De spelleider stelt steeds een vraag bijvoorbeeld: “Wie draagt een bril?”, “Wie draagt een gele t-shirt”, “Wie voetbalt er graag?”... Wanneer je een persoon bent die een bril draagt, moet je van plaats veranderen met een andere persoon die een bril draagt. Opgelet de persoon in het midden moet ook een plaats op een stoel proberen te bemachtigen. Zoals we merken, heb je bepaalde gelijkenissen en verschillen met andere mensen http://www.jeugdwerknet.be/spelen/spel/grave-groep Nabespreking: Wat valt op? Zijn er ook gelijkenissen met anderen die je niet had verwacht? Vaak zijn verschillen met anderen duidelijker dan gelijkenissen die we hebben. Probeer dus niet onmiddellijk in vakjes te denken.

Diversiteit (1) Tekenopdracht Neem allemaal een blaadjes papier en een stift. De leerkracht vertelt een verhaal over 3 personen. Jullie moeten deze personen tekenen. Nadien: bespreking wat opvalt bij de tekeningen. Kunnen we spreken van een bepaalde stereotypering? http://www.jeugdwerknet.be/spelen/spel/een-gelijk-aan-een

Diversiteit (2) Etiketten Benodigdheden: 1 klein papiertje per persoon en plakband. Iedereen schrijft op een eigen papiertje een kenmerk. Bijvoorbeeld: sociaal, humeurig, dom, grappig, vriendelijk, onhandig, onverantwoordelijk,.... Opgelet: Zorg dat niemand het ziet!! Plooi het papiertje in 4 en gooi het in een pot vooraan. De leerkracht zorgt dat één papiertje per persoon op het voorhoofd geplat wordt (zonder dat die weet wat het is) Jullie mogen nu samen een poster ontwerpen als groep rond diversiteit. Gedurende de opdracht moet je de persoon waarmee je praat behandelen naar zijn kenmerk op zijn hoofd. Na 15 minuten mogen jullie raden wat er op jullie papiertje stond. http://www.jeugdwerknet.be/spelen/spel/etiketten Nabespreking: Hoe voelde elke deelnemer zich tijdens deze activiteit? - Was het moeilijk mensen te behandelen volgens de etiketten? - Begon iemand zijn eigen etiket ‘uit te proberen’, zoals bijvoorbeeld een persoon met het etiket ‘geestig’ die grappen begon te vertellen of zich zelfbewuster ging gedragen? Of stopte de persoon met het etiket ‘lui’, met anderen te helpen of deel te nemen aan de activiteit? - Wat voor soort etiketten geven we aan mensen in het echte leven? Hoe beïnvloedt dit hen en hoe beïnvloedt dit onze manier van denken over hen? - Worden er in het echte leven etiketten opgeplakt, die in dit spel gebruikt zijn? - Zijn ze gegrond? - ...