CLIL : EEN PRAKTISCH KADER TER IMPLEMENTATIE 19 juni 2014: E.Plancke

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Informatieavond 22 april 2013
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Presentatie Procedure naar het VO
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Ouderavond klas 3 – 27 februari 2014 Sector & Vakkenpakketkeuze
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Waaraan moet men denken! Waarmee moet men rekening houden!
Welkom.
Structuur secundair onderwijs
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
HET VOORTGEZET ONDERWIJS
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Vernieuwing verzorging
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Informatieavond CAE, Internationale Stage en IB voor 4VTTO 15 Februari 2013.
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
MURE Multilingual Research Unit M eertalig onderwijs is beter onderwijs … Tien jaar meertalig onderwijsonderzoek. Piet Van de Craen, Vrije Universiteit.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
De lerarenopleider gepositioneerd
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Informatieavond 2014 Groep 8
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Het Voortgezet Onderwijs
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Workshop evalueren Dcp
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
GROEP 8.
CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2MAVO WELKOM. PROGRAMMA Ontvangst Keuzetraject tijdpad Adviezen keuzevakken 3 mavo Vakken keuze maken Vooruitblik.
CLIL, yes you can! Gent, 21 oktober Doelstellingen Het verhaal van de geboorte van CLIL in Vlaanderen kunnen vertellen. Poperinge kunnen situeren.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Welkom! informatieavond voor ouders Lentiz| Het Groene Lyceum 16 februari 2016.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
CLIL-didactiek voor Duits
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Curriculum gespreksvaardigheid
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Dag van het SO – workshop CLIL
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Welkom! structuur van onze school
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

CLIL : EEN PRAKTISCH KADER TER IMPLEMENTATIE 19 juni 2014: E.Plancke

SPREKER - ONDERWERP - DATUM

CLIL Content and Language Integrated Learning (CLIL) EMILE : Enseignement d'une Matière par l'Intégration d'une Langue Etrangère TTO : Tweetalig onderwijs CLIL wil leerlingen functioneel meertalig maken door het verwerven van de doeltaal te koppelen aan het onmiddellijk bruikbare nut ervan. Een niet-taalvak wordt dan in een vreemde taal onderwezen (bv. het vak wiskunde in het Engels, het vak aardrijkskunde in het Frans, het vak toerisme of het vak mechanica in het Duits…) SPREKER - ONDERWERP - DATUM

CLILproject Kader & kwaliteitsstandaard (10 pagina’s afgesloten met criteria voor beoordeling door beoordelingscommissie) Ruime interesse Zwaar aanvraagdossier Realisme bij invulling: minstens aandacht voor >< kan bovendien mogelijke andere aandachtspunten Beoordelingscommissie: experten vanuit de universiteiten en PBD SPREKER - ONDERWERP - DATUM

Welke stappen ? Beginsituatieanalyse (BSA) Communicatie = Het draagvlak creëren bij lerarenkorps, de leerlingen, de ouders en de lokale gemeenschap Visie en doelen. De strategische doelstellingen vanuit de visie formuleren. Actieplan opstellen en operationaliseren CLIL-materiaal en –infrastructuur voorhanden maken.

Tijdpad voor aanvragen vanaf 2015 Ten laatste op 15 december jaar n: je school dient de aanvragen in. 15 februari jaar n+1: de commissie geeft groen of oranje licht en motiveert haar advies. 1 april jaar n+1: scholen die oranje licht kregen, kunnen hun aangepaste aanvraag opnieuw indienen. 30 april jaar n+1: de commissie geeft een groen of rood licht aan scholen die de aanvraag een tweede keer indienden. 1 september jaar n+1: startdatum CLIL-aanbod voor scholen die groen licht kregen.  

Wie zit nu in de CLILboot ? Meertalig atheneum Woluwe KA1 Atheneum+ Hasselt KTA 2 Hasselt KTA3 Hotelschool Hasselt , ook in proeftuinen KA Overpelt KA Pegasus Stene/Oostende Ensorinstituut Oostende KA Oostende

We’re going CLIL ? Wie ? Wat ? Zowel Engels als Frans Zowel in ASO als TSO : vb. Economie, Bio-esthetiek Reeds vanaf 1ste graad : bijv. Hotelschool (praktijk voeding) = voor alle leeftijden Bij voorkeur géén éénuursvakken

Competenties van de leraar: Creatief, werker, teamspeler, inzicht in CLILdidactiek Leraar Frans, met competentie voor het zaakvak Native speaker? Vakleraar, met competentie voor het taalvak (linguistische competentie)

4C-ontwerpmodel - COYLE Een succesvolle CLIL-les zou volgende elementen moeten bevatten: Communicatie – Het gebruik van de taal om een taal te leren gebruiken: accent op taalgebruik eerder dan op taalstudie Cognitie – engagement: denken en begrijpen (leren door over wiskunde na te denken bijv. in het Frans) Content (Inhoud) – ontwikkeling van kennis, vaardigheden en inzicht in het vak (bijv. focus op wiskunde door woordenschat) Cultuur – bewustzijn van zichzelf en anderen / burgerschap (wiskunde en Frans begrijpen in een interculturele context)

Positieve effecten op de leerlingen Sterk verhoogde taalcompetentie: lezen: vlotter tekstbegrip spreken: geen spreekvrees, zelfzeker en spreekdurf= meer spontaan spreken luisteren: gesproken boodschappen begrijpen woordenschat: veel uitgebreider Zeer grote motivatie in de eerste graad (Hotelschool,proeftuin)

Struikelblokken Probleem: geschikte leraars <> vooropgesteld C1 niveau Hoe, waar bijscholen in CLILdidactiek ? Voorlopig géén omkadering vanuit Brussel Geschikte materialen (zeker voor Frans) …… Kwaliteitslabel voor scholen wordt overwogen

Mogelijke knelpunten Lessentabellen parallel Nederlandstalig traject = kost uren Omkadering voor de school en de pedagogische begeleiding Geschikte materialen Leraren met C1 Ziekte leraar ? Lerarenopleidingen

Prioritaire nascholingen http://www.ond.vlaanderen.be/nascholing/#22 Titel project Naam organisatie Klaar voor CLIL: van decreet naar praktijk Interfacultair Departement LerarenOpleiding (IDLO) (VUB) en  Departement lerarenopleiding (KHLeuven) Met CLIL uit de startblokken Centrum Voor Taal en Onderwijs (CTO) en Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Talen, (KULeuven)

Opvolging van kwaliteit Onderwijsinspectie evalueert bij doorlichtingen: conform regelgeving inhoudelijke kwaliteit zaakvak: realisatie leerplandoelstellingen inbedding (krachtig) talenbeleid van school interne kwaliteitszorg

Evaluatie Heikel probleem = lokale autonomie Eindtermen moeten gehaald worden. Dezelfde vragen voor CLIL en niet-CLIL Toetsen en examens uitsluitend in het Engels/Frans bonus voor (correct) Engels/Frans vertaling van een vraag in het Nederlands antwoorden Monitoring resultaten en leerwinst m.b.t. vak, doeltaal en NL

Legaal CLIL Per 1 september 2014 is er geen enkele proeftuinschool meer en moet iedere school zich in regel stellen met het nieuwe decretale kader. Dat kader creëert immers de opening om een andere instructietaal dan het Nederlands te gebruiken. Het Nederlandstalige onderwijs moet immers over de hele lijn (gans het curriculum, ongeacht of het om vakken/se-minaries… in basisvorming, specifiek of complementair gedeelte gaat, zoals de Raad van State oordeelde bij de opstart van de proeftuinen). Zo niet, is men illegaal bezig. Enkel voor de CLIL-proeftuinscholen was er een uitzonderingsmaatregel voor een aantal jaar. Die loopt dit school-jaar af. Het maakt dus niet uit hoe groot of bescheiden men het ziet, waar men ‘clilt’ etc. Wie met CLIL te werk gaat, moet dus een groen licht op zak hebben…via het aanvraagdossier.

Vragen of suggesties TIJD VOOR UW VRAGEN

HARTELIJK DANK!