VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk
Onderwijsbeleidsplan
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Integraal onderwijs met ict
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Onderwijskundig ontwerpen
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Begeleiding startende leraren
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Taal en rekenen Joke van Balen.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Wie komt er door die poort?
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
moderniseren van het curriculum.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
De lerarenopleider gepositioneerd
Beleidsinformatie Jeugd
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Startsessie ICT designteam Kunst en cultuur
Werken met de Stercollecties
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens,
Lerende gemeenschap Mechanica-Elektriciteit
Welkom op de 2de VELOV-conferentie Hasselt, 26 februari 2015
Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
Virtual Reality in het onderwijs: een realiteit !
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen

Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Transcript van de presentatie:

Naar een MOOC ICT-competenties voor lerarenopleiders en student-leraren VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle (2013-2015) Projectteam: Yves Blieck, Lieven Vananderoye, Anne-Catherine Quetin, Jochen Didden & Wouter Hustinx

Probleemstelling project Maatschappelijke evolutie: nood aan 21st century skills o.a. ICT-geletterd, mediawijs ICT-evoluties gaan razendsnel Behoefte aan een meer eigentijds onderwijs Integratie van soft- en hardware, blended learning, ELO’s Curricula Behoefte aan meer eigentijdse vormen van LLL voor lerarenopleiders

Probleemstelling project Maar…. Weinig zicht op het belang van ICT-competenties in de opleidingsvisie Weinig zicht op de plaats van ICT-competenties in de curricula Wat met de ICT-competenties van lerarenopleiders? Dus... Nood aan analyse van de diverse beginsituaties van lerarenopleidingen Onderzoek naar ondersteuningsbehoeften van lerarenopleidingen op vlak van ICT-competenties Voorzien in deze ondersteuningsbehoeften

Doelstelling 1 Ontwikkelen van een interpretatiekader om lerarenopleidingen te kunnen waarnemen en analyseren op vlak van hun ontwikkelingsniveau en aanpak inzake ICT-competenties. Acties: Literatuurstudie Verkennen van andere ICT-projecten Intervisie Resultaat: Interpretatiekader

Doelstelling 2 Het waarnemen en interpreteren van ontwikkelingsniveau en aanpak inzake ICT-competenties in de lerarenopleidingen van Novelle, op basis van het interpretatiekader (ds1). Doelstelling 3 Ontwikkelen van inzichten en uitwisselen van expertise inzake praktijken met betrekking tot het werken aan ICT-competenties in de lerarenopleiding (ds1 & ds2). Acties: Hospitatieronde mei 2014 – september 2014 Bij 8 lerarenopleidingen van Novelle (3 GLO’s en 5 SLO’s) Semi-gestructureerd interview a.d.h.v. interviewleidraad o.b.v. interpretatiekader Resultaat: Verslag per lerarenopleiding Synthese hospitatieronde

Belangrijkste inzichten Technische en didactische ICT-competenties zijn noodzakelijk, vaak met inbegrip van mediawijsheid Grote verschillen in ICT-gebonden startcompetenties van student-leraren ICT is in SLO’s steeds geïntegreerd aanwezig in curricula, in GLO’s varieert dit Grote verschillen in ICT-gebonden competenties van lerarenopleiders ICT is steeds geïntegreerd aanwezig in het professionaliseringsbeleid Belang van rolmodellen voor zowel student-leraren als lerarenopleiders Nood aan een instellingsoverstijgend platform voor uitwisseling van expertise, ervaringen, good practices, tips Leermaterialen heel vaak in elektronische vorm beschikbaar (minimale vorm) (Startende) Ontwikkeldynamiek voor blended learning en ICT-integratie in vele opleidingen (maximale vorm)

Doelstelling 4 Bestaande praktijken/methoden/instrumenten combineren of bijkomende methoden ontwikkelen om het ICT-competentieniveau van lerarenopleiders en aspirant-leraren tot op het beoogde niveau te brengen (ds3). Acties: MOOC-ontwerp Selectie 4 thema’s Uittekenen didactisch ontwerpkader Consumeren en produceren Transfer Heterogene instroom Didactische > Technische ICT-skills? Intervisie Technologische setup (Beoogd) Resultaat: Performante MOOC-omgeving 4 + 4 thema’s

Doelstelling 4 Bestaande praktijken/methoden/instrumenten combineren of bijkomende methoden ontwikkelen om het ICT-competentieniveau van lerarenopleiders en aspirant-leraren tot op het beoogde niveau te brengen (ds3). Didactisch ontwerpkader: Oriënteren Kennismaking met het thema (cartoon, krantenknipsel, vraag) Begrijpen Theoretisch kader Toepassen Demonstratie van voorbeeld, door de bril van het theoretisch kader Analyse Deelnemer analyseert zelf voorbeelden Evalueren Standpunten, argumenteren, discussiëren Creatie / Transfer Realisatie in de eigen onderwijspraktijk Reflectie Getuigenis, evaluatie van de eigen praktijk, inbreng van de eigen realisatie

Doelstelling 4 Bestaande praktijken/methoden/instrumenten combineren of bijkomende methoden ontwikkelen om het ICT-competentieniveau van lerarenopleiders en aspirant-leraren tot op het beoogde niveau te brengen (ds3). Live illustraties ( http://edumooc.be ) Thema ICT in de school en de klas, door Lieven Vananderoye (CVO Limlo) Thema Mobile devices in de klas, door Jochen Didden (Hogeschool PXL) Thema Games in het onderwijs, door Anne-Catherine Quetin (Hogeschool PXL) Thema Mobiel leren, door Yves Blieck (CVO De Oranjerie)

Doelstelling 5 Ondersteunen van de lerarenopleidingen van Novelle bij de implementatie van de nieuwe praktijken/methoden/instrumenten (ds4) in hun lerarenopleiding (aangepast aan hun beginsituatie). Acties: Uittekenen van verschillende implementatiemodaliteiten (hybride ontwerp) Als xMOOC, cMOOX, task-based MOOC Als geleide of vrije MOOC Opleidingsoverstijgend of opleidingsgebonden In een learning blend met contactonderwijs Fragmentarische selectie voor F2F-onderwijs Als keuze-opleidingsonderdeel Voor de volledige klasgroep of enkel remediërend/excellerend? Voor het volledige team of enkel remediërend/excellerend? (Beoogd) Resultaat: Effectieve implementatie vanaf academiejaar 2015-2016 Onder de modaliteit(en) die het best aansluiten bij behoeften van de lerarenopleiding(en)