Het schoolondersteuningsprofiel Q3 Petra Heegsma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Passend onderwijs en schoolondersteuningsprofielen Jos van der Pluijm
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Uitganspunten passend onderwijs
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
STAPPENPLAN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Medezeggenschap binnen Samenwerkingsverband passend onderwijs Delft, 25 maart 2013 Jeroen Peters.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Passend Onderwijs in onze deelregio. Programma 7 oktober uur – uurInloop koffie/thee uur – uurOpening uur – uurInformatie.
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Bijeenkomst Directies en Intern Begeleiders 2 december 2014.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Het schoolondersteuningsprofiel Q3 Petra Heegsma heegsma@henh.org www.hetschoolondersteuningsprofiel.nl

Inhoud presentatie Korte terugblik op 1e ronde SOP. Actualiseren van het schoolondersteuningsprofiel Opfrissen ; het instrument op hoofdlijnen Aanpak en tijdpad najaar 2014 Opbrengsten: - Rapport en ontwikkelagenda - Dashboard voor het swv en schoolbestuur

1 Korte terugblik : De kern van een SOP Een beschrijving van de voorzieningen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het bevoegd gezag stelt ten minste eenmaal in de 4 jaar een SOP vast. De medezeggenschapsraad heeft adviesrecht. Het SOP wordt betrokken bij het ondersteuningsplan van het swv. In de schoolgids wordt informatie gegeven over de extra ondersteuning op de school.

Wat staat in een SOP (referentiekader) Basisondersteuning Extra ondersteuning Preventieve en lichte curatieve interventies (bv dyslexie) Ondersteuningsstructuur Planmatig/opbrengstgericht en handelingsgericht werken Basiskwaliteit (indicatoren inspectie, leerlingresultaten) Deskundigheid van binnen en van buiten de school Voorzieningen (materialen, methodieken, specifieke groepen) Aandacht en tijd (meer handen in de klas, inzet expertise) Gebouw en ruimtelijke voorzieningen Samenwerking met partners

Korte terugblik op het traject van swv Kampen Startbijeenkomst december 2012 Plenaire terugkoppeling alle scholen 2013 Analyses gedaan op alle niveaus Ontwikkelagenda opgesteld.

Deskundigheid

PDCA CYCLUS

2 Actualiseren SOP Wens van aantal scholen na 1e afname; verschillende interpretaties Passend onderwijs vanaf 1 augustus 2014 een feit. Een effectieve manier om de eigen kwaliteit en beschikbare expertises in beeld te brengen swv : dekkendheid van het swv professionalisering besturen : zorgplicht bovenschoolse vraagstukken scholen : schoolontwikkeling ouders : grenzen van de school

De kern van passend onderwijs zorgplicht schoolbesturen dekkendheid swv

3 Waarom met het Q3-instrument Kenmerken Onderdelen Eenvoudig Inventariserende en strategische functie Op basis van ijkpunten PO-Raad en inspectietoezicht Digitaal op school-, bestuurs- en swv-niveau Algemene gegevens en kengetallen Basisondersteuning Deskundigheid Voorzieningen Ketenpartners

Algemene schoolgegevens en typering Algemene schoolgegevens: brin-nummer, naam, locatie, soort onderwijs Typering: korte typering van de school

Basisondersteuning Domeinen: Onderwijs (pedagogisch klimaat, afstemming, planmatig werken, e.d.) Ondersteuning (preventieve en licht curatieve interventies, ontwikkelingsperspectieven, e.d.) Beleid (beleid leerlingenzorg, evaluatie leerlingenzorg, e.d.) Organisatie (organisatie van de zorg, ondersteuningsteam) Resultaten

Ondersteuningsdeskundigheid intern en extern Orthopedagogische deskundigheid Schoolmaatschappelijk werk Remedial teaching Dyslexie en taal-/spraakspecialist Dyscalculie en Reken-/wiskundespecialist Faalangstreductie Sociale vaardigheden (SOVA-training) Opvoedings- en gedragsproblemen ADHD, Autisme (PDD, PDD-NOS, Asperger, ASS), Hoogbegaafdheid etc

Ondersteuningsvoorzieningen Autiklas Hoogbegaafdengroep Time outgroep Observatiegroep Crisisopvang Huiswerkklas etc

Voorzieningen in fysieke omgeving Gebouw en ruimtes rolstoelvriendelijk Invalidetoilet Voorzieningen voor dove/slechthorende leerlingen Voorzieningen voor visueel gehandicapte leerlingen Time out ruimte etc

Samenwerkende ketenpartners Afdeling leerplicht gemeente CJG gemeente Politie Wijkorganisaties SO-Scholen cluster 1 en 2 etc

Samenwerkende ketenpartners Afdeling leerplicht gemeente CJG gemeente Politie Wijkorganisaties SO-Scholen cluster 1 en 2 etc

Kengetallen Duo-gegevens Schoolgegevens Leerlingenaantal Leerlingengewicht Verwijspercentage so (clusters 3-4) Dyslexieverklaringen Aanmeldingen PCL/RVC Aanmeldingen ZAT Leerlingen op wachtlijst so Indicaties autisme en Indicaties hoogbegaafdheid

4 Aanpak najaar 2014 Scholen ontvangen instrument (papier en digitaal) Directeur/IB-er bereiden een voorstel voor het profiel voor en bespreken dit met het team. Inspectierapporten Managementrapportages Gegevens uit kwaliteitszorg en zelfevaluaties. School bespreekt het concept met critical friend op 26 en 27 november (Cor Hoffmans, Jos van der Pluijm, Petra Heegsma) Vaststellen in team

Gesprek met critical friend Doel : systematisch toetsen van de betrouwbaarheid. in hoeverre beoordelingen van de basisondersteuning aantoonbaar realistisch zijn. Aantoonbaar betekent: laat zien, pas toe, leg uit, geef een voorbeeld In hoeverre beoordelingen van de kwaliteit van de extra ondersteuning scherp zijn Welke ontwikkelingen de school op gaat pakken ter verbetering en/of borging van de kwaliteit.

Werkwijze (praktisch) Coördinator verstrekt link website en inlogcode Vragen of problemen naar contactpersoon Schoolleider en ib-er vullen samen het profiel in en draaien het profiel uit (knop ‘afdrukvoorbeeld’) Uitloggen gaat via de knop ‘alleen opslaan’ Het definitieve onderwijsprofiel wordt opgeslagen en verstuurd via de knop ‘opslaan en verzenden.

Tijdpad 20 oktober : inlogcode en toelichting (via coördinator) 27 en 27 november : gesprek critical friend T/m 5 december : profiel digitaal invullen en terugsturen 12 december : terugkoppeling profiel swv en schoolrapporten Januari 2015 : ontwikkelagenda

5 Opbrengsten Rapport per school Dashboard per swv en per bestuur

Analyse en ontwikkelagenda Drie thema’s: Basisondersteuning Ondersteuningsdeskundigheid Ondersteuningsvoorzieningen Ingaan op drie vragen: Wat zien we (beeldvorming) Wat vinden we (oordeelsvorming) Wat gaan we doen (beleidsvorming)