Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Gaten in het net. Onderzoek over het niet-gebruik en de niet-effectiviteit van sociaal-economische rechten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
Frie Gerard. Stereotypes  Materiële bijv. werkloosheid  Affectieve of relationele factoren bijv. echtscheiding  Persoonlijke bijv. psychische problemen.
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
De opgang van het model van de individuele verantwoordelijkheid Ides Nicaise, HIVA / Dept. Ped. Wet. (KU Leuven)
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Vooraf: niet doemdenken!
Leven met een beperking - een nieuwe kijk - K.V.G. – sociaal dienstbetoon September 2012.
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Minisymposium ChristenUnie
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
1 Reactie op “Stedelijke en plattelandsarmoede: Eindrapport POCICO” Dr. Carmen Mathijssen.
Economische systemen en verzorgingsstaten
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
De onderkant van de Belgische pensioenbescherming In welke mate lopen (rust)gepensioneerden een risico op armoede? Hanne Vandermeerschen Pensioencolloquium.
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Onderbescherming en proactief handelen geduid
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
1.
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
DE SPLITSING VAN BELGIE: een bedreiging voor ons recht op gezondheid intal 13 december 2010.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Laaggeschoolden in het Vlaams arbeidsmarktbeleid.
Huursubsidie en sociale huur
SOCIAAL HUREN IN VLAANDEREN Sien Winters. INLEIDING 1994: iedereen heeft recht op behoorlijke huisvesting 1997: recht opgenomen in Vlaamse Wooncode Sociale.
Kinderen kansarm gezin
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Moeilijk bereikbare jongeren & werk De Missing Link?
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Armoede in cijfers Kinderen geboren in een kansarm gezin
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Van normgericht naar effectgericht werken Hoe effectief samenwerken?
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Kinderarmoede bestrijden: een strategische aanpak Ides Nicaise HIVA / PPW (KU Leuven)
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Typen verzorgingsstaten
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Verzorgingsstaat pargf.4
Belasting en de overheid
De rol van lokale besturen bij armoedebestrijding
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
ICKO-Guest UN: UVplcX PW: fjUfQk #overdemuur.
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Groei dossiers/ lokale opleg
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Wonen en armoede Enkele reflecties
Transcript van de presentatie:

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Gaten in het net. Onderzoek over het niet-gebruik en de niet-effectiviteit van sociaal-economische rechten in België Ides Nicaise KU Leuven (HIVA / PPW)

Concept Onder- bescherming Niet- dekking Niet- gebruik

Systeembenadering Modellen van Weisbrod & Kerr zijn ‘psychologisch’ => kijken vooral naar de kant van het individu  ook kijken naar de architectuur van het systeem Niet-gebruik / niet-effectiviteit zijn spiegelbeeld van de maturiteit / generositeit van het sociale systeem – Hoe selectiever en minimaler de rechten => hoe voorwaardelijker en complexer => hoe minder effectief en hoe beperkter het gebruik – Hoe universeler en steviger de rechten => hoe minder risico op uitsluiting / uitval 3

Welvaartsregimes in (West-)Europa Nicaise e.a. 2004: vergelijking onderbescherming in 13 EU-landen Zuid-Europees (familistisch) regime: eerst de familie => zwakke sociale bescherming, lage dekking, lage take-up Angelsaksisch (liberaal) regime: eerst de markt => overheid zorgt voor armsten => lage dekking, lage take-up Continentaal (conservatief / corporatistisch) regime: werk is de eerste bescherming => goede dekking van (arbeidsgebonden) sociale zekerheid, meer problematische residuele stelsels Noord-Europees (sociaal-democratisch) regime: sociale rechten gebaseerd op burgerschap => relatief universeel en toereikend (bv. Finland) 4

Sociale beschermings-pyramide 5 familie residuele overheid arbeidsmarkt burgerschap Onderbescherming / niet-dekking / niet-gebruik

Factoren die risico op onderbescherming / niet-dekking / niet-gebruik beïnvloeden (cumulatief over niveaus heen) Op niveau ‘burgerschap’: – Migratiestatus: intra-EU, niet-EU, asielzoekers, staatslozen, mensen zonder wettelijk verblijf (cf. aanpak leefloon Roma) – Domicilie-problemen: woonwagenbewoners, campingbewoners, thuislozen (cf. problemen referentie-adres thuislozen. Schockaert e.a., SILC-CUT: meerderheid van bevraagde dak- en thuislozen beneden leefloon) Op niveau ‘arbeidsmarkt’: – Laaggeschooldheid, geslacht, zelfstandige arbeid, leeftijd (cf. beperkingen inschakelingsuitkeringen) – Onregelmatige loopbaan / atypisch werk (deeltijds, tijdelijk, interim, stagairs… - cf. automatisering IGO bij gemengde statuten) – Activeringsstatuten: afwijkingen van wettelijke arbeidsbescherming, dwang, sancties (cf. niet-opname leefloon bij geschorsten uit werkloosheid) 6

Factoren die risico op onderbescherming / niet-dekking / niet-gebruik beïnvloeden (cumulatief over niveaus heen) Op niveau ‘residuele overheid’: – Woonplaats: rijke vs arme gemeenten (cf. maatschappelijke hulpverlening) – Extra-legale voorwaarden (cf. afbouw vermogen, sollicitatiegedrag, budgetbeheer, duurbeperkingen…) – Informatiedrempels: lage frequentie, complexiteit (cf. SPI-toeslag) – Relationele en psychologische factoren (cf. SILC-CUT: daklozen: slechte ervaringen = 2 e belangrijkste reden om niet naar nachtopvang te gaan) Op niveau ‘familie’: – Gezinstype: alleenstaanden, eenoudergezinnen (cf. oververtegenwoordiging bij non-takeup) – Atypische gezins- en samenlevingsvormen (cf. problemen gezinsmodulering bij solidair wonen) 7

Over welke sociale rechten gaat het ? In de sociale zekerheid: alle takken maar vooral residuele stelsels – bv. – Leefloon: 65% (Bouckaert & Schokkaert, 2011) – Verhoogde tussenkomst gezondheidszorgen (Steenssens, 2014) In de fiscaliteit: – Verminderingen onroerende voorheffing, milieuheffingen, zorgverzekering, gemeentebelastingen… In publieke / sociale diensten: – Gezondheidszorgen (cf. Armoedebarometer: uitstel noodzakelijke zorgen: 5,5%) – Gezinsbeleid: kinderopvang, alimentatiefonds (cf. Pacolet & Dewispelaere, % non-takeup DAVO-voorschotten alimentatie) – Onderwijs (cf. schooltoelagen) – Sociale tarieven openbaar vervoer, telecom, nutsvoorzieningen – Huisvesting: huurpremies, huurtoelagen, renovatiepremies, nachtopvang thuislozen (Schockaert e.a. 2012: 15%?) 8

Beleidsimplicaties Preventie: hoe universeler de rechten, hoe effectiever de toepassing (progressief universalisme) Humanisering schorsingen (cf. vroeger artikel 80 werkloosheid) Residuele stelsels: – Vereenvoudiging regelgeving – E-government (cf. IGO, schooltoelagen, verhoogde tussenkomst gezondheidszorgen…) – Menselijke investeringen: actieve behoeftendetectie, kwaliteit onthaal, informatieplicht Systematische monitoring 9