Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Advertisements

Google Earth in de klas Jan Knuivers.
BattleBots The school battle.
<Naam spreker en school/ gemeente
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Aardrijkskunde.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Hoe je lesmateriaal inzet op weg naar de pvb?
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Workshop “Begrijpend kijken”
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Informatievaardigheden
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Beoordelen leermiddelen
Hoe bereid je lessen voor?
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Training digitale didactiek
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Customize!.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Gespreksvaardig-heden
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Praktijkervaring en reflectie
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Activerende teksten.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Programmeren met kinderen
Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
Didactiek Lesformulier.
Leerlab 10: curriculum bewustzijn en werken vanuit leerdoelen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Product van TU Delft, SEC
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Product van TU Delft, SEC
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Workshop Zorg en Technologie
Transcript van de presentatie:

Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal Logo wikiwijs Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal

Programma Inleiding Leerdoelen(en) Terugkijken: wat weten we al Theorie - Kwaliteitscriteria - Checklist - Hoe maak/ herken ik Aan de slag Afsluiting terugkoppelen, samenvatten, resultaten van didactische werkvorm bespreken, conclusies trekken. Is het leerdoel bereikt De les is gericht op docenten die al een introductie op Wikiwijs hebben gehad. Ze weten waar ze lesmateriaal kunnen vinden en hoe ze zelf in Wikiwijs lesmateriaal kunnen maken. Bij Hoe maak/ herken ik gaan we kort in op de leerstijlen van Kolb en Gardner Logo wikiwijs 2

Na deze les : weet u waar goed lesmateriaal uit bestaat. herkent u goed lesmateriaal heeft u zelf materiaal beoordeeld heeft u een handvat om zelf aan de slag te gaan Na afloop van de les weten docenten dat Wikiwijs goede bronnen heeft om zelf met het maken van goede lessen aan de slag te gaan. Logo wikiwijs 3

Weet u nog Kennismaken met Wikiwijs Knoppencursus; Zoeken maken en delen in Wikiwijs Logo wikiwijs 4

Goed lesmateriaal bestaat uit Goede content Goede pedagogisch didactische benadering Goede design en presentatie Meer weten? http://www.wikiwijs.nl/sector/all/results.psml Vorige keer zijn een aantal bruikbare instrumenten die op Wikiwijs te vinden zijn, uitgedeeld: Basisdocument Kwaliteit vinden en maken PO/VO/MBO is het belangrijkse. Een goed instrument vindt u onder snel aan de slag: Selectie uit het Meetinstrument Leermiddelen Kwaliteit (MILK) van het CLU. Laten we er even kort samen naar kijken. Tijd is te kort om ze uitgebreid door te nemen maar misschien kunnen we nog een paar dingen noemen die belangrijk zijn: (Docenten uit de selectie uit de Milk de belangrijkste zaken betreffende content, pedagogisch didactische benadering en design en presentatie laten benoemen. Logo wikiwijs 5

Kent u deze nog? Leerstijlen van Kolb Meervoudige intelligenties van Gardner DUS: Lesmateriaal met verschillende werkvormen Lesvoorbeeld leerstijlen van Kolb: poëzieles over de vijftigers http://maken.wikiwijs.nl/30708/Po_zie_van_de_Vijftigers#sub131310 Meervoudige intelligentie Gardner uitgebreid toegelicht in handleiding bij de ontdekdoos over de stad Leiden: http://leermiddel.digischool.nl/po/leermiddel/1c7a08717d28fd54d7bece91f19ba332 Goed les materiaal sluit aan bij de verschillende leerstijlen. De leerrstijlen van Kolb en de meervoudige intelligenties van Gardner. Deze worden besproken in ‘Hoe maak/herken ik…..”op zich is dat voldoende. Wilt u meer weten dan kunt u de theorie er op naslaan in de voorbeelden., Logo wikiwijs 6

Hoe herkent u goed lesmateriaal? (informatie voor de docent) De volgende punten zijn benoemd: Leerlijnen en kerndoelen Doelgroep Leerdoelen Benodigde tijd Plus uitvoerige beschrijving van de les Wilt u het volgende voorbeeld bekijken http://wikiwijs.samendelen.nl/get/smpid:7556/DS1 Kan niet zo snel een goed voorbeeld vinden maar als we kijken naar de aandachtspunten stel ik voor om vanuit het gezichtspunt van de docent deze les onder de loep te nmenem Logo wikiwijs 7

Hoe herkent u goed lesmateriaal (voor de leerling) De volgende onderdelen zijn aanwezig: Ophalen bestaande kennis Formuleren van de lesdoelen Ordenen van de leerstof Opdrachten Toetsen Bekijkt u nu dezelfde les maar dan uit vanuit de leerling http://wikiwijs.samendelen.nl/get/smpid:7556/DS1 Bedoeling van dia 7 en 8 is dat de docent op twee manieren naar het aangeboden lesmateriaal kijkt. Vanuit de optiek van de docent. En in dia 8 vanuit de optiek van de leerling. Logo wikiwijs 8

Hoe herkent u (grafisch) aantrekkelijk lesmateriaal? Duidelijk lettertype Rustige ondergrond Foto, tekening of filmpje dat de lading van les dekt Beeldmateriaal heeft functie. Alle gebruikte links moeten werken Meer weten? http://www.wikiwijs.nl/sector/all/results.psml) Zie pagina 4 van dit instrument Logo wikiwijs 9

Opdracht: lesmateriaal beoordelen Lees bijgaande twee lessen door. Onderstreep* onderdelen die goed zijn (gebruik lijst van criteria). Schrijf op wat je mist. Tijd: 10 minuten. Daarna plenaire bespreking. http://wikiwijs.samendelen.nl/get/smpid:7567/DS1 http://wikiwijs.samendelen.nl/get/smpid:7572/DS1 U gaat allemaal de les over cyberpesten beoordelen. Gebruik als Checklist Selectie uit het Meet Instrument Leermiddelen Kwaliteit (MILK) En gebruik daarnaast nog: Hoe maak/herken ik om te zien of de opdrachten aansluiten bij de leerstijlen van Kolb en de meervoudige intelligentie van Gardner. Als er tijd over gaat u zelf op zoek naar lesmateriaal voor uw vak en beoordeelt u dit op dezelfde manier als het lesmateriaal dat hier is aangeboden. Logo wikiwijs 10

Terugkijken weet u waar goed lesmateriaal uit bestaat. herkent u goed lesmateriaal heeft u zelf materiaal beoordeeld heeft u een handvat om zelf aan de slag te gaan Doel van de les was: - Is dit leerdoel gehaald, heeft u nu voldoende informatie om zelf aan de slag te gaan? Reacties 11