Gedrag op de Wichelroede

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
HGW en gesprekken met leerlingen
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Levensvragen Over geluk…..
Welkom.
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kinderen en hun sociale talenten
Autonomie in de derde graad
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Presentatie Bijeenkomst 4
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Voortijdig schoolverlaten
Onze doelen en visie in beeld
Jeannette van Nieuwkoop
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Gedrag op de Wichelroede 10-02-2015

Ons doel: We willen een school zijn waarin alle kinderen zich prettig en veilig voelen en zich op een positieve manier kunnen ontwikkelen. We proberen een pedagogisch klimaat te scheppen waarin dit optimaal mogelijk is.

Voorwaarden: Voldoen aan de drie basisbehoeften van onze leerlingen: relatie, competentie en autonomie. Relatie: Leerlingen voelen zich geaccepteerd; ze horen erbij, ze hebben het gevoel dat ze welkom zijn en voelen zich veilig. Competentie: Leerlingen ontdekken dat ze de taken die ze moeten doen, aankunnen; ze ontdekken dat ze steeds meer aankunnen. Autonomie: Leerlingen weten dat ze (in elk geval voor een deel) hun leergedrag zelf kunnen sturen.

Meervoudige intelligentie Iedereen is op een andere manier intelligent. Er zijn acht verschillende intelligenties. We bezitten alle intelligenties, maar de ene is verder ontwikkeld dan de andere. We accepteren en respecteren deze verschillen.

Goed contact met ouders. Een hechte samenwerking tussen school en ouders is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Immers hebben we hetzelfde doel voor ogen, namelijk dat onze leerlingen zich prettig voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Gedragsdocument (2014) Missie en visie Schoolklimaat Preventie Grenzen Pestprotocol

Kies een opdracht Geschiedenis Dans U krijgt 5 minuten de tijd om de belangrijkste wetenswaardigheden over de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden op een rijtje te zetten. Hierna presenteert u dit aan de groep. U krijgt 5 minuten de tijd om een dansje in elkaar te zetten op de muziek van Beautiful Day van U2. Hierna presenteert u dit aan de groep.

Wat is faalangst? Definitie (Poullie-SSAT) Zich bedreigd voelen door de gevolgen van geleverde prestaties bij belangrijke taken. Er treden spannings- en angstervaringen op als men iets van zichzelf moet laten zien. De kans/ inschatting om te falen lijkt erg groot en men heeft het gevoel er weinig controle op te kunnen uitoefenen. Een leerling verwacht dat hij een bepaalde taak niet kan volbrengen. Dit is geen onzekerheid met een functie (alertheid).

Domeinen faalangst Cognitief: taken, denken, schoolse opdrachten. Sociaal: contact leggen, bang dat dit misloopt etc. Motorisch: gymles, onverwachte bewegingen moeten maken etc.

Actieve faalangst Alles perfect willen doen en beheersen om falen uit te sluiten. Dit heeft vele nadelen: leunen zwaar op hun geheugen en zijn te detaillistisch bezig, nemen moeilijk afstand tot de leerstof. Voorheen stond deze vorm bekend als positieve faalangst omdat een zekere druk zorgde voor een goede prestatie.

Passieve faalangst Hoe meer inspanning, hoe groter de kans om te falen en hoe groter de teleurstelling. Niemand wil zichzelf dom vinden: ‘Liever lui, dan dom…’ De tijd wordt vaker anders besteed: zij vervallen in dagdromen, spijbelen of opstandig gedrag, hun studiemethode is oppervlakkig en slordig en deze leerling wordt dan ook vaak als ongemotiveerd aangeduid.

Waar komt faalangst vandaan? Aanleg: Persoonlijkheidstrek Persoonskenmerken: Eigen hoge verwachtingen Negatieve gedachten Vergelijking met anderen

Waar komt faalangst vandaan? Omgevingsinvloeden: Basisveiligheid en fundamentele acceptatie kind door ouders Faalangst is vaak aangeleerd (en dus af te leren!) Onbedoelde niet ‘opvoedkundige’ gedragingen en subtiele opmerkingen Loyaliteit met het gezin Reactie op prestaties

Aanpak in de klas De beste aanpak in de klas in bondige adviezen Erken de leerling in zijn probleem. Zorg voor succeservaringen. Geef positieve feedback op de persoon. Geef positieve feedback op het product. Geef de leerling ruimte om fouten te maken. Biedt een heldere structuur in je les. Vertel aan het begin precies wat de leerlingen kunnen verwachten. Leer de leerling werk te plannen en zich aan de planning te houden. Spreek bedreigende situaties vooraf door. Neem faalangst serieus en maak het bespreekbaar.

Zijn er nog vragen? Zou u zo vriendelijk willen zijn het evaluatieformulier over deze workshop in te vullen? Bedankt voor uw aandacht!