O Zo! Onderzoeken doe je zo. creatie PowerPoint : Jan Gilté

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
De onderzoeksresultaten Opstellen en presenteren
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
De beste manier om woorden aan te pakken…
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Observeren en rapporteren
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
De tafel van….
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Welkom Een middag powerpoint.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Onderzoek doen een methodische aanpak
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
praktijk project ouderbetrokkenheid
“Ik ben een... behandelaar” MLD (litteken)massage lasertherapie ontharen camouflage acne zwachtelen wondbehandeling oedeemtherapeut screenen multidisciplinair.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Toelichting Masterproef
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Leer de notenamen ALLE NOTEN.
Leer de notenamen G – positie laag.
Leer de notenamen C – positie hoog.
Het forum.
Vul in wat persoonlijke en niet persoonlijke gegevens zijn
Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen? Gebruik dan de.
Leer de notenamen C - positie.
Toelichting Masterproef
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
Leer de notenamen G – positie hoog.
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
De onderzoeksresultaten Opstellen en presenteren
Breuken optellen en aftrekken
Leer de notenamen G – positie laag.
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Transcript van de presentatie:

O Zo! Onderzoeken doe je zo. creatie PowerPoint : Jan Gilté

Onderzoek doen in een notendop

Onderzoek doen: wat? Een onderzoek omvat alle systematische activiteiten gericht op het verzamelen van gegevens die informatie bevatten over een vooraf afgebakend onderwerp met als doel één of meerdere vragen over dat onderwerp te beantwoorden. (Fischer en Julsing)

Onderzoek doen: hoe? Je hebt een vraag die je boeit. Je zoekt het antwoord. Voor dit antwoord heb je informatie nodig. Het zoeken naar die informatie verloopt gefaseerd en weloverwogen. gefaseerd: OVUR weloverwogen: gepaste onderzoeksmethoden

Onderzoek doen: hoe? De gefaseerde en doordachte tocht van vraag naar antwoord (= onderzoeksproces) verloopt niet altijd rechtlijnig. Je botst vaak op allerlei hindernissen en onvoorziene problemen. Onderzoeksresultaten leiden vaak tot nieuwe onderzoeksvragen. Een onderzoeksproces is cyclisch en dynamisch.

analyseren en concluderen rapporteren en presenteren Onderzoeksproces oriënteren richten plannen verzamelen analyseren en concluderen rapporteren en presenteren

Onderzoeksproces in de praktijk onderzoeksdomein vraag antwoord

Wanneer is een onderzoek goed? Een goed onderzoek geeft een goed antwoord. Een goed antwoord kan verantwoord worden. Je onderzoeksresultaat is dus: objectief: je hebt je niet laten beïnvloeden controleerbaar: het is glashelder welke weg je hebt gevolgd herhaalbaar: herhaling geeft hetzelfde resultaat nauwkeurig: ongeveer is niet genoeg generaliseerbaar: je antwoord is zo representatief mogelijk voor het grotere onderzoeksdomein Je werkt dus wetenschappelijk!

Onderzoek doen: heel leerrijk! Je leert heel veel over je onderzoeksonderwerp. Je leert heel veel over wat onderzoeken inhoudt en hoe je een wetenschappelijk onderzoek aanpakt. Je leert heel veel over jezelf als onderzoeker in de dop.