Concluding observations – Onderwijs (1) Ontwikkelen van een coherente strategie rond inclusief onderwijs Toekennen van de nodige financiële, materiële.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
ORTHOPEDAGOGISCH WERKVELD DOCENT: Lut Theunis
Gaan studeren met een functiebeperking
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Naar evenredige toegankelijkheid Voorrangsregels – 5 juli 2013.
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Ouderavond 2014 Maatschappelijk werk: Aletta Mast
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijs voor personen met een handicap
De (re-)integratie van mensen met een beperking in Vlaanderen E. Samoy.
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
School of Education: Bruggen bouwen en onderhouden.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Geneve 3 oktober  Het VN-comité vindt dat er een alomvattende inspanning moet komen om wetgeving en regelgeving te harmoniseren met het VN- verdrag,
Interfederaal Gelijkekansencentrum
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
binnen Passend Onderwijs
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Persoonsgebonden budget.
Gelijke Rechten voor Ieder Persoon met een handicap
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Kinderen en jongeren in armoede.  Niet Gouvernementele Organisaties  Armoedebestrijdingbeleid  Fundamentele rechten  Beleving kinderen in armoede.
Leer kracht Workshop over competenties van
Veranderingen in ABWZ, veranderingen in onderwijs?
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Van object van zorg naar mensenrechten
Vertaling van eDiv naar gebarentaal
Progressief universalisme
Onderwijs en cultuur Chris bindels – Julie Grunewald – Ella Verloigne
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Wat is de taak van de VDAB ihkv de activeringsopdracht van de OCMW’s?
Leerplanontwikkeling binnen scholen
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Mag ik ook naar school?.
Mag ik ook naar school?.
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Concluding observations – Onderwijs (1) Ontwikkelen van een coherente strategie rond inclusief onderwijs Toekennen van de nodige financiële, materiële en menselijke middelen Voorzien van de nodige ondersteuning: toegankelijke schoolomgeving, redelijke aanpassingen, individuele leerplannen, technologische hulpmiddelen, toegankelijk en aangepast lesmateriaal

Concluding observations – Onderwijs (2) Gebruik van braille en gebarentaal Erover waken dat inclusief onderwijs geïntegreerd wordt in de lerarenopleidingen en in de voorgezette opleidingen

Concluding observations – Werk Maatregelen nemen die de tewerkstelling van personen met een handicap aanmoedigen (zowel overheid als privé) Garanderen van een effectieve bescherming tegen discriminatie Verzekeren van een adequate beroepsopleiding en toegankelijkheid Verzekeren van redelijke aanpassingen