Evaluatie pilots (inrichtingsfase) Edwin Hoogland en Nora Booij 28 mei 2013 Evaluatie pilots (inrichtingsfase) Ooievaarsnest
Hoe nu verder? Visie centraal Doelstellingen plan Leren van pilots (pluspunten uitbuiten, minpunten oplossen) Voorbereiding op ‘krimp’ en (nog) grotere groepen Rol veranderteam (grotere rol bij voorbereiding en aansturing – vaart erin houden?)
Visie op leren van kinderen 2-daagse Geborgenheid, veiligheid, uitgaan van verschillen en diversiteit, goede leerlingzorg en prestaties op de basisvaardigheden zijn basaal in de visie Talentontwikkeling, samen leren en ondernemend leren zijn onderscheidend en richtinggevend
Visie op team 2-daagse Ook hier diversiteit, respect, geborgenheid en veiligheid basisvoorwaarden voor een groep Inzetten talenten, verantwoordelijkheid delen, samenwerken en afstemmen onderscheidend en richtinggevend.
Brainstorm leeromgeving 2-daagse WO en crea koppelen, ruimtes goed benutten Creativiteit breed zien Techniek opnemen Ontdekdozen Bieb anders inrichten Ruimte boven benutten ICT in speellokaal Muziekkast herinrichten en uitbreiden Schoolplein erbij betrekken Tentoonstellingsruimte inrichten Van twee ruimtes één maken (bijv 2 onderbouwgroepen) Doelgericht, doelen delen en afsluiten Instructiegroepjes op niveau/naar interesse etc Klein beginnen
Brainstorm organisatie 2-daagse Zelfstandigheid als voorwaarde, GIP in ere herstellen Projectmatig omgaan met WO-thema’s Zorgen voor opbouw van ob-bb Periode van 3-5 weken, 1 tot 2x per week Groep 1/2/3 ongeveer 45 minuten per keer Groep 4/5/6 ongeveer 60 minuten per keer Groep 6/7/8 ongeveer 120 minuten per keer Gebruik maken van externen Ook wetenschappelijke thema’s/onderwerpen/opdrachten Start met oriëntatie op onderwerp Werken vanuit doelen Keuzemogelijkheden voor kinderen
Brainstorm inhoud 2-daagse Aan welke talenten heeft de maatschappij behoefte? Natuur/Milieu Techniek Taal Kunst (beeldend, theater, muziek) Filosoferen Daarnaast behoefte aan: Talenten signaleren Cognitieve talenten verder ontwikkelen Viltstiften, flaps, 30 placemats, Viltstiften, 40 placemats, flaps, plakband
Conclusies ‘hoe nu verder’ Snel duidelijkheid over personele zaken is wenselijk! Onderbouw: verbouwing in de zomervakantie, richting duidelijk, daarna onmiddellijk starten met inrichten leeromgeving en afstemming, voor die tijd nadenken over werkwijze, rooster, keuzesysteem etc Groep 4-5-6 vindt thematisch werken motiverend voor kinderen, maar ook erg arbeidsintensief. Ze vragen zich af of dit laatste opweegt tegen de voordelen. Groep 6-7-8 heeft sterke behoefte aan een herbezinning van de organisatie in de ochtend. Hoe sluit je bij de basisvaardigheden zo goed mogelijk aan bij de verschillen tussen leerlingen en hoe organiseer je gezamenlijk zo effectief mogelijk de instructies. Aan de start van komend schooljaar wordt met name met groep 4 tot en met 8 oriënterend gekeken naar organisatievormen voor de cognitieve vakken. Bovendien kijken we hoe en of de pluspunten van het middagprogramma op een minder arbeidsintensieve wijze vorm zouden kunnen krijgen op het Ooievaarsnest.