Presentatie bewonersavond 4 februari 2015 1 Platform Overlast Rivierendriesprong.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwingstraject catechese
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Ruimtecreatie/ruimtevraag
NOVEMBER/DECEMBER 2013 Belangrijke informatie over de gevolgen van Wijzigingswet kinderopvang Nulmeting Zoals wij u eerder bericht hebben, is op 1 maart.
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
§ 27.2: De staat van baten en lasten
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Casus kennistafel buisleidingen 30 oktober 2009 Casus deel 1 Probleembeschrijving.
Huren is heerlijk Wat een moderne woningbouwvereniging allemaal kan
H1 Basis Rekenvaardigheden
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
Themabijeenkomst Gevaarlijke stoffen in de bouw Workshop ‘Asbest: een adembenemende stof’ Nieuwegein
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
Aanpak brandveiligheid PGS opslagen
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Geurhinder door veehouderijen Hoge Akkers - Valkenswaard Informatieavond 21 maart 2012 Fred Stouthart.
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Delta/DMH, een onzichtbare betrokkene.
‘De genormeerde capaciteit per regio en de effecten voor zorgaanbieders, gemeenten en woningcorporaties’ Leendert van den Brink Zorginkoper AWBZ.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Agrarisch UVO Noord-Brabant Rob Segers Bureau Handhaving Juridische Zaken en Beleid 6 oktober 2011.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Sportraad 3 december AGENDA n verslag 14/10/2008 n overlijden n ledenbestand n data AV 2009 n aanwezigheid sportraad n sportonderscheidingen n verificatie.
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
Stichting Derde Merwedehaven en Burgerinitiatief hoorzitting 12 oktober 2010 Vanuit de Sliedrechtse burgerij een reactie op de ontwerpvergunning naar de.
Hoorzitting ontwerp-vergunning Derde Merwedehaven Avondvoorzitter Guido Camps.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Rekenen groep 4.
Bibob en huisvesting in Amsterdam
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Algemene Ondernemersvaardigheden
Hervorming langdurige zorg
Bewonersavond De Rivierendriesprong
Bestemmingsplan Abbenes algemene informatie proces bestemmingsplan.
Voor een veilig en leefbaar Rijnmondgebied. DCMR Milieudienst Rijnmond Gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in het.
19.30 Opening door gedeputeerde Marten Wiersma Presentatie over de vergunning en vragen Presentatie toezicht + handhaving en vragen Presentatie.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
Voorontwerp-bestemmingsplan "West III" 1 Voorontwerp-bestemmingsplan “West III” Inspraakavond 12 juli 2007.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Transcript van de presentatie:

Presentatie bewonersavond 4 februari Platform Overlast Rivierendriesprong

Vervuilend bedrijf Ligging op minder dan 50 meter afstand van een woonwijk Krijgt nota bene een vergunning om uit te breiden !! 2 Dossier Rivieren Driesprong

Overlast van De Rivierendriesprong B.V., 30 – 52% verantwoordelijk voor stofemissie 3  Ernstige stof- en roetoverlast 264 duizend kilo stof per jaar, (exclusief in werking zijnde puinbreker, bandbreedte: 30-52%) Vrachtverkeer: ca.700 bewegingen per dag, na vergunningverlening ruim 900 per dag  Ernstige geluidsoverlast Storten van Grind en Puin Zeven van Puin Breken van Puin Vrachtverkeer: ca.700 bewegingen per dag, na vergunningverlening ruim 900 per dag  Mogelijke Asbest-emissie in de openlucht 10 mg/kg asbest in sloopafval wettelijk toegestaan In de praktijk zit er inderdaad ALTIJD asbest in puin, aldus testrapporten 0,0% asbest aangetroffen in monsters van R3S…………. R3S mag zelf monsters nemen! Omgevingsdienst controleert niet op asbest omdat dit niet nodig zou zijn!

Stof-overlast door Rivierendriesprong B.V. Wit washandje na stofafname binnenshuis Woningen gelegen binnen een straal van 300 m; de eerste huizen binnen 50 m 4

Roetuitstoot & geluidsoverlast door Rivierendriesprong B.V. Dagelijks drukke verkeersbewegingenvan en naar het bedrijf Ongeveer 700 vervoersbewegingen per dag over de dijk heen en weer. Na vergunningverlening ca.900 vervoersbewegingen per dag. 5

MOGELIJK ASBEST in SLOOPAFVAL: gevaar asbest in milieu Bouw- en sloopafval  R3S heeft vergunning om ton puin te breken  R3S breekt nu onder een overkapping; na vergunningverlening in de buitenlucht  Uit de vergunning blijkt dat het gebroken puin 10 Mg asbest per kilo MAG bevatten  Uitslag tests altijd 0,0% asbest  Conclusie: rijmt dit met elkaar, m.a.w.:  Uit welk gebroken puin worden dan de monsters genomen?  Controle door Omgevingsdienst op asbest heeft tot op heden niet plaatsgevonden! Bouw- en sloopafval  R3S heeft vergunning om ton puin te breken  R3S breekt nu onder een overkapping; na vergunningverlening in de buitenlucht  Uit de vergunning blijkt dat het gebroken puin 10 Mg asbest per kilo MAG bevatten  Uitslag tests altijd 0,0% asbest  Conclusie: rijmt dit met elkaar, m.a.w.:  Uit welk gebroken puin worden dan de monsters genomen?  Controle door Omgevingsdienst op asbest heeft tot op heden niet plaatsgevonden! 6

Onvakkundige asbestverwijdering en afvoer sloopafval (in het algemeen)  R3S MAG geen asbesthoudend afval aannemen, WANT  R3S MAG geen asbesthoudend afval VERWERKEN  DUS er hoeft hierop geen controle plaats te vinden !! 7 Diverse sloopactiviteiten in Papendrecht hebben bij ons de vraag opgeroepen: Waar blijven bijv. de asbestplaten van de daken? Voorbeeld: Sporthal de Laaght, waarvan het dak in elk geval asbest bevatte.

GEVAAR: Bij aanbod van bijv. gebroken asbestcementplaten, samen met bouwpuin, dan kan dat 'makkelijk en goedkoop' door de shredder / puin breker. Ook al zou de R3S te goeder trouw zijn, dan noch is deze aanname door OZHZ en/of andere instanties levensgevaarlijk te noemen. Als er geen controle is dan wordt de verleiding wel heel groot! Wat staat hierover in het negatieveBibob-advies? 8 Foto: Pieter van den Berg

9 De Wettelijk toegestane emissie van asbest in de OPEN LUCHT is “NUL” DUS: Afwijkingen hiervan zijn wettelijk niet toegestaan. Het bedrijf mag ton puin breken per jaar Toegestaan: max 10 mg asbest per kg te breken puin VANAF 2004 tot afgelopen juli werd bij de R3S in de open lucht gebroken Bouwpuin dat asbest kan bevatten mag van de gemeente sinds december 2014 onder een overkapping gebroken worden Uitgaande van het bovenstaande: Emissie asbest / jaar: 10 duizend kilo op ton puin Het asbest wordt mogelijk meegebroken, -vermalen en/of -geshredderd. De Wettelijk toegestane emissie van asbest in de OPEN LUCHT is “NUL” DUS: Afwijkingen hiervan zijn wettelijk niet toegestaan. Het bedrijf mag ton puin breken per jaar Toegestaan: max 10 mg asbest per kg te breken puin VANAF 2004 tot afgelopen juli werd bij de R3S in de open lucht gebroken Bouwpuin dat asbest kan bevatten mag van de gemeente sinds december 2014 onder een overkapping gebroken worden Uitgaande van het bovenstaande: Emissie asbest / jaar: 10 duizend kilo op ton puin Het asbest wordt mogelijk meegebroken, -vermalen en/of -geshredderd. Asbest-emissie mogelijk jaarlijks: 10 duizend kilo op ton puin

HUIDIGE SITUATIE: Milieucategorie voor het hele terrein is 3.1. Er mag alleen gebroken worden in “Loods A” (= slechts een overkapping) 10 Weerlegging Standpunt College: Algemene toelaatbaarheid van maximaal milieucategorie 3.1 is van toepassing (Geldende bestemmingsplan d.d. 20 september 2007): Artikel 2.20 Wabo biedt mogelijkheid vergunning te weigeren December 2013: College was voornemes om de vergunning te weigeren Najaar 2014: College nam de beslissing om de vergunning toch te verlenen: Waar komt deze 180 graden draai vandaan? Op geen enkele wijze onderbouwd (behalve gepresenteerde claim van bedrijf ad € ,-?) Eerst dient diepgaand onderzoek voor bewoners te worden gedaan naar veiligheids- en gezondheidsrisico’s naar effecten opschaling milieucategorie NB. Er ligt een negatief Bibob advies naar de betrouwbaarheid en integriteit van bedrijf: Het College laat dit evenwel buiten beschouwing! Voornemen College: Verhogen van de milieucategorie van 3.1 naar 4 en later naar 5 Het verlenen van een allesomvattende revisievergunning College stelt volgens de wet niet anders te kunnen

Waarheidsvinding De gemeenteraad nam op 7 november 2013 een motie aan welke het College opriep: “alle noodzakelijke onderzoeken uit te voeren die in het kader van waarheidsvinding nodig zijn”.  Men blijft volhouden dat uitplaatsing v.h. bedrijf onmogelijk is terwijl er nooit onderzoek gedaan is naar de mogelijkheden en de kosten 11

Het College heeft WEL het recht om een vergunning te weigeren  Voor het weigeren van een vergunning kan alleen gebruik gemaakt worden van een negatief Bibob advies als er geen andere gronden tot weigering zijn (bron: Landsadvocaat 7 januari 2015)  Het bedrijf heeft een Bibob onderzoek ondergaan waar een advies is uitgerold. De inhoud daarvan is geheim, behalve voor het College en voor de fracties die de belangen van de omwonenden van R3S niet wensen te behartigen  De overige fracties zijn niet in staat gesteld om hier zelf onderzoek naar in te stellen  Enige optie: vrede hebben met de bagatellisering van de uitkomst door de wethouder  Conclusie: Geen sprake van gelijkwaardig dualistisch overleg ! 12 Instrumenten

Hoe gaat het College om met de veiligheid van de inwoners als het de Rivierendriesprong betreft? 1.Negeren ernstige – en aanhoudende klachten van bewoners 2.Negeren – althans niet willen onderzoeken – van gezondheids- en veiligheidsrisico’s 13

Kosten voor de gemeente i.v.m. dit bedrijf, (periode ) een tussenstand 14 Kosten Milieudienst (OZHZ)€83.000,-- Kosten Stofonderzoek, betaald door provincie Zuid-Holland€17.000,-- Advocaatkosten, (Pels Rijcken, Den Haag)€67.500,-- Gemeentelijke inzet: ambtenaren, excl. bestuurskosten€ ,-- Kosten Bibob advies, gemeente€500,-- Subtotaal kosten Tussenstand € ,--€363,500,-- Bij: Claim bedrijf op gemeente€790,500,-- Totaal kosten + claim door bedrijf€ ,--

Schatting totale kosten vanaf ,2 miljoen euro 15 Schatting totale kosten vanaf 2004 Periode op basis van tussenstand berekening€ ,-- Periode op basis van tussenstand berekening€ ,-- Periode op basis van tussenstand berekening€ ,-- Periode tussenstand€ ,-- Subtotaal van (tien jaar)€ ,-- Bij: tot nu toe bekende claims van het bedrijf€ ,-- Schatting totale kosten vanaf 2004€ ,--

Enkele redenen om de vergunning te weigeren, en in plaats daarvan de mogelijkheid tot uitplaatsing te beschouwen 1)Ernstige milieuvervuiling en overlast, grote hoeveelheden grofstof en fijnstof worden uitgestoten 2)Aanzienlijke toename van vervoersbewegingen over de dijk, van en naar het bedrijf, met alle gevolgen van dien 3)Activiteiten vinden plaats op veel te dichte afstand van woonwijk 4)Asbest-emissie: tot op dag van vandaag niet onderzocht 5)College dient eerst in kaart te brengen wat de veiligheidsrisico’s voor bewoners zijn en de mogelijke juridische consequenties die hieruit richting Gemeente kunnen volgen 6)Kosten lopen onverantwoord hoog op 7)Bedrijf verdient geen credit, hield zich eerder niet aan verbod rechter om puin te breken Het POR roept het College op zijn verantwoordelijkheid te nemen en de opschaling milieucategorie te weigeren. 16

Alternatief  Uitplaatsing naar een geschikte bedrijfslocatie BINNEN de regio (Drechtsteden) waar het bedrijf wél rustig verder kan groeien met behoud van werkgelegenheid goed gecontroleerd, géén asbestverwerking  Waarom dit niet eens serieus onderzoeken? 17

Uitplaatsing toch niet mogelijk? Er dient een duidelijk AKTIEPLAN te komen Met maatregelen voor de KORTE en de LANGE TERMIJN  Op basis van de wensen van bewoners en belanghebbenden door een externe voorzitter begeleid en uitmondend in een beheersplan met inachtneming van alle vergunnings- voorschriften 18