Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Leeromgevingen in het beroepsonderwijs
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Innovatiematrix en functionaliteiten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Ervaringen met de invoering van CGO
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Integreren van onderzoek in onderwijs
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Wereldburgerschap en honours
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Wat je zelf vindt, weet je beter
Competentiegericht leren vmbo
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
De lerarenopleider gepositioneerd
Cultuurprofieldoelen;
De kubus van CSPE succesfactoren!
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Grenspraktijken Opleiders en onderzoekers in ontwikkeling Vraagstuk
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Betere verbindingen met onderzoek
Transcript van de presentatie:

Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters

Consortium NRO 2014

Het consortium Onderzoek leeromgevingen voor het realiseren van onderwijsdoelen duurzame ontwikkeling Stoas Vilentum Hogeschool en Leerstoelgroep Educatie- en competentiestudies (ECS) van WUR AOC Clusius College, AOC De Groene Welle AOC Lentiz, 2014 Groenhorst College

Context LvDO Tendens duurzaamheidsonderwijs: leren (geïntegreerd) in authentieke praktijken Tekst Groene Call NRO, 2014 ….het vermogen tot perspectiefwisseling, systeemdenken, ‘anticipatoir denken’ en bijvoorbeeld omgaan met complexiteit en onzekerheid. Huidige Onderwijspraktijk LvDO: - Vooral instrumenteel op (lit) - Cognitieve doelen richt (lit) - Weinig integratie (WURKS) Hybride curricula (lit) Wisselwerking denken en ervaringen opdoen Binnen en buiten de school Integratie van themagebieden Integratie van vak en leren voor duurzame ontwikkeling en Integratie van leeromgevingen, binnen- en buitenschools,

Praktijkgerichte onderzoek Leren voor Duurzame Ontwikkeling Education for Sustainable Development (Sleurs, 2007; Wals, 2007; 2012; Tilbury, 2011) “discourse-practice gap” (Stevensons, 1987; Eilam & Trop, 2011; Van Poeck, 2013). NRO: Onderzoek met scholen doeltreffend onderwijs LvDO Ontwikkeling operationeel kader Evaluatie operationeel kader Hierbij gaan (ontwikkeling van) wetenschappelijk inzicht en (ontwikkeling van) onderwijspraktijk(kennis) hand in hand.

Vraagarticulatie interviews, focusgroepbijeenkomsten en Observaties in de praktijk + wensen en gerealiseerd  n.a.v. WURKS geconcretiseerd tot set van onderzoeksvragen m.b.t.  Beoogde leeropbrengsten,  Leeromgeving  Leeractiviteiten  Competenties van docenten

Samenhang leeromgevingen beoogde leeruitkomsten Duurzaamheidsonderwijs  leeractiviteiten in de buitenschoolse (groene) leeromgeving (Margadant, 1994; 1995; Wals, 2007; Neill, 2008). Verbondenheid met natuur als voorspeller voor milieuvriendelijk gedrag (Mayer & Frantz, 2004). relatie tussen buitenschools onderwijs en leeropbrengsten die bijdragen aan duurzame ontwikkeling Bogner (1998) en Smit e.a. (2006). Geïntegreerde binnenschoolse en buitenschoolse leeromgevingen stellen leerlingen in staat cognitie te verbinden met affectieve aspecten  houding en attitudes zo authentiek mogelijk (Zitter en Hoeve, 2012)

Hoofdvraag: WAT ZIJN KENMERKEN VAN EEN IDEALE HYBRIDE LEEROMGEVING VOOR ‘LEREN VOOR DUURZAME ONTWIKKELING’? Subvragen: i: Welke leeropbrengsten (zouden moeten) worden nagestreefd? ii: Welk type leeractiviteiten dragen bij aan het realiseren van de beoogde leeropbrengsten? iii: Welke hybride leeromgevingen dragen bij aan het realiseren van de beoogde leeropbrengsten? iv: Wat vraagt onderwijs in hybride leeromgevingen aan competenties van docenten en andere opleiders? v: Wat is de samenhang tussen leeropbrengsten en leeractiviteiten, hybride leeromgevingen en competenties van docenten en andere opleiders?

1 Onderzoek met basis vanuit WURKS Verkenning van de context (sensitizing concepts) (Frijters, S. 2013) Review outdoor education Interviews Analyse interviews  analyse criteria Observaties in de praktijk Analyse praktijken 2 NRO 2014 Ontwerpen onderwijs case studies (ontwikkelgroep docenten ) Uitvoering case studies analyse case studies

Theorie Leren voor Duurzame Ontwikkeling: Uitgangspunten Leren voor duurzame ontwikkeling volgens Sleurs (2007): Een regulatief idee Waarde-ontwikkeling Systeemdenken en interdisciplinariteit Handelingsbekwaamheid Actieonderzoek Onder regulatief wordt verstaan: 1) Leidraad 2) Normatief 3) Ordenend 4) Regelend 5) Richtsnoer. Dus niet een concrete (herhaalbare) toetsbare onderwijseenheid o.i.d.

Pedagogisch- didactische kenmerken van Leren voor Duurzame Ontwikkeling (Remmers, 2007, Bron, 2009) slechten “discourse-practice gap” Leerlinggericht Verbonden met het dagelijkse leven en de directe leefomgeving van het kind Toekomstgericht (PPP) Actiegericht Bevordert kritisch denken (PPP) Waardegeoriënteerd (PPP) Ziet complexiteit als een uitdaging Vraagt om participatie