Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Het doen van onderzoek in klas 4
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
SBC blok 3 TDI 2011.
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
V1 stage - Blok 4.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
STAGE Voorlichting april 2013 Instituut CMI - Opleiding CMD.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Mijn Persoonlijke Opleidingsplan Caroline Boom. Indeling opleidingsplan Mijn eigenschappen Leerdoelen Activiteiten Stageplan.
Portfolio en Coaching Welkom en dank voor de uitnodiging
Voortgangsgesprek fase 1
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Informatie-avond MAVO-3. Programma van Toetsing en Afsluiting  bovenbouw  PTA.
VOORLICHTING t.b.v. studenten ILS-HAN Werkplekleren
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Praktijkervaring en reflectie
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Studieloopbaancoaching
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Keuzethema: differentiatie
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Rollen binnen het werkplekleren
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Professionalisering Sociaal Werk
Daphne Keller 30 augustus 2017
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
LIP.
Mijn visie op onderwijs
Welkom bij de Stage-informatieavond
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Daphne Keller 29 augustus 2018
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Welkom bij de Stage-informatieavond
De start van werkplekleren 2a
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2

Planning van deze les Doelstellingen Bespreken opzet van de stage Beoordelingscriteria bekijken Uitleg register praktijkleren Afronding

Doelstellingen De student: Weet hoe de stage georganiseerd is. Weet wat er van hem verwacht wordt (eisen portfolio, uit te voeren taken op de stage, gedragsregels) Weet hoe de stage beoordeeld wordt. Het register praktijk leren gebruiken bij het maken van opdrachten. Een overwogen keuze maken uit het aanbod suggesties uit het register praktijk leren.

Voorwaarde stage Je moet minimaal 50% van alle studiepunten van onderwijsperiode 1 hebben behaald (zonder herkansingen).

Verantwoording stage Leraar worden Vakmanschap Meesterschap, gebaseerd op competenties

Functies van de stage Oriënteren op het beroep Leren les geven Leren reflecteren Zelfbeeld verhelderen (sterke, zwakke punten, wensen, eigenschappen, repertoire)

stageperiode 9 februari tot en met 8 april 2015 Op maandag en woensdag Gehele dag inzetbaar

Opbouw leerlijn Leren en Werken Propedeuse: Oriënteren 2e jaar: Directe instructie en werkvormen (eenvoudig) 3e jaar: Open werkvormen en samenwerking bevorderen voor leerlingen 4e jaar: Schoolorganisatie => samenwerken, omgang collega’s en ouders, visie op leraarschap en onderwijs

Leerwerktaken en leerdoelen Accenten per jaar liggen besloten in de leerwerktaken Leerdoelen oriënterende stage propedeuse Oriënteren Systematisch observeren en onderzoeken Ontwikkelen van je motivatie Opdoen van ervaring Systematisch leren reflecteren Ontwikkelen van je zelfconcept Vergroten van ervaring

Competenties (WET BIO) twee assessments Lio-assessment Startbekwaam

Taken en verantwoordelijkheden Stagebegeleider Stagebureau Begeleider op school (BOS) Vakcoach

Jouw verantwoordelijkheid Organisatie van de stageschool Je past je aan de organisatie aan Je stelt je loyaal op Je houdt rekening met de (on)geschreven regels Je gaat zorgvuldig om met de leer- en hulpmiddelen Ziekte In geval van ziekte neem jij tijdig contact op met de school en de begeleider Gemiste dagen worden ingehaald in onderling overleg Vertrouwelijke informatie en contact onderhouden Je onderhoudt contact met alle begeleiders Je houdt rekening met vertrouwelijke informatie en verwerking ervan in je portfolio

Begeleiding tijdens de stage Verschilt per school Stagebegeleiding bezoekt minimaal 1x een les Stagebegeleiding heeft contact met je vakcoach over de voortgang

Kennismakingsgesprek Voor de start van de stage maak jij een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Dit gesprek vindt plaats in de (her)toetsweek. Hier bespreek jij de volgende zaken: Kennis maken Je plannen Begeleiding tijdens de stage Overhandiging stageplan Ondertekenen en inleveren stagecontract (3x) bij het stagebureau

Beoordeling Eindbeoordeling stage jaar 1 Eindadvies van je vakcoach Kwaliteit!! Eindbeoordeling stage jaar 1 Eindadvies van je vakcoach Advies (vak)coach is voldoende. Beeld van beroep docent, met onderbouwing vanuit stage of OidS ervaringen Verslagen zijn in correct Nederlands geschreven. Leerwerktaken zijn met een voldoende afgerond. Advies BOS is voldoende (bij OidS). Verslag en beoordeling van minimaal 1 lesbezoek door een ander dan de (vak)coach ingeleverd (bij OidS) De kijkwijzer voor de (vak)coach is opgenomen in bijlage 2 (kijkwijzer voor (vak)coach). Verslagen zijn in correct Nederlands geschreven.

Eindbeoordeling stage jaar 1 Bekijk de beoordelingscriteria in Bijlage 1: Advies vakcoach De eindbeoordeling bestaat uit: Eindbeoordelingsdossier Criterium gericht interview

Eindbeoordelingsdossier Het eindbeoordelingsdossier bestaat uit de volgende onderdelen: Per competentie 1-2-3-4-7 een beschrijving van 2 activiteiten waarin je aantoont op minimaal niveau 1 te functioneren a.d.h.v startzinnen : ‘ik kan nu.. Dat blijkt uit.. Ik heb dit voorbeeld gekozen, omdat…’. In totaal levert dit 10 beschrijvingen op. (totaal is max. 10 A4) Advies van de (vak)coach: De (vak)coach onderbouwt zijn /haar advies met voorbeelden.

Leercyclus Leerwerkplan Uitvoering Reflectie POP Portfolio

Leerwerktaak 1:orienteren op beroep verplichte opdrachten: jezelf voorstellen aan een klas jezelf voorstellen aan het team een dag meelopen met een docent een dag meelopen met een klas observeren (on)opvallende leerling huiswerkbegeleiding begeleidingsgesprek observeren

Leerwerktaak 2: assisteren in de klas Verplichte opdrachten: vier lesopeningen vier lesfragmenten drie hele lessen Keuze-opdrachten voor 12 uur

Register praktijkleren http://www.registerpraktijkleren.hr.nl

Afronding Lezen: Handboek voor leraren: lezen H5.2.2. Doen in blok 2: Interview met een docent uit het VO of het MBO. Richtlijnen voor het interview en het verslag staan in de handleiding van stage jaar 1.