Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorg voor Amstelveen 29 januari 2012.
Advertisements

Vrij verkeer van werknemers
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
College voor de Rechten van de Mens
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Politieke Besluitvorming
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Risico’s en gevaren van techniek
Minisymposium ChristenUnie
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
D4A en Toegankelijkheid
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Politie DAMME POLITIE DAMME Stelt voor.... Politie DAMME alternatieve aanpak jeugdcriminaliteit.
Participeren doe je niet ‘achter de geraniums’. Wat betekent participeren? De deur uit!
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Transactionele analyse en sociale rollen
R ACISME B ESTRIJDEN (E EN P RAKTISCHE G IDS ) Uitgave van de Liga voor Mensenrechten.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Geneve 3 oktober  Het VN-comité vindt dat er een alomvattende inspanning moet komen om wetgeving en regelgeving te harmoniseren met het VN- verdrag,
Voorstelling van de resultaten van de Consultatie Thema: Toegankelijkheid.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Concluding observations – Onderwijs (1) Ontwikkelen van een coherente strategie rond inclusief onderwijs Toekennen van de nodige financiële, materiële.
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
Innovatielab MH Carrot and Stick (Balans) 8 juli 2015.
Actieplan Gelijke Kansen op de werkvloer Idee: Raad der Wijzen.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Toegankelijk uitgaan voor iedereen
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Groei dossiers/ lokale opleg
Geïntegreerd breed onthaal
Themaboek Handicap en Armoede
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)

Inleiding 6 focusgroepen gewijd aan thema Discriminatie op basis van handicap (VN-Verdrag): –“elk onderscheid en elke uitsluiting of beperking op grond van een handicap dat of die ten doel of tot gevolg heeft dat de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid met anderen van de mensenrechten en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of burgerlijk leven, of op andere gebieden aangetast of onmogelijk gemaakt wordt” (art. 2) Ook: weigeren van redelijke aanpassingen als vorm van discriminatie

1. Obstakels voor gelijkheid 1.1. Culturele/sociale obstakels 1.2. Structurele obstakels

1.1. Culturele/sociale obstakels Stigmatisering/vooroordelen Beslissen in plaats van persoon met handicap Denken aan wat niet kan, zonder betrokkene te horen Alleen extra zorgen en problemen zien Aangedragen oplossingen: –Bewustmaking/sensibilisering –Belang van rolmodellen

1.1. Culturele/sociale obstakels Gebrek aan begrip Maatregelen voor personen met handicap zien als gunst in plaats van recht –Soms zelfs: ‘omgekeerde discriminatie’/privileges. Redelijke aanpassingen –Vaak geweigerd –Niet echt als plicht gezien –Opmerkelijke ‘reden’ voor weigeren: kortingen De mate van onbegrip  mate van zichtbaarheid handicap –Aangedragen oplossingen: Informatiecampagnes Ervarings- en inlevingstochten

1.1. Culturele/sociale obstakels Sociale uitsluiting Geen rekening houden met personen met handicap (activiteiten, gebouwen, openbaar vervoer, websites, etc.) Meerderheidssamenleving onvoldoende bewust van diversiteit van personen met een handicap Personen met auditieve en visuele handicaps: –Uitgesloten van informatie en actualiteit (bijv. verkiezingen) Geen inspraak –Niet serieus genomen worden –Visie wordt afgedaan als ‘onbelangrijk’/‘onbetrouwbaar’ Aangedragen oplossingen: –Middel: sensibilisering in opleidingen. –Meer rekening houden met diversiteit binnen doelgroep

1.2. Structurele obstakels Erkenning handicap Leeftijdgrens –Moet volgens veel deelnemers afgeschaft worden Puntensysteem –Door onbekende arts (onvertrouwd met individuele problematiek) –Ook problematisch: in rekening brengen van sociale context Belasting voor omgeving Steeds opnieuw bewijzen: –Vermoeiend/onzinnig bij permanente handicap

1.2. Structurele obstakels Toekenning ondersteunende middelen Toekenning toegankelijker en flexibeler maken: –Beslissingsmacht niet bij één persoon –Op individueel niveau, in samenspraak, kijken naar wie wat nodig heeft Aanbodzijde: aanbod beperkt en duur is –Bijv. tolken en persoonlijk assistenten schaars: Belangrijk om jobs aantrekkelijker te maken –Beperkte doelgroep  kleine oplage  hoge prijs Overheid moet prijzen drukken

1.2. Structurele obstakels Uitkeringen Valkuil in link met arbeid: –Systeem riskeert mensen armoede in te duwen (of werk te ontmoedigen) Prijs van de liefde’: deel integratietegemoetkoming valt weg bij huwelijk of samenwoonst –Overheid verwacht dat partner zorg deels op zich neemt –Kan financieel averechts werken: Toegenomen zorg (voor partner)  minder werken  financiële toestand verslechtert

1.2. Structurele obstakels Wetgeving ‘Algemene wetgeving’ vs. in specifieke wetgeving Algemene wetgeving: –Te weinig oog voor diversiteit burger –Belangrijk personen met handicap meer te horen in besluitvorming rond nieuwe wetten Specifieke wetgeving: –Antidiscriminatiewet niet inroepbaar tegen situaties voortvloeiend uit andere wetgeving –Antidiscriminatiewetgeving weliswaar breed, maar ook vaag –Redelijke aanpassingen: Ook vaag en moeilijk afdwingbaar Wat is ‘redelijk’? –Belangrijk: verduidelijking normen

2. Aanvechten van discriminatie 2.1. Redenen niet aanvechten discriminatie Bijdragende factoren: –Afhankelijkheid Angst om in de steek gelaten te worden Angst voor represailles –Energie (en tijd, en geld, etc.) –Onzekerheid Aangedragen oplossingen: –Informeren van rechten en mogelijkheden –Sensibilisering/aanmoediging van personen met een handicap om rechten op te nemen –Werken aan laagdrempeligheid van signaleren discriminatie

2. Aanvechten van discriminatie 2.2. Rol van organisaties Niet altijd gerichte begeleiding/hulp van organisaties –Minstens efficiënte doorverwijzing nodig Interfederaal Gelijkekansencentrum: –Sommigen tevreden (indien goed geholpen); sommigen ontevreden (indien slecht geholpen) –Terugkomende mening: Centrum doet te weinig voor personen met handicap Te veel klachten / te weinig tijd? –Aangedragen oplossing: personeelsuitbreiding Geen prioritaire doelgroep? Centrum zelf kaart inefficiëntie van juridische systeem aan