De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen"— Transcript van de presentatie:

1 Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen
VELOV conferentie “Lerarenopleiders maken de brug” 26/02/2015 PXL Hasselt

2 Coach startende leraren DKOpraktijkschok
CONTEXT Lector CVO Heterogene groepen Ervaringsleren (Kolb) Coach startende leraren DKOpraktijkschok Onderwijs Vlaanderen: Diversiteit EAS congres : When one’s learning style becomes a teaching style

3 Leerstijlen

4 Leercirkel van Kolb

5 Kolb’s leerstijlen

6 Onderzoek 211 vrijwillige deelnemers Online vragenlijst
DKO MO en PO Online vragenlijst Biografische gegevens (geslacht, leeftijd, domein, school) Leerstijlentest(28 items) Onderwijsstijlentest(28 items) Is er een verband tussen leer- en onderwijsstijl?

7 VRAGENLIJSTEN bron = Venus-project (2006)
4X7items refererend aan bepaalde leerstijl Div: “Ik leer het meeste als mijn leraar voordoet hoe ik een opdracht moet aanpakken.” Ass : “Ik analyseer graag hoe een muziekstuk of een schilderij is gecomponeerd.” Conv : “Ik verkies opdrachten waarbij ik een stappenplan moet volgen.” Acc: “Ik verkies opdrachten waarbij ik zelf iets kan maken, samen met één of twee andere leerlingen.”  scores (28 max) voor elke leerstijl

8 VRAGENLIJSTEN 4X7 items refererend aan een bepaalde onderwijsstijl
Div: “Ik stel vragen over wat leerlingen gezien, ervaren hebben tijdens een opdracht.” Ass : “Ik vind logisch redeneervermogen belangrijk en vraag mijn leerlingen vraagstukken op te lossen.” Conv : “Ik oefen mijn leerlingen in het toepassen van theoretische concepten.” Acc: “Ik geef niet veel instructie zodat mijn leerlingen snel aan de slag kunnen.”  scores (28 max) voor elke onderwijsstijl

9 The Venus Project (www.ohmygods.be)

10 MAIN results Williams T2 statistic

11 Implicaties voor lerarenopleiders
So what? LS=problematisch concept (o.a. Koob & Funk, 2002) Weinig invloed op leerrendement (o.a. Hattie, 2009) Rekening houden met of uitdagen tot? Subjectieve onderwijstheorie (Kelchtermans, 1994) Persoonlijke onderwijs-ervaringen Lerarenopleiding Schoolcultuur


Download ppt "Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen"

Verwante presentaties


Ads door Google