Verstedelijking Zuidvleugel Ondernemend innoveren in allianties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Transitie Ouderenzorg
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Identiteitsverankering
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Innoveren voor gezondheid
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Hoe ontstond dit initiatief ?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
Verandering & Weerstand
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Utrecht, 11 juni
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Missie, visie, strategie & jaarplan
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Woningmarktafspraken Stadsregio Rotterdam
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Stand van zaken. Werkgeversaanpak 2 Vanuit 1 loket: Ontzorgen en kwalitatieve dienstverlening aanbieden op diverse gebieden vanuit het concern. Dienstverlening.
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Heeft u het vermogen om met uw vermogen om te kunnen gaan? Jaap Koelewijn Mei/juni 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De VOA en schuldhulpverlening
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Building Alliances Gezond In … Brian Tjemkes 23 juni 2016.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Spelregels Digitale stad
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
The making of: Omgevingsvisie
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Waarderende benadering
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
“De vertaalsector zou verder
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst MIRT-onderzoek Stimuleren stedelijk wonen/verstedelijking Maarten Königs

Verstedelijking Zuidvleugel Ondernemend innoveren in allianties Maarten Königs Holland Branding Group

Iedere echte innovatie begint met verwondering

De nieuwe rol van de overheid Sturingsvraag, er is geen filosofie van sturing en beïnvloeding Mensen nemen zelf in toenemende mate regie op zich Overheid moet en gaat van sturen/bestemmen naar faciliteren Overheid verschijnt als partner naast anderen in allianties Overheid houdt daarnaast wel een speciale publieke positie Aanpak wordt eerder procesmatig dan projectmatig Samen innoveren stelt specifieke afstemmingseisen Procesaanpak kent andere contractering en ‘smartness’ Resultaat is compositie woonmilieus binnen sterke identiteit

De nieuwe rol van de vraag van mensen Diep inzicht in wat mensen willen kan de markt openen Aansluiten op wensen, fascinaties en verantwoordelijkheden Dit bewustzijn wordt in de sector breed gedeeld Begrippen die erbij horen zijn: - Leefstijlen en Woonmilieus - ‘Soul of place’ en ‘genre de vie’ - Waardenonderzoek, identiteit en branding - Integrale gebiedsontwikkeling - Organische aanpak, stap voor stap

Zakelijke SWOT-analyse is basis voor selectie Vraaganalyse is basis voor bepaling van sterke/zwakke gebieden Tegen helderheid is veel weerstand, angst om aan tafel te gaan Naast verlies speelt (begrijpelijk) ook eer, gezichtsverlies en imago Hersenkraker is ontwerp van nieuwe mogelijkheden voor verliezers

Lost in transition…. We zijn de overheid kwijt We zijn de baas kwijt We zijn onze rollen en posities kwijt We zijn veel vermogen kwijt We zijn onze vertrouwde verdiencapaciteit kwijt

Intelligentie is wat je gebruikt als je niet weet wat je moet doen

Picking up the pieces: Allianties Allianties zijn de nieuwe eenheden, in allianties is niemand de baas Allianties maken niet vanzelf regie op regio- of gemeenteniveau Allianties zijn niet integraal en niet direct aan de politiek gebonden

Make up your mind: Willen wij het? Past het doel en de plannen bij ons? Zijn we het er mee eens of zijn we er erg verdeeld over? Wordt het ons opgedrongen? Raakt het een allergie? Zijn er grote zorgen dat het niet goed zal gaan? Bevallen de andere organisaties ons?

Mind your make up: Is te merken dat wij willen? Staat je organisatie zichtbaar open voor samenwerking? Past het gedrag van je organisatie bij allianties? Is je organisatie ingericht op samenwerking? Hoe communiceren jullie over toekomstige alliantie?

Waar lopen allianties vaak op vast?

Waar lopen allianties vaak op vast? Fuzzy front end, veel energie, hoge verwachting, weinig structuur Moeilijk grijpbaar te maken, ongeduld, roep om concreet resultaat Dubbel valideren, in de alliantie en thuis in eigen organisatie Eigen jargon en benadering blijft meest aantrekkelijk, zeker bij stress Belangen en oplossingen komen te snel in spel (lijstjes) Radicalisatie tussen publiek en privaat, tussen techniek en sales

Sterke profielen werken bevrijdend op allianties Sterke profielen ontstaan uit gedegen onderzoek naar wensen Sterke profielen vatten de vraag van mensen samen in sferen Sterke profielen borgen die vraag van mensen bij professionals Sterke profielen zijn getoetst op businessmodel van ontwikkeling Sterke profielen vervangen hiërarchie in allianties 14

Een sterk profiel Is integer: breed diep en waar, geen commerciële pompretoriek Communiceert een sterke en ‘aanstekelijke’ fascinatie Werkt als een kompas en houvast voor samenwerkende partners Heeft transformerende werking op behoeften van klanten Blijft verrassend, ook als je er al langer bekend mee bent Voelt logisch en samenhangend vanaf het eerste moment

17

Rotterdam, stad in beweging, beweging in de stad wereldstad flow direct man made bestuurssouplesse eco density kosmopoliet vrijbaan hands on samen betrokken resource bewust internationaal connected pragmatisch professioneel communicatief concentratie erasmiaans dynamisch koersvast maakbaar consistent biotoop

Profiel Dordrecht soeverein monumentaal eiland zorgzaam betrouwbaar overtuiging is van ons behoudend onaanraakbaar voor naaste zorgen solide zijn sturen op eigen waarden rentmeesterschap waterstad kwaliteit voorzieningen transparant thuishaven noblesse/klasse autonoom respectvolle gemeenschap geworteld

20

Partners in een smart proces Zetten klanten en hun wensen in het centrum Kennen elkaars waarden en belangen Ondersteunen elkaar bij ontwikkeling woningmarkt Wisselen kennis/ervaring uit, gebruiken elkaars intelligentie Maken ruzie over criteria, niet over oplossingen Hebben elkaars 06-nummer en tutoyeren zonder das Houden elkaar scherp en bij de les, radicaliseren weinig Monitoren goed, zijn volstrekt open ook in tegenvallers Poolen staf, informatie en middelen waar nodig en nuttig Ondersteunen elkaars dubbel ambassadeurschap Delen dilemma’s en werken aan doorbreken daarvan Zijn open over belangentegenstellingen Kunnen zaken doen: onderhandelen, besluiten en gaan! Hebben een lage tolerantie voor niet doen Zijn hoffelijk en attent op elkaars eer en waardigheid