Corresponderen met het Zuiden Zuid-Afrika
Mijn naam is… Ik ben Claire Ik studeer op de Hogeschool-Universiteit Brussel Ik doe de lerarenopleiding (wiskunde en economie) en zit in mijn laatste jaar. Ik doe mijn stage in Kaapstad, Zuid-Afrika Mijn blog: http://clairedesmet.skynetblogs.be
Zuid-Afrika (1) Wat weten jullie al over Zuid-Afrika? Wie is er al op reis geweest naar Zuid- Afrika?
Typische beeldvorming in de media Typische beeldvorming in de media. Aan wat denken jullie als jullie het woord Afrika horen: brainstorm. Beeldvorming van Afrika niet helemaal juist, want er zijn ook heel wat blanken, draait niet alleen om arme mensen en uitgemergelde kinderen en safari’s
Zuid-Afrika (2) Zoek op het internet op: Wat zijn de buurlanden van Zuid-Afrika? Wat zijn de officiële talen van Zuid-Afrika? Wat is de hoofdstad/hoofdsteden van Zuid-Afrika? Wat voor weer is het momenteel in Zuid-Afrika? In Kaapstad? … Opdelen in groepjes die elk iets opzoeken op het internet Groepje 1: geografie (buurlanden, hoofdsteden,...) Groepje 2: demografie (hoeveel mensen wonen er in ZA, in Kaapstad? ...) Groepje 3: officiële talen Groepje 4: wat is er allemaal te bezoeken? ...
Zuid-Afrika (3) De betekenis van de kleuren van de vlag: De kleuren hebben geen officiële betekenis Al de verschillende kleuren kunnen duiden op de mix in culturen die in Zuid-Afrika aanwezig is. Toch zijn ze overeen gekomen wat de kleuren van de vlag willen zeggen: De Y-vorm symboliseert een verenigde natie Zwart: voor de oorspronkelijke zwarte bevolking Wit: voor de witte Zuid-Afrikanen Geel: symboliseert de natuurlijke rijkdommen zoals goud Blauw: wijst op de blauwe lucht Groen: stelt het landschap in Zuid-Afrika voor Rood: symboliseert het bloed
Zuid-Afrika (4) De buurlanden van Zuid-Afrika zijn: Namibië Botswana Zimbabwe Mozambique Swaziland Lesotho = een onafhankelijke staat die binnen Zuid-Afrika ligt. Welke talen worden er gesproken? 11 officiële talen Afrikaans, Engels, Ndebele, Noord-Sotho, Sotho, Swazi, Tsonga, Tswana, Venda, Xhosa en Zoeloe
Zuid-Afrika (5) Nederlands Afrikaans Vreemd/eigenaardig Aardig Drijfzand Sukkelzand Metro Moltrein Kameleon Verkleurmannetjie Giraffe Kameelpeerd Feestje Jol Naakt Kaalgat Computer Rekenaar Versta je mij Verstaan jy my Hoe heet jij Wat is jou naam Ik hou van je Ek het jou lief http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20111212_zuidafrika01
Zuid-Afrika (6) De hoofdsteden van Zuid-Afrika: Pretoria (Tshwane): hier liggen de regeringszetels Bloemfontein: hier bevindt zich de rechterlijke macht Kaapstad: hier staat het parlement In Zuid-Afrika is het een uur later dan in België Er wonen ongeveer 48 810 427 mensen in Zuid-Afrika. Heel wat verschillende culturen door een koloniale geschiedenis 79% van de bevolking is zwart, 10% van de bevolking is blank, 9% van de bevolking is kleurling en 3% Aziaten
Zuid-Afrika (7) Het weer Het is er nu zomer !
Kaapstad (1) Een beetje geschiedenis: Verschillende culturen als gevolg van de koloniale geschiedenis. Eerst verschillende stammen Kaapstad en Kaap de Goede Hoop zijn plaatsen waar zeevaarders aan land gingen om hun voorraad aan te vullen en verder te gaan naar hun bestemmingen in Azië
Kaapstad (2) Een beetje geschiedenis Eerst de Portugezen Dan de Nederlanders Nadien de Fransen En uiteindelijk de Britten Door al deze Europese bezettingen werden de Afrikanen verdrukt Apartheid (hierover zal er later meer over gezien worden)
Zuid-Afrika in de actualiteit Stel de proef op de som. Welke artikels vind je terug als je bij “Google Nieuws “Zuid-Afrika3 intypt? Zuid-Afrika telt 765 verkeersdoden deze maand Al 633 neushoorns gedood in Zuid-Afrika in 2012 Criminaliteit daalt in opgeknapte townships Zuid-Afrika Weinig vooruitgang voor armen Zuid-Afrika http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121219_00407287&word=Zuid-Afrika http://nos.nl/video/453253-weinig-vooruitgang-voor-armen-zuidafrika.html Lady Gaga op safari in Zuid-Afrika Alleen economie Zuid-Afrika slechter dan Griekenland
Mijn school http://www.campsbayhigh.co.za/
Jullie interesses? Wat zouden jullie nog graag willen weten van Zuid-Afrika Kaapstad De leerlingen om de school … Thema’s die zeker aan bod zullen komen Het leven zoals het is… Nelson Mandela en de apartheid Arm versus rijk: de sloppenwijken
Diversiteit Allemaal anders, allemaal gelijk: opwarmer (10 min) Iedereen gaat in een kring op een stoel zitten, behalve één persoon die in het midden gaat zitten op de grond. De spelleider stelt steeds een vraag bijvoorbeeld: “Wie draagt een bril?”, “Wie draagt een gele t-shirt”, “Wie voetbalt er graag?”... Wanneer je een persoon bent die een bril draagt, moet je van plaats veranderen met een andere persoon die een bril draagt. Opgelet de persoon in het midden moet ook een plaats op een stoel proberen te bemachtigen. Zoals we merken, heb je bepaalde gelijkenissen en verschillen met andere mensen http://www.jeugdwerknet.be/spelen/spel/grave-groep Nabespreking: Wat valt op? Zijn er ook gelijkenissen met anderen die je niet had verwacht? Vaak zijn verschillen met anderen duidelijker dan gelijkenissen die we hebben. Probeer dus niet onmiddellijk in vakjes te denken.
Diversiteit (1) Tekenopdracht Neem allemaal een blaadjes papier en een stift. De leerkracht vertelt een verhaal over 3 personen. Jullie moeten deze personen tekenen. Nadien: bespreking wat opvalt bij de tekeningen. Kunnen we spreken van een bepaalde stereotypering? http://www.jeugdwerknet.be/spelen/spel/een-gelijk-aan-een
Diversiteit (2) Etiketten Benodigdheden: 1 klein papiertje per persoon en plakband. Iedereen schrijft op een eigen papiertje een kenmerk. Bijvoorbeeld: sociaal, humeurig, dom, grappig, vriendelijk, onhandig, onverantwoordelijk,.... Opgelet: Zorg dat niemand het ziet!! Plooi het papiertje in 4 en gooi het in een pot vooraan. De leerkracht zorgt dat één papiertje per persoon op het voorhoofd geplat wordt (zonder dat die weet wat het is) Jullie mogen nu samen een poster ontwerpen als groep rond diversiteit. Gedurende de opdracht moet je de persoon waarmee je praat behandelen naar zijn kenmerk op zijn hoofd. Na 15 minuten mogen jullie raden wat er op jullie papiertje stond. http://www.jeugdwerknet.be/spelen/spel/etiketten Nabespreking: Hoe voelde elke deelnemer zich tijdens deze activiteit? - Was het moeilijk mensen te behandelen volgens de etiketten? - Begon iemand zijn eigen etiket ‘uit te proberen’, zoals bijvoorbeeld een persoon met het etiket ‘geestig’ die grappen begon te vertellen of zich zelfbewuster ging gedragen? Of stopte de persoon met het etiket ‘lui’, met anderen te helpen of deel te nemen aan de activiteit? - Wat voor soort etiketten geven we aan mensen in het echte leven? Hoe beïnvloedt dit hen en hoe beïnvloedt dit onze manier van denken over hen? - Worden er in het echte leven etiketten opgeplakt, die in dit spel gebruikt zijn? - Zijn ze gegrond? - ...