De cultuur van MBO College Zuid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Kwaliteit en onderwijstijd
Identiteitsverankering
Onze kernwaarden.
Door goede gesprekken groeien
De ontwikkeling van de 7 competenties
Netwerkschool Helicon Opleidingen
Introductiebijeenkomst
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Werken naar onderwijsbehoeften
Innovatieve facilitaire dienstverlening
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
CVI-Managementconferentie IJzersterk 2013
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Ouderbetrokkenheid op het MBO
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Voorlichting Kellebeek College
Tevreden studenten. Hoge waardering
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
moderniseren van het curriculum.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Workshop ‘visieversneller’
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Regels kun je omzeilen, principes niet.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Praktijkervaring en reflectie

Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Hoe pedagogisch handelen?
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Resultaatgericht Samenwerken
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Begeleiding bij Werkplekleren
Teambarometer.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Persoonlijk Leiderschap
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Werken met plezier en goed presteren
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Ontwikkeling, wij als EBS
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

De cultuur van MBO College Zuid

De kernwaarden van het ROCvA Aandacht Ambitie Betrouwbaar Daadkracht Prettig Refereren aan studiedag 7 februari met Marc van Eck. MBO College Zuid is onderdeel van flowamsterdam. De pay-off van flowamsterdam is ontmoet, ontdek, ontwikkel. In onze communicatie naar buiten zullen we dat in gezamenlijkheid met de plint ook uitdragen. MBO College Zuid profileert zich met het flowconcept.

Kernwaarden MBO College Zuid Aandacht We hebben aandacht voor elkaar, onze studenten en onze relaties in werkveld en onderwijs Ambitie We stemmen af op het werkveld en gaan op zoek naar relevante relaties die het onderwijs versterken en aantrekkelijker maken. We kijken over de landsgrenzen heen. We gaan competitie en wedijver niet uit de weg, we halen het beste uit onze studenten en belonen dat. De beroepspraktijk is zichtbaar in de school. Ondernemerschap en innovatie zijn onderdeel van het onderwijsprogramma. MBO College Zuid heeft er invulling aan gegeven.

Kernwaarden MBO College Zuid Betrouwbaar Ons onderwijsprogramma en de (studie)begeleiding zijn erop gericht de student optimale garantie te bieden voor een succesvolle carrière in het door hem/haar gekozen beroep of opleiding

Kernwaarden Daadkracht Prettig In MBO College Zuid zijn we helder over de koers die we voorstaan, houden we ons aan de afgesproken kaders en checken we of we doen wat we zeggen. We staan voor kwaliteit, nemen kritiek serieus, durven grenzen op te zoeken en zijn bereid op basis van argumentatie de koers bij te stellen of aan te passen. Prettig Het is leuk om in MBO College Zuid te zijn, Studenten en medewerkers voelen zich welkom, veilig en geborgen, zijn er thuis. Binnen MBO College Zuid ontmoeten we elkaar graag, formeel en informeel.

Kernwaarden zijn zichtbaar in Kernwaarden moet je zien, voelen, proeven, ervaren, beleven. Kernwaarden zitten in de genen van management, staf, docenten, ondersteuners en studenten Kernwaarden zijn zichtbaar in Gedrag en handelen Kernwaarden worden concreet in Managementcontract Jaarplan MBO College Teamplan Kernwaarden zijn ook zichtbaar in facilitaire zaken, hospitality, catering, servicebalie etc. Gastvrije en gezonde school.

Gedrag en handelen Voorbeelden: We zijn benaderbaar en toegankelijk. Staan open voor elkaar, tonen belangstelling en geven anderen ruimte We geven elkaar complimenten maar spreken elkaar ook aan op gedrag We geven het goede voorbeeld De lessen beginnen op tijd de praktijk is zichtbaar in de school De student is onze klant De studiewijzer is leesbaar Klachten worden gehoord en snel opgepakt Dit zijn voorbeelden van gedrag en handelen opgehaald uit diverse bijeenkomsten en overleggen. Ook met studenten. Hier komt nog een vervolg op.

Gedrag en handelen Voorbeelden We zijn loyaal We waarderen initiatief Komen afspraken na Cultuur in beroepspraktijk = cultuur in de lessen we dragen bij aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit We staan open voor kritiek, durven feedback te vragen ook aan studenten. We zijn eerlijk in onze voorlichting en komen beloftes na We leggen de lat hoog, ambitie, competitie, discipline dragen we uit in het onderwijs We zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het werkveld

Gedrag en handelen Voorbeelden: We onderhouden actief relaties met het werkveld We vieren onze successen samen Intake en aannamebeleid doen recht aan de student en aan de kwaliteitseisen van de opleiding We houden van ja en, in plaats van ja maar Passie is een belangrijke drijfveer We durven over de grenzen van onze eigen opleiding te kijken We gaan op zoek naar samenwerkingsvormen met andere opleidingen. We zijn niet bang voor nieuwe initiatieven, houden van innovatie MBO College Zuid is onze school en daar zijn we trots op

Een samenvatting voor de studenten We houden het in en om de school netjes en schoon We spreken elkaar aan op gedrag We zorgen samen voor een veilig en prettig schoolklimaat We halen het beste uit ons zelf We zijn trots op onze school Voor de studenten hebben we geprobeerd onze kernwaarden en dat wat we voor staan samen te vatten in 5 punten. Die uiteraard ook voor de medewerkers gelden.

In teamplan en jaarplan Door invullen van 4 P’s Positioneren Profileren Presteren Professionaliseren

MBO College Zuid Positioneren Professionaliseren Staat voor kwalitatief goed onderwijs, dat voldoet aan de normen van de inspectie en dat door regelmatig te houden tevredenheidsonderzoeken getoetst wordt door studenten, docenten en werkveld. MBO College Zuid levert studenten af die optimaal zijn voorbereid op werk of een vervolgstudie. Professionaliseren Binnen het HR beleid van MBO College Zuid heeft professionalisering niet alleen tot doel vakkennis en vaardigheden van medewerkers te vergroten en te verbeteren, maar ook de eigen ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Daarnaast is er aandacht voor een gezonde balans tussen prive en werk. De 4 p’s zie je terug in de concrete doelen als het gaat om: toezichtkader inspectie en prestatiebox (onderwijsrendement, tevredenheid en bedrijfsvoering = financiën, ziekteverzuim etc). Er zijn doelen per MBO College en elke team formuleert eigen afgeleide doelen en acties om ze te halen.

MBO College Zuid Profileren Presteren MBO College Zuid profileert zich met het concept flowamsterdam. Beroepspraktijk en onderwijs zijn met elkaar verweven. We gaan allianties aan met onze buren en het werkveld en volgen de ontwikkelingen in de maatschappij en in het vakgebied op de voet. We stellen onze studenten en hun leerloopbaan centraal. We zijn niet bang voor vernieuwing en het samen met het werkveld uitproberen van nieuwe vormen van onderwijs. Presteren Streeft voortdurend naar verbetering van onderwijskwaliteit en rendement. De begroting is op orde en de exploitatie sluitend. Teams zijn integraal verantwoordelijk voor zowel het succes van de studenten als de eigen bedrijfsvoering. Elke medewerker is zich bewust van zijn/haar eigen bijdrage en verantwoordelijkheid Niet functioneren of onderpresteren wordt besproken en aangepakt. Het succes van MBO College Zuid is een zaak van iedereen D

Missie van jullie team Wat wordt de slogan, het motto van jullie team het komend schooljaar (2012-2013) Verwoord dat in maximaal 3 zinnen. Welk beeld past daar bij?

En wat doen jullie de vragen: Wie zijn jouw klanten Wat is jouw individuele bijdrage Wat is jullie bijdrage als ondersteunende dienst Hoe kunnen we samenwerken Hoe leg je vast wat je afspreekt Hoe controleer je of je nog doet wat je hebt gezegd

Hoe verder? Levend houden kernwaarden Hoe en waar agenderen Plan van aanpak, wie denkt mee Benadering verschillende doelgroepen