OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
HAVISTEN COMPETENT
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
4. uitvoeren, monitoren en testen
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Reflectie.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze doelen en visie in beeld
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Toekomstgericht onderwijs
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Anders kijken, anders doen
Wat is coöperatief leren?
de docent als didactische coach
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
OGI Een datamuur in de klas.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?! Juliette Vermaas Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?

Opbrengsten gebruiken om: Reflectie op gang te brengen over onze manier van werken Verstandige beslissingen te nemen op basis van feiten Binnen de school elkaars prestaties te bespreken Landelijk elkaars prestaties te kunnen vergelijken De inspectie tevreden te houden Bewerking van Rob Mioch

Ervaringen op andere scholen Iedereen heeft hier zijn eigen didactiek. Dat is goed, want anders is er teveel eenheid, maar daardoor hebben we ook geen gezamenlijke afspraken over doelen en toetsen. Het bespreken van de examenresultaten en de Wolf-analyse gebeurt in de bovenbouw. De onderbouw-docenten zijn daar niet bij betrokken. Heel veel overleg gebeurt informeel. Dat is de kracht, maar ook meteen een valkuil. Daardoor bestaat het gevaar dat wat we bespreken niet wordt vastgelegd en niet leidt tot aanpassingen. Elkaar aanspreken op onze resultaten zien we soms nog als iets negatiefs, terwijl je dat juist kan gebruiken om jezelf te verbeteren.

Drie vragen: Wat is jouw effect op de leerlingen, wat zijn jouw opbrengsten? Ben je daar tevreden over? Hoe kan je je opbrengsten gebruiken om jouw effect op de leerlingen te vergroten? Door het leren zichtbaar te maken! = OGW

Mijn visie op OGW OGW = je opbrengsten gebruiken om gericht te werken aan de verbetering van je onderwijs. Hoe? Door samen doelen te stellen: wat willen we bereiken? Door te kijken of je die doelen realiseert en waar je moet bijsturen. Door samen te praten en te leren over je vak. Dus: Alleen opbrengsten in kaart brengen is niet genoeg, het gaat er om wat je er samen mee doet!

OGW = Cyclische aanpak Docenten/secties buigen zich regelmatig over de vraag wat de resultaten zeggen over de leerlingen en over het onderwijs en gebruiken de conclusies om hun aanpak gericht te verbeteren.  

Hoe? Door samen: Visie te hebben op leren en onderwijs waarin hoge verwachtingen van docenten en leerlingen centraal staan Visie te vertalen in heldere en meetbare (leer)doelen Onderwijs in te richten: keuze voor methode, onderwijsmaterialen, instructiemethode, opdrachten e.d. Te sturen op het realiseren van de gewenste doelen Vorderingen (zowel harde resultaten als zachte vaardigheden) te meten Vorderingen te analyseren: in hoeverre zijn doelen/normen bereikt, hoe is dat per klas/leerjaar/vak/docent en in vergelijking met vorig jaar? Resultaten te verklaren: waar ligt het aan? Resultaten te bespreken door feedback te geven en te krijgen Activiteiten/werkwijze bij te stellen.

y 9 stappen die op alle drie de niveaus in de school (locatieleiding, teamleiding, docenten) van belang zijn en samen leiden tot stap 10: een opbrengstgerichte school! Gaat om het systematisch inbedden van deze stappen in de organisatie NB: ontwikkeling Meetlat!!

Opdracht 1: De OGW-cyclus Welke fase van de cyclus is in jouw sectie op orde? Noteer hier een + of ++ Welke fase van de cyclus vraagt extra aandacht? Noteer hier een – of ± -> instrument 3

OGW Onderzoek (Hattie/Marzano) laat zien dat: Samen voorbereiden Duidelijke en uitdagende doelen stellen, Analyseren en Differentiëren, en Structureel feedback geven … …het meest bijdragen aan leerwinst & welzijn van leerlingen: Les sluit beter aan bij leerontwikkeling. Leerling wordt uitgedaagd. Leerling merkt dat hij vooruit gaat. Er ontstaan doorlopende leerlijnen.   OGW

1. Samenwerken aan voorbereiding Samen plannen, leren en evalueren is essentieel voor onderwijsontwikkeling: leidt tot positief verschil in de leerprestaties van leerlingen. Het eens zijn over de gewenste resultaten (dezelfde interpretatie van het onderwijsprogramma). Veel met elkaar praten: wat zijn leerdoelen en succescriteria, wat is waardevolle lesstof, welke vorderingen zien we/verwachten we. Samen effecten en opbrengsten beoordelen en bijstellen. -> instrumenten 7, 8 en 13   Wat wil ik deze periode met deze klas bereiken? Hoe ga ik dat realiseren/hoe ga ik ze motiveren? Wanneer ben ik tevreden? Leerlingen die werken vanuit uitdagende doelen en duidelijke succescriteria bereiken betere resultaten Wat verwachten de leerlingen van jou en van het onderwijs? Kunnen opstellen maandbudget voor een huishouden Kunnen toepassen van verschillende Engelse werkwoordstijlen. Vergroten woordenschat Hoe? Eind van les schrijfen leerlingen 5 moeilijke woorden met omschrijving in hun schrift en deze woorden herhalen we aan begin van volgende les Tevreden? Als leerlingen tussen cito 1 en cito 2 wat betreft woordenschat verbetering van 10% laten zien

2. Duidelijke en uitdagende doelen Doelgericht leren: wat moet er in de lessen geleerd worden (leerdoelen) en hoe weten we of de gestelde doelen behaald zijn (succescriteria). Doelen zijn voldoende uitdagend, net boven/op het niveau. Betekent inzicht in beginniveau van iedere leerling (zowel resultaten als hun manier en niveau van werken/denken). Hoge verwachtingen & betrokkenheid van leraar en leerling. Betekent delen met de leerlingen van leerdoelen en succescriteria. Wat wil ik deze periode met deze klas bereiken? Hoe ga ik dat realiseren/hoe ga ik ze motiveren? Wanneer ben ik tevreden? Leerlingen die werken vanuit uitdagende doelen en duidelijke succescriteria bereiken betere resultaten Wat verwachten de leerlingen van jou en van het onderwijs? Kunnen opstellen maandbudget voor een huishouden Kunnen toepassen van verschillende Engelse werkwoordstijlen. Vergroten woordenschat Hoe? Eind van les schrijfen leerlingen 5 moeilijke woorden met omschrijving in hun schrift en deze woorden herhalen we aan begin van volgende les Tevreden? Als leerlingen tussen cito 1 en cito 2 wat betreft woordenschat verbetering van 10% laten zien

Checklist voor de leraar Waar staan mijn leerlingen nu? Waar stonden ze 1-2 maanden geleden? Waar moeten ze over 1-2 maanden zijn? Hoe ga ik dat aanpakken? Hoe ga ik het effect meten? Welk effect merk ik van mijn handelen? Wat vind ik van dat effect, ben ik tevreden? En wat vindt de leerling ervan? Welke conclusies verbind ik hieraan? Hoe vertaal ik die conclusies naar concreet handelen? -> instrumenten 9 en 12   Wat wil ik deze periode met deze klas bereiken? Hoe ga ik dat realiseren/hoe ga ik ze motiveren? Wanneer ben ik tevreden? Leerlingen die werken vanuit uitdagende doelen en duidelijke succescriteria bereiken betere resultaten Wat verwachten de leerlingen van jou en van het onderwijs? Kunnen opstellen maandbudget voor een huishouden Kunnen toepassen van verschillende Engelse werkwoordstijlen. Vergroten woordenschat Hoe? Eind van les schrijfen leerlingen 5 moeilijke woorden met omschrijving in hun schrift en deze woorden herhalen we aan begin van volgende les Tevreden? Als leerlingen tussen cito 1 en cito 2 wat betreft woordenschat verbetering van 10% laten zien

3. Analyseren en Differentiëren Op basis van de analyse de klas zo structureren, dat elke leerling op zijn niveau kan werken om de maximale kans te hebben de succescriteria te behalen. Activerend leren: leren is een sociale activiteit en vraagt om actieve bemoeienis van de leerling: dialoog, vragen stellen, leren van elkaar (uitwisseling, discussies). Adaptief onderwijs: differentiatie relateren aan verschillen in tempo. Vraagt om flexibiliteit in aanbod ipv routines. -> instrumenten 10 en 11

Voorbeeld klassenplan HELE KLAS Bijv. klassenplattegrond, afspraken rond zelfstandig werken, etc. DIFFERENTIATIE   LEESVAARDIGHEID Onder niveau: Boven niveau: WOORDENSCHAT REKENEN/WISKUNDE EIGEN VAK HANDELINGSPLANNEN: Weergave van individuele speerpunten. Wim: Graag bij Wim na de overgang van de Uitlegfase naar de Zelfstandig-Werk-fase checken of hij weet wat hij nu moet gaan doen. Zo nodig de opdracht kort en krachtig herhalen volgens een gestructureerd stappenplan. Klaas: Graag bij Klaas checken of hij zijn huiswerk heeft gemaakt.

4. Structurele feedback Eén van de krachtigste invloeden op prestaties, maar ook de meest variabele. Dus goed gebruiken! Om feedback effectief te laten zijn, moet je precies weten waar de leerlingen staan en waar ze horen te zijn. Feedback moet gericht, specifiek en helder zijn! Let dus op of en hoe leerlingen de feedback ontvangen! Wees je bewust van de verschillende vormen van feedback: op inhoud, op proces, op persoon. Houd positieve waardering en feedback over leren van elkaar gescheiden! Gezamenlijk formuleren van waarden die school belangrijk vindt voor veilig leerklimaat. Vervolgens gedrag dat hier bij hoort positief waarderen.

Feedback gericht op verkleinen kloof tussen bestaande kennis en gewenste resultaat -> instrument 12 Feed up: Waar ga ik naartoe? Feed back: Waar sta ik nu? Feed forward: Hoe gaan we nu verder? Gezamenlijk formuleren van waarden die school belangrijk vindt voor veilig leerklimaat. Vervolgens gedrag dat hier bij hoort positief waarderen.

OGW = Cultuur van verbeteren Bewust van invloed op leerling: nadruk op leren Hoge/uitdagende doelen en verwachtingen Structurele analyse en evaluatie van resultaten/impact Samen voorbereiden, evalueren en leren Dit vraagt om: Analyse & interpretatie Openheid & Vertrouwen Reflectie & Feedback   Geen toets- en afrekencultuur, maar open bespreek- en aanspreek cultuur, leerwinst centraal!!

Welkom op het Nietsche-Lyceum

Start januari 2014

Opdracht 2: Kernwaarden OGW Welke drie kernwaarden zijn voor jou het meest van belang? (instrument 4) Wat gaat al goed/wat niet?