Zorgplicht in passend onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
Een gezamenlijke uitdaging!
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Wat is passend onderwijs?
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Trajectbegeleidersbijeenkomst
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Ontwikkelingsperspectief
Bijeenkomst directeuren en IB-ers OZKNV Workshop Documenten-planlast Dinsdag 1 december 2014.
23 september 2014.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Bijeenkomst Directies en Intern Begeleiders 2 december 2014.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Evaluatie verbetertraject
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
1 december 2015 Janneke van Loon Nadine Machielsen
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
IB Klankbordgroep Oktober Programma Korte info vanuit samenwerkingsverband Peter van Buuren van SO Keurhove in Middelburg Pauze Een lezing van Peter.
Kennismaking met het Schoolondersteuningsteam: sOT
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Ouderinformatie avond
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Zorgplicht in passend onderwijs Bijeenkomst Onderwijszorgkoepel Noord-Veluwe Dinsdag 2 december 2014

Even kennismaken de monitor die ons laat weten dat het nog steeds nodig is om met ouders en leraren te spreken over wat de invoering betekent voor de eigen school.

Passend onderwijs Van: geld geven aan problemen Naar: investeren in oplossingen Niet: wat is er mis met dit kind? Maar: wat heeft dit kind nodig? En dus: wat heeft de school/leraar te bieden? En hoe kan thuis daarbij ondersteunen

Zorgplicht Ouders melden hun kind aan bij de school van hun voorkeur School is verantwoordelijk om een passende plek te bieden voor een leerling (op school of elders) Schoolbesturen werken samen om dekkend netwerk van zorg te realiseren Bij extra ondersteuning of plaatsing S(B)O: school vraagt TLV aan, niet de ouder Afstemming en liefst samen oplopen met ouders is daarbij wel essentieel

Wat betekent dit voor scholen Basisondersteuning op orde Extra ondersteuningsmogelijkheden in beeld Routes bekend: o.a. rond TLV Kunnen werken met een ontwikkelings-perspectief Helder zijn over: wat mag en kan de ouder van de school verwachten (en wat niet) in een schoolondersteuningsprofiel Collegiaal netwerk goed benutten

SOP Een schoolondersteuningsprofiel beschrijft de ondersteuningsmogelijkheden van de school. Voor de school zelf: wat kunnen we al en wat willen we? Voor gesprek met ouders: wat kan de school voor uw kind betekenen? Voor het samenwerkingsverband: wat draagt de school bij aan het geheel?

SOP: ontwikkeldoelen Welke aspecten van ondersteuning kan de school ontwikkelen? Bijvoorbeeld: Deskundigheid op gedrag Invoeren van HGW Klassenmanagement Collegiaal netwerk versterken Input voor het schoolplan

Collegiaal netwerk Leerkracht: je hoeft het niet alleen te doen Onderwijsdeskundigheid heb je wel zelf Specialistische onderwijsexpertise via IB, andere school of SWV Expertise aan de gezins-/jeugdhulpkant kan je invliegen (meestal via IB)

Collegiaal netwerken heeft te maken met Eigenaarschap, samenwerken met iedereen om het kind heen, een gemeenschappelijk doel stelen, interesse in de ander, stappen durven te maken, vertrouwen in elkaar, open communicatie, kwetsbaarheid. Wat heeft deze leerling (ouders, ikzelf als professional, wij als school) nodig en wat gaan we dus doen!

Ontwikkelingsperspectief OPP is nodig als er méér dan de basis- ondersteuning wordt ingezet voor een leerling. Het is dus van belang dat de afspraken over (het niveau van) basisondersteuning duidelijk zijn.

Basiselementen OPP Ontwikkelingsdeel Factoren die ontwikkeling belemmeren en stimuleren Gerealiseerde leerontwikkeling Planningsdeel Uitstroombestemming + uitstroomniveau per vak Geplande vaardigheidsgroei TL, BL, Sp en/of R&W Inhoudelijke tussendoelen: vakken + gedrag/SEO Aanbod (met afwijkingen regulier programma) Evaluatiedeel Geplande vaardigheidsgroei behaald? Doelen bereikt? Hoe verder? Afspraken met leerling en met ouders

Voor welke leerling een OPP? Tot 1-8-2014 (Inspectie): Voor leerlingen die op een of meerdere vakgebieden een eigen leerlijn hebben. Vanaf 1-8-2014: Voor leerlingen die extra ondersteuning ontvangen verplicht. Voor anderen mag het ook. Richtpunt voor samenwerkingsverband: Wat wordt in het ondersteuningsplan benoemd als basisondersteuning en extra ondersteuning? Wanneer is er dan sprake van een verplicht OPP?

Wanneer stel je een OPP op? Vuistregel Houd de leerling zo lang mogelijk bij de groep, door verlengde instructie, extra leertijd en extra oefening (zie groepsplan). Als dit onvoldoende resultaat heeft, leerling aanmelden voor leerlingenbespreking en/of ondersteuningsteam school. Als je extra ondersteuning vraagt en krijgt, dan verplicht OPP opstellen.

Voorbeeld Emma Emma heeft ernstige gedragsproblemen haar lees-, spelling- en rekenontwikkeling is goed school krijgt extra ondersteuning vanuit SWV: AB school is daarom verplicht een OPP op te stellen School stelt beknopt OPP op

Meer informatie . . . . . . www.poraad.nl

En hoe gaat het bij jullie? Stel vooral je vragen! Zorgplicht Schoolondersteuningsprofiel Basisondersteuning Extra ondersteuning Collegiaal netwerk organiseren Ontwikkelingsperspectief Toelaatbaarheidsverklaring